بخش خصوصی می‌تواند هر هفته ۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، ناصر ریاحی با بیان اینکه اگر همه چیز خوب پیش برود بخش خصوصی می‌تواند هفته‌ای ۲۵۰ هزار دز واکسن وارد کند، اظهار داشت: برآورد ما از واردات واکسن کرونا برای بخش صنایع ۶ میلیون دز بود، اما اگر سایر بخش‌ها نیز نیاز به واکسن داشته باشند، بخش خصوصی می‌تواند طبق روال عادی واکسن وارد کند البته تزریق این واکسن‌ها هم زیر نظر ستاد مقابله با کرونا و وزرات بهداشت انجام می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: در حال حاضر، تقاضای جهانی برای خرید این واکسن‌ها بسیار زیاد است و وقتی اطلاعات مربوط به واکسن دریافت می‌شود، در مدت چند روز باید قرارداد نهایی شده یا توافق قطعی شود؛ در غیر این صورت تضمینی برای باقی ماندن ظرفیت اعلامی وجود ندارد.

وی ادامه داد: هم اکنون فرایند اجرایی کار آغاز شده و امیدواریم با تأمین ارز و طی شدن مراحل باقی مانده، نخستین واکسن‌های کرونا که احتمالاً یک محموله ۱۰۰ هزار دزی خواهد بود در هفته نخست خرداد توسط بخش خصوصی به کشور وارد شود.

ریاحی گفت: قیمت واکسن آسترازنکا حدوداً پنج تا شش دلار و واکسن اسپوتنیک وی حدوداً ۱۱ تا ۱۲ دلار برآورد می‌شود. البته قیمت نهایی واکسن‌ها بستگی به قیمت روز ارز داشته و با ارز نیمایی محاسبه می‌شود.

وی افزود: بخش خصوصی از همه ظرفیت خود برای واردات واکسن استفاده می‌کند و فعلاً قیمت ریالی این واکسن‌ها اعلام نمی‌شود تا گمانه‌زنی و حاشیه جدیدی ایجاد نشود.

هزینه واکسیناسیون کل جمعیت در ایران حدود ۲ میلیارد دلار است

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: هزینه واکسیناسیون کل جمعیت در ایران حدود ۲ میلیارد دلار است، اما اکنون دولت در تنگنای مالی قرار دارد و همین رقم اندک را هم در اختیار ندارد. در حالی که منابع بلوکه شده ایران در سایر کشورها بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: بارها به صراحت اعلام کرده‌ایم ما در طرحی که اتاق بازرگانی تهران پیگیری می‌کند واکسن را بدون هرگونه سود و صرفاً با قیمت تمام‌شده برای بنگاه‌ها ارائه می‌کنیم در نتیجه افراد هیچ پولی برای واکسینه شدن پرداخت نمی‌کنند

error: Content is protected !!