تعطیلات خرداد، عادی‌انگاری اجتماعی و کمین کرونا در مازندران

به گزارش ایرنا، کرونا در مازندران طی روزهای اخیر در مسیری رو به پایین قرار گرفته و وضعیت بیمارستان‌های این استان خوشبختانه روز به روز از نظر تعداد بستری‌شدگان کرونایی عادی‌تر می‌شود. اما به نظر می‌رسد افزایش رفت‌وآمدها، برپایی محافل خانوادگی، برگزاری دورهمی‌ها و مهم‌تر از آن در پیش بودن تعطیلات نیمه خرداد می‌تواند این روند نزولی را متوقف کند و یک بار دیگر مازندران را در مسیر رو به بالای نمودار مبتلایان و بستری‌شدگان کرونایی قرار دهد.

مروری بر آمارهای کرونایی مازندران از ابتدای شیوع این بیماری در این استان تا امروز نشان می‌دهد که این استان سابقه درگیر شدن با موج بعدی بیماری به فاصله کوتاهی پس از پایان یک موج از کرونا را دارد و طبیعتا این اتفاق می‌تواند این بار نیز رخ دهد.

فاصله قله‌ موج‌های کرونا در مازندران

بر اساس تحلیل آمارهای شیوع کرونا در مازندران، جامعه این استان استعداد درگیر شدن با موج بعدی کرونا بلافاصله پس از پایان یافتن یک موج را دارد. آمارهای موجود نشان می‌دهد که فاصله قله‌های موج اول تا دوم کرونا در مازندران ۲۰ هفته و در کشور ۱۸ هفته بود. یعنی تفاوت چندانی بین مازندران و سایر نقاط کشور از نظر قرار گرفتن در پیک بیماری و طی کردن دوره پس از پیک اول وجود نداشت. حتی پس از موج دوم کرونا در این استان، به دلیل بسیاری از اقدامات انجام شده، مازندران مقاومت بیشتری نسبت به سایر استان‌ها در پیگیری از شیوع کرونا داشت.

فاصله پیک موج دوم تا بالاترین نقطه موج سوم در مازندران هشت هفته بیشتر از رقم کشوری بود. از پیک دوم کرونا در این استان تا بالاترین نقطه موج سوم کرونا ۲۴ هفته فاصله وجود داشت. اما این فاصله برای گستره کشوری ۱۶ هفته ثبت شده است. یعنی مازندران پس از پیک دوم به دلیل رعایت نکات بهداشتی و برخی سختگیری‌های اعمال شده توانست مقاومت بیشتری برای مهار کرونا و پیشگیری از وقوع موج سوم داشته باشد. اما پاییز پارسال و زمانی که تمام استان‌های کشور روند صعودی داشتند و مازندران در وضعیت مناسبی قرار گرفت، عادی‌انگاری‌های اجتماعی و کم‌توجهی به کرونا سبب شد که مازندران دقیقا در زمانی که تمام استان‌های کشور در روند نزولی ابتلا به کرونا قرار گرفتند روی شیب صعودی کرونا قرار بگیرد.

تعطیلات خرداد، عادی‌انگاری اجتماعی و کمین کرونا در مازندران

 مستعد بودن مازندران برای بازگشت سریع به وضععیت قرمز زمانی بیشتر نمایان می‌شود که به فاصله بین موج سوم و چهارم در این استان نگاه بیندازیم. فاصله بین پیک موج سوم و چهارم کرونا در مازندران سه ماه کمتر از فاصله بین موج سوم و چهارم کرونا در کشور بود. یعنی در شرایطی که بین پیک موج‌های سوم و چهارم کرونا در کشور ۲۴ هفته فاصله وجود داشت، مازندران فقط ۱۰ هفته پس از پیک موج سوم به بالاترین نقطه درگیری با کرونا در موج چهارم رسید.

احتمال تکرار تجربه اسفند ۱۳۹۹

دهه سوم دی پارسال مازندران در بالاترین نقطه درگیری با کرونا در موج سوم همه‌گیری این بیماری قرار گرفت و در بهمن و اسفند وضعیت به مرور بهتر شد. آغاز واکسیناسیون در بهمن ماه و ادامه آن در اسفند از یک سو به دلیل آسوده‌خاطر شدن برخی از شهروندان مازندران بر بی‌توجهی به نکات بهداشتی اثر گذاشت و از سوی دیگر نیز موج سهل‌انگاری نسبت به پروتکل‌های بهداشتی در نیمه دوم اسفند برای خرید شب عید و همچنین ورود پرتعداد مسافران نوروزی به این استان در حالی که کرونای انگلیسی این بار در کشور شایع شده بود، سبب شد که آمار مبتلایان و بستری‌شدگان در این استان ۱۰ هفته پس از رسیدن به قله پیک سوم دوباره افزایش شود تا مازندران به طور رسمی در پیک چهارم قرار بگیرد.

بررسی آمارهای موجود از شیوع کرونا در مازندران و تعداد بستری‌شدگان نشان می‌دهد که این استان هنوز به منطقه امن نزدیک نشده است. ضمن این که با توجه به مشاهده سویه کرونای افریقایی در کشور و در پیش بودن تعطیلات نیمه خرداد نمی‌توان وقوع موج پنجم کرونا در مازندران را طی سه هفته آتی در صورت رعایت نکردن پروتکل‌ها دور از ذهن دانست.

مقاومت کرونای مازندران در کانال ۳۰۰

برای درک بهتر شرایط شکننده مازندران می‌توان نگاهی به پایین‌ترین آمار بستری‌شدگان کرونایی این استان بین موجه‌های کرونا داشت؛ پس از این که مازندران موج اول کرونا را پشت سر گذاشت، مجموع تعداد بستری‌شدگان کرونا در مراکز درمانی این استان تا ۳۰۰ نفر در روز ۹ خرداد ۱۳۹۹ کاهش یافت که کمترین تعداد بستری‌شدگان کرونایی در این استان از زمان گذر از قله موج اول کرونا در مازندران تا امروز است. از ۱۰ خرداد یک بار دیگر آمارهای بستری و ابتلا در این استان افزایشی شد و در نهایت مازندران تیر و مرداد را در شرایط بحرانی موج دوم کرونا با وضعیت قرمز گذراند.

بین موج‌های دوم و سوم کرونا در مازندران نیز کمترین تعداد بستری‌شدگان ثبت شده در یک روز مربوط به ۱۱ مهر است که ۴۲۵ نفر در سراسر این استان بستری بودند و به مرور مازندران در روندی افزایشی موج سوم قرار گرفت. موجی که از میانه‌های مهر آغاز شد و تا اواخر بهمن ادامه داشت.

در حالی که بسیاری از شهروندان مازندران گمان می‌کردند با توجه به پایان موج سوم در اوایل اسفند و خروج این استان از وضعیت قرمز، احتمالا موج چهارم دو تا سه ماه دیگر گریبان استان را می‌گیرد و روند نزولی بستری‌شدگان تا اواخر فروردین ادامه دارد، از یکم فروردین روند صعودی کرونا در این استان آغاز شد. پایین‌ترین تعداد بستری‌شدگان کرونایی در مازندران پس از فروکش کردن موج سوم، ۳۰ اسفند ثبت شد که ۴۶۱ نفر بود.

حالا این احتمال وجود دارد که با توجه به نزولی بودن تعداد بستری‌شدگان کرونایی در مازندران طی روزهای اخیر بار دیگر کرونا از غفلت اجتماعی و برپا شدن محافل خانوادگی استفاده کند و مازندران را در وضعیت قرمز کرونایی قرار دهد. امروز –یکشنبه ۹ خرداد- آخرین آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی در مراکز درمانی مازندران ۳۹۲ نفر است که در ادامه روند کاهشی کرونا امیدوارکننده است. اما اگر تجربه نیمه دوم اسفند ۱۳۹۹ به کار گرفته نشود و حضور مسافران و کم‌توجهی شهروندان مازندران باز هم پررنگ باشد، احتمال این که این روند نزولی از دو هفته بعد در مسیر صعودی قرار بگیرد و زنگ موج پنجم به صدا در بیاید دور از ذهن نیست.

error: Content is protected !!