۱۵ اردیبهشت‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

اکنون ۱۰۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند و با استناد به این آمار می توان امیدوار بود که در روزهای آینده روند تغییر رنگ ها از قرمز به نارنجی و از نارنجی به زرد ادامه داشته باشد.

درباره آخرین وضعیت کرونایی در کشور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۳۴۹ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۳ هزار و ۵۶۸ نفر رسید. پنج هزار و ۴۹۹ بیمار بدحال نیز در بخش های آی سی یو بستری هستند.

همچنین از دیروز تا امروز (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵ هزار و ۸۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۴۹ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۵۹۱ هزار و ۶۰۹ نفر رسید.

وزارت بهداشت یادآورشد: تاکنون دو میلیون ۳۹ هزار و ۴۲۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۴۹۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۶ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۹۸۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در گزارش امروز ابتدا خبرهای مسرت بخش کرونایی مبنی بر تغییر رنگ شهرها از وضعیت قرمز به نارنجی و یا نارنجی به زرد را مرور می کنیم:

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: وضعیت سه شهرستان آبدانان، چرداول و دره شهر در این استان با توجه به کاهشی شدن روند بستری های کرونا، از قرمز به نارنجی تغییر کرده است و هم اکنون هفت شهرستان ایلام، آبدانان، دره‌شهر، چوار، دهلران، چرداول و مهران در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های بدره، سیروان، ملکشاهی و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

جمیل صادقی فر اظهار داشت: ایوان تنها شهرستان قرمز استان است و امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش بستری‌ها این شهرستان نیز تغییر وضعیت پیدا کند.

مجموع مبتلایان کرونا از ابتدای شیوع تا کنون در استان ایلام ۳۶ هزار و ۵۱۷ نفر و مجموع فوتی‌ها ۷۵۴ نفر است.

در ادامه خبرهایی از مناسب شدن شرایط کرونایی در استان ها بشنوید از معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر که اعلام کرد: پس از حدود چهار هفته این شهرستان از وضعیت قرمز کرونا خارج و وارد شرایط نارنجی شد.

قدرت الله ولدی اظهار داشت: با خروج ملایر از وضعیت قرمز و قرار گرفتن در شرایط نارنجی، مشاغل گروه ۲ از امروز ۱۵ اردیبهشت در کنار مشاغل گروه یک و بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند و ساعت فعالیت اصناف، کسبه و بازاریان گروه یک و ۲ تا ساعت ۲۱ شب است.

استان چهارمحال و بختیاری هم این روزها به وضعیت مناسبی به لحاظ کاهش مبتلایان و فوتی های کرونایی رسیده است به گونه ای که رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی این استان بیان کرد: با کاهش تعداد بیماران سرپایی و بستری مبتلا به کرونا در استان ۹ شهرستان به وضعیت نارنجی (پرخطر) تغییر رنگ داد و تنها شهرستان بن در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارد.

مجید شیرانی افزود: به جز شهرستان بن که در روزهای اخیر موارد سرپایی در آن در حال افزایش است، در سایر شهرستان‌های استان شاهد کاهش موارد بستری و سرپایی هستیم.

وی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان را ۸۱ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به شکننده بودن وضعیت کاهشی شیوع ویروس کرونا در استان، انتظار می‌رود مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها همراهی بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به بستری ۴۲۵ بیمار مشکوک و مبتلای به کرونا در مراکز درمانی استان، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۳۶۲ نفر مثبت قطعی و مابقی در انتظار پاسخ نتایج آزمایشات بوده و ۶۴ بیمار با شرایط بحرانی و حال عمومی بد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

هر چند  شمار مبتلایان و بستری ها در بیمارستان‌های استان زنجان نسبت به هفته های گذشته تا حدودی کاهش یافته اما برای کنترل هرچه بهتر این بیماری، همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم امری مهم و ضروری است این مطلب را معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این استان گفت و اعلام کرد: در زمان حاضر با توجه به موج چهارم کرونا در استان ۶۱۵ بیمار در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که ۴۶ مورد از این آمار مربوط بستری‌های روز گذشته است.

دکتر علیرضا آرمانی کیان افزود: آمار موارد مثبت سرپایی استان همچنان نوسانی بوده و این موضوع بیانگر آن است که تعلل و غفلت از پروتکل‌های بهداشتی به ویژه برگزاری دورهمی ها می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

این مسوول با بیان اینکه در مدت شیوع ویروس کرونا تاکنون یک‌هزارو ۳۷۱ نفر در استان زنجان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند گفت: بر اساس گزارشهای اعلام شده روز گذشته ۶ مورد فوتی در استان ثبت شد.

اما تغییر وضعیت کرونایی شهر کرمانشاه از قرمز به نارنجی هم مسوولان را برآن داشته تا از فردا (۱۶ اردیبهشت ماه) سینماهای شهر کرمانشاه بازگشایی شود.

این خبر را محمدجواد کنجوری مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان کرمانشاه داده و گفته است که در زمان حاضر بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با توجه به نارنجی شدن وضعیت این شهر، گروه شغلی ۲ مجاز به فعالیت است.

درباره وضعیت کرونایی این استان رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی گفت: ۱۲ نفر دیگر در این استان در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ فوت کردند و مجموع جانباختگان استان به یک هزار و ۷۲۷ نفر رسید.

مهدی محمدی افزود: هم‌اکنون ۷۵۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۲۹ نفر کاهش داشته است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ‌بندی جدید استان‌های کشور را اعلام کرد که براساس آن پنج شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و چهار شهر دیگر در وضعیت زرد قرار دارد.

براساس این گزارش، شهرستان‌های هرسین سنقر و کلیایی، گیلانغرب، سرپل ذهاب و روانسر در وضعیت قرمز و شهرستان های کرمانشاه، صحنه، اسلام آبادغرب، پاوه و کنگاور در وضعیت نارنجی قرار دارند.

همچنین براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و جوانرود هم از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت زرد قرار دارند.  

از استان گلستان هم خبر رسیده که حدود ۲۴ رصد شمار بیماران کرونایی که اکنون در مراکز درمانی بستری هستند نسبت به ۱۰ روز گذشته کاهش داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در توضیح این مطلب گفت: هم اکنون ۵۲۳ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز بیمارستانی استان گلستان بستری هستند درحالی که این رقم در ۱۰ روز گذشته ۶۸۷ نفر بود.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: از مجموع بیماران فعلی بستری در مراکز درمانی گلستان ۸۳ نفر در “آی سی یو” تحت مراقبت هستند و ۳۵ نفر نیز با دستگاه ونتیلاتور ادامه حیات می‌دهند.

وی اضافه کرد: مطابق اعلام آخرین وضعیت کرونایی گلستان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم اکنون شهرهای کردکوی و کلاله در وضعیت قرمز، گرگان، گنبدکاووس، بندرگز، بندرترکمن، علی آباد، رامیان، آزادشهر، مینودشت و گالیکش در وضعیت نارنجی و گمیشان، آق‌قلا و مراوه‌تپه در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از خارج شدن یزد از وضعیت قرمز خبر داد و البته بر این موضوع هم تاکید کرد که نباید به کاهش آمار استان دلخوش کرد زیرا که این احتمال وجود دارد باز در روزهای آتی و ساده انگاری در رعایت شیوه‌نامه ها، وضعیت آمار آن صعودی و بسیار نگران کننده شود.

ابراهیم سلمانی اظهار داشت: بستری‌های مشکوک به کرونا در استان به ۴۸۷ نفر رسید که از این تعداد ۱۰۲ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور دارند و در شبانه‌روز گذشته ۸۹ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شهرستان بافق در وضعیت زرد کرونایی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی قرار دارند. 

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان هم اعلام کرد: این منطقه پس از نزدیک به یک ماه، ۲۴ ساعت گذشته را بدون ثبت بیمار جانباخته مبتلا به کرونا سپری کرد.

مریم امیدی افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۳۰۴ نفر است که ۲۵۰ بیمار در کاشان و ۵۴ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۵۵ نفر اعلام و اضافه کرد: ۴۹ نفر از بیماران در کاشان و شش نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان نارنجی و شهرستان آران و بیدگل قرمز است.

کاهش شمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل که از چند روز پیش آغاز شده نیز همچنان ادامه دارد و با نزولی شدن آمار مبتلایان، امیدواری برای مهار بیماری کووید.۱۹ در این استان افزایش یافته است.

بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا، موج چهارم شیوع کرونا در استان اردبیل از روز گذشته از وضعیت قرمز خارج شده و به نارنجی تغییر یافته است.

شیوع کرونا در استان اردبیل که از حدود ۶ هفته پیش آغاز شده در روزهای اخیر با کاهش نسبی شمار مبتلایان فروکش کرده و با بهبود نسبی وضعیت شیوع، هم‌اکنون شهرستان‌های کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال، مشگین‌شهر، پارس‌آباد، اردبیل و گرمی در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در این رابطه گفت: ابتلای جدید به کرونا در استان اردبیل با ۶۶ نفر کاهش نسبت به ۲ هفته قبل روند کاهشی داشته و به ۵۵ نفر رسیده و مجموع شمار بستری‌ها نیز با ۱۵۶ مورد کاهش از ۶۳۳ نفر به ۴۷۷ نفر افت کرده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: در شبانه‌روز گذشته ۸۷ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

اما بشنوید از مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان که درباره وضعیت کرونایی این استان گفت: هم اکنون ۱۲۵ بیمار مبتلا به کووید ١٩ در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های استان بستری هستند.

دکتر حسن رخ شاد افزود : هم اکنون ۶۶۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و ۱۶ بیمار جدید نیز دیروز به بخش مراقبت های ویژه منتقل شدند.

وی ضمن قدردانی از همکاری مردم در تغییر رنگ کرونایی شهرستان های استان از قرمز به نارنجی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۶ شهرستان استان در وضعیت نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار دارند و فقط  شهرستان املش زرد است.

دزفول نیز که این روزها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان روند کاهشی شیوع کرونا در روزهای اخیر داشته ولی همچنان وضعیت بحرانی است.

علی قمیشی افزود: با وجود کاهش روند شیوع کرونا در شهرستان دزفول ولی همچنان در وضعیتی هستیم که تعداد بیماران مراجعه کننده و بستری بیمارستان به سطح عادی نرسیده است و تمام تخت‌های بیمارستان بزرگ دزفول تکمیل هستند.

وی اظهار داشت: روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تست کرونا در دزفول گرفته و نیمی از تست‌ها مثبت می‌شود.

افزایش مبتلایان کرونایی در برخی استان‌ها

در کنار پایین آمدن شمار مبتلایان به ویروس کرونا در برخی شهرها، تعدادی از مناطق نیز همچنان با روند صعودی مواجه هستند به گونه ای که رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرد: با افزوده شدن ۱۸۱ نفر جدید در شبانه روز گذشته شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳۲ هزار و۸۴۲ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۱۶۵ بیمار حاد تنفسی و ۸۵ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند و شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن ۲ نفر دیگر به یک هزار و ۲۵۶ نفر رسید.

وی این مطلب را هم گفت که موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده به طوری که ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

علی نقی‌زاده رییس مرکز بهداشت خاش سیستان و بلوچستان هم گفت: توجه نکردن به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اصول فاصله گذاری اجتماعی باعث افزایش آمار مبتلایان کرونا شده و این شهرستان را در وضعیت قرمز قرار داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: هشت شهروند دیگر این استان طی شبانه‌روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و مجموع قربانیان به یک هزار و ۷۱۸ نفر رسید.

دکتر مریم کوشکی اعلام کرد: همچنین با شناسایی ۵۱۷  بیمار جدید، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۰۷ هزار و ۹۵۹ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: اکنون یک هزار و ۳۸ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس ستاد مقابله با کرونا بروجرد، دورود، کوهدشت و رومشکان در وضعیت نارنجی و مابقی شهرهای استان در وضعیت قرمز شیوع ویروس قرار دارند.

همچنین رئیس شبکه بهداشت ودرمان دشتی استان بوشهر با بیان اینکه شهرستان دشتی همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و ادامه این روند می‌تواند موجب بروز خسارات جبران ناپذیری برای خانواده‌ها شود، گفت: در ۷۲ ساعت گذشته ۱۳۳مورد مثبت کرونا در این شهرستان شناسایی شده که این آمار بسیار نگران کننده است.

پرویز احمدی افزود: روز گذشته با شناسایی ۵۹ مورد مثبت رکورد جدیدی در آمار روزانه مبتلایان به کرونا در شهرستان دشتی ثبت شد و هم اکنون ۱۵ نفر در بخش کرونای بیمارستان زینبیّه(س) بستری هستند و تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

دیگر خبرهای کرونایی استان‌ها

 سخنگوی پروژه واکسن «رازی کووپارس» موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: نتایج ایمنی زایی و دوز موثر برای ادامه کارآزمایی بالینی این واکسن، پس از نشست امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) مشخص خواهد شد. 

محمد حسین فلاح مهرآبادی درباره آخرین وضعیت کارآزمایی بالینی واکسن «رازی کووپارس» اعلام کرد: دوز اول و دوم واکسن به تمام ۱۳۳ نفر داوطلب فاز نخست تزریق شده و ۲۸ نفر از داوطلبین نیز نوبت سوم واکسن یعنی دوز استنشاقی را دریافت کرده اند و به لحاظ ایمنی، روند خوبی که تا کنون از این واکسن گزارش شده در ادامه نیز مشاهده شده و فقط عارضه هایی خفیف مانند درد مختصر محل تزریق یا کمی سردرد بوده و خوشبختانه از نظر آنزیم های کبدی مشکل خاصی اتفاق نیفتاده است.

– مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۲ هزار و ۹۳۰ زن باردار در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی به کرونا مبتلا شده‌اند.

دکتر محمد احمدیان افزود: این تعداد زن باردار که تست کرونای آنها مثبت شده است از بین ۱۶ هزار و ۱۴۵ نفر دارای علائم مشکوک طی این مدت غربالگری و تحت درمان قرار گرفته اند و تعداد موارد مثبت کرونای مادران باردار از ابتدای امسال تاکنون حدود ۵۸۰ نفر گزارش شده است.

– معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از استقبال همدانی ها برای مشارکت در مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا خبر داد و گفت: تاکنون حدود سه هزار نفر برای تزریق این واکسن ثبت نام کردند.

دکتر منوچهر کرمی افزود: با این وجود سامانه اینترنتی به نشانی www.pasteurcovac.ir برای مشارکت در این طرح  و ثبت نام داوطلبان باز مانده است و افراد ۱۸ تا ۸۰ سال گروه هدف دانشگاه علوم پزشکی در این طرح هستند و تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر نسبت به تزریق واکسن اقدام کردند و طبق رهگیری و بررسی های صورت گرفته عارضه ای در این خصوص گزارش نشده است.

– مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: تاکنون ۵۵۴ بیمار بهبود یافته کرونا در قزوین پلاسمای خون خود را برای کمک به بهبودی سایر بیماران اهدا کرده‌اند.

مریم مدرسی افزود: پلاسمای خون بیماران بهبود یافته کرونایی به وسیله سه دستگاه مستقر در پایگاه های انتقال خون قزوین و تاکستان از متقاضیان دریافت می شود و بیماران بهبودیافته متقاضی اهدای پلاسما حداقل دارای ۱۸ سال سن و حداکثر ۶۰ سال سن و بالای ۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشند امکان اهدای پلاسما پس از ۲۸ روز از مدت بهبودی را دارند.

– رییس مرکز بهداشت سقز گفت: سالمند ۱۲۰ ساله ای در مرکز جامع خدمات سلامت روستایی “خورخوره” این شهرستان به عنوان کهنسال‌ترین مرد استان واکسن کرونا دریافت کرد.

دکتر پروین خسروپور اظهار داشت: این مرد کهنسال کردستان علی عبدی نام دارد و متولد سال  ۱۲۸۰ سقز است که وضعیت جسمانی وی قبل از واکسن کرونا مساعد بود و هم اکنون نیز هیچ شواهدی مبنی بر نگرانی از واکسن مشاهده نشده است.

– مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه از واکسیناسیون یک هزار و ۵۹۱ جانباز کرمانشاهی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی خبر داد.

حجت الاسلام هادی عسگری گفت: از این تعداد، ۵۳۵ جانباز ۵۰ تا ۷۰ درصد و یک هزار و ۵۶ نفر نیز جانبازان قطع عضو، دوچشم نابینا و در معرض خطر واکسن کرونا دریافت کردند و تقریبا تمام ۳۵۰ جانباز بالای ۷۰ درصد استان واکسن ویروس کرونا را دریافت کردند مگر آنهایی که در استان نبوده یا خودشان تمایل به واکسینه شدن نداشته‌اند.

گزارش کرونایی استان‌ها

“مریم اربابی” صدای رنج معلمان در همه گیری کرونا عنوان گزارشی است از مرکز بجنورد که از فداکاری مریم اربابی معلم شهرستان گرمه نوشته که ۲۲ آبان ماه سال ۹۹ با بیش از ۲۲ سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش در کسوت معلم براثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

در بخشی از این مطلب می خوانیم: هفته معلم در استان خراسان شمالی در حالی این روزها با سپاس از معلمان روزهای پایانی خود را می گذراند که ین خطه شمالشرق کشور با وجود نزدیک به هشت ماه همچنان در شوک درگذشت” مریم اربابی ” معلمی که تا پای جان بر سر مسوولیت پذیری خود برای تدریس دانش آموزان ایستاد، قرار دارد.

این روزها در شهر کوچک گرمه در جنوب غربی  استان خراسان شمالی هفته معلم متفاوت تر از سال های گذشته در حال برگزاری است، که با یادآوری  این روز، زخم کهنه یک شهر که معلمشان حتی از روی   تخت بیمارستان و در حالی که نفشش به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به شماره افتاده بود نیز دست از آموزش مجازی دانش آموزان کلاس نکشید، سر باز کرد  و امسال آنها هفته معلم متفاوت تری را نسبت به سنوات گذشته تجربه کردند.
گزارش دیگر امروز را خبرنگار ایرنا در مرکز تبریز با عنوان 

همگامی مردم، شرط گذر از پیک کرونا در آذربایجان‌شرقی تهیه کرده که در آن بر همراهی مردم تا از بین بردن کامل ویروس کرونا تاکید شده و در بخشی از آن آمده است: اعلام خبر امیدوارکننده «پایداری نسبی کرونا» در آذربایجان‌شرقی در روزهای اخیر، نشان می‌دهد که عبور از موج چهارم بیماری کووید ۱۹ و تبعات مرگبار آن، تنها در سایه همراهی مردم در رعایت دقیق و فراگیر دستورالعلمل های بهداشتی میسر است.

افزایش شمار بستری های کرونا در آذربایجان شرقی از ۴۰۰ نفر در روزهای آغازین سال جاری به یکهزار و ۶۰۰ نفر در یک هفته قبل و قرمز شدن رنگ کرونایی همه شهرستان های ۲۱ گانه استان تا چند روز قبل، ضمن اینکه به روشنی نشان داد که این خطه با موج چهارم بیماری کووید ۱۹ دست به گریبان است، غافلگیری مردم و نگرانی آنان از تبعات جبران ناپذیر بروز این وضعیت را سبب شد. 

از سوی دیگر در شرایطی که آمار فوتی های کرونا در آذربایجان شرقی در آغاز سال جدید شمسی از سه نفر در روز فراتر نمی رفت، با گذشت کمتر از دو هفته از فروردین ۱۴۰۰ ، مسوولان نظام سلامت استان از افزایش شمار فوتی های روزانه بیماری کووید ۱۹ در این خطه به ۲۰ نفر و به عبارت دیگر رشد بیش از ۶ برابری آن خبر دادند. 

به دنبال بروز این وضعیت، مسوولان بخش درمان آذربایجان شرقی هشدار دادند که اگر وضعیت به همین منوال پیش رود و مردم در رعایت دقیق و فراگیر دستورالعمل های بهداشتی با ضریب بالای ۸۰ درصدی، همراهی نکنند، نه تنها جایی برای پذیرش بیماران در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان وجود نخواهد داشت، بلکه بیماران بستری شده نیز با کمبود اکسیژن طبی، به رغم همه تدابیر اندیشیده شده، مواجه خواهند بود. 

error: Content is protected !!