برنامه تشخیص و درمان آسم در ۷ دانشگاه علوم پزشکی در حال اجراست

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر مهدی نجمی روز چهارشنبه در بیست و چهارمین همایش روز جهانی آسم که به صورت وبیناری برگزار شد، افزود: با آغاز اپیدمی کرونا از اسفند ۹۸، این برنامه بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این برنامه در سطح شبکه مراقبت‌های بهداشتی اولیه (PHC) طراحی شده که در این برنامه بیماران مبتلا به آسم شناسایی و خدمات تشخیص، درمان و مراقبت بیماری به صورت سطح بندی شده به این افراد ارایه می‌شود.

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: بهورزان افراد مشکوک به آسم را شناسایی و این افراد را به پزشک خانواده ارجاع می دهند تا تحت بررسی کامل تری قرار مانند شرح حال و معاینه و ارزیابی عملکرد ریوی قرار می گیرند و در صورت تایید بیمازی از خدمات درمان و مراقبت بهره مند شوند.

نجمی ادامه داد: نتایج اولیه برنامه از آبان ۹۸ تا خرداد ۹۹ نشان می دهد که حدود ۱۵۰ هزار نفر از سوی بهورزان مورد ارزیابی قرار گرفتند و ۹ هزار فرد مشکوک به بیماری آسم شناسایی شد که معادل ۲.۵ درصد جمعیت ارزیابی شده، بود.

وی تصریح کرد: در وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل آسم اقدامات مهمی انجام می شود که افزایش دانش همگانی در خصوص بیماری آسم و عوامل خطر ساز آن، ایجاد نظام ثبت مراقبت بیماری آسم، استانداردسازی خدمات تشخیص، درمان و مراقبت بیماری آسم در نظام سلامت کشور، افزایش همکاری بین بخشی و کنترل عوامل خطر بیماری که از جمله این اقدامات می باشد.

شیوع آسم در گروه سنی ۶ تا ۷ سال حدود ۹.۴ درصد بود

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: نتایج بزرگ ترین مطالعه نشان داد که شیوع بیماری آسم در گروه سنی ۶ تا ۷ سال حدود ۹.۴ درصد بود.

نجمی با یادآوری این که شیوع بیماری در گروه سنی ۱۳ تا ۱۴ سال حدود ۱۲.۵ درصد بوده است، بیان داشت: میانگین شیوع اسم در کودکان و نوجوانان ۱۰.۹ درصد  برآورد شده است. شیوع آسم براساس این مطالعه در گروه بالغین ۸.۹ درصد تخمین زده شد.

وی افزود: در گروه سنی ۶ تا ۷ سال در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بخشی هایی از نوار شمالی و مرکزی و در غرب کشور شیوع بالاتر بیماری گزارش شده است.

وی ادامه داد: در گروه سنی ۱۳ تا ۱۴ سال شیوع بیماری آسم در نوار جنوبی و بخش هایی از مرکز کشور و همچنین استان گلستان، بالای ۱۵ درصد را داریم.

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بزرگ ترین و کامل تربن مطالعه در زمینه آسم در سال ۲۰۱۵ توسط دفتر بیماری های وزات بهداشت و مرکز تحقیقات آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشور انجام شده است.

نجمی خاطرنشان کرد: این مطالعه روی حجم نمونه ۵۷ هزار و ۶۰۰ نفر در جمعیت شهری و روستایی کشور و در گروه های سنی مختلف انجام شد.

error: Content is protected !!