بسیج امکانات و تخصص برای مهار کرونا در سیستان و بلوچستان

به گزارش ایرنا در هفده ماه گذشته سیستان و بلوچستان از کم سروصداترین استان‌های کشور در زمینه درگیری با ویروس کرونا بود اما با ورود سویه دلتای هندی از مرزهای جنوب شرقی کشور وضعیت این استان رو به وخامت رفت و هم‌اینک روزانه حدود یک‌هزار و ۲۰۰ نفر به این ویروس مبتلا می‌شوند و تعداد زیادی از این افراد نیز نیازمند بستری و مراقبت‌های ویژه هستند.

همین شرایط فوق بحرانی سبب شد تا چهارشنبه گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به زاهدان سفر کند تا از نزدیک برای گذر از این بحران چاره اندیشی شود.

به دنبال این سفر، تیم واکنش سریع وزارت بهداشت نیز در مرزهای رسمی سیستان و بلوچستان مستقر شد چرا که مرزهای جنوب شرقی در معرض خطر ورود واریانت هندی (دلتا) و آفریقایی (بتا) قرار گرفته و باید کنترل‌های بهداشتی‌ و مراقبتی افزایش یابد و خدمات مناسب غربالگری و بیماریابی توسط نظام بهداشت و درمان در پایانه های رسمی ارائه شود.

همچنین قرار است هفته آینده وزیر بهداشت شخصا در این استان حضور یابد و در سفری سه روزه از وضعیت حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر بازدید کند.

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان، این استان به دلیل داشتن مرز گسترده با کشورهای همسایه در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارد بنابراین باید بهترین امکانات، تجهیزات و فرماندهان را برای کنترل این ویروس منحوس داشته باشد اما این در حالی است که مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان با کمترین امکانات در حال مقابله با موج جدید شیوع ویروس کرونا هستند.

حریرچی نیز در این سفربا اعلام اینکه میزان بستری در سیستان‌وبلوچستان به متوسط کشوری رسیده است، گفت: امکانات فعلی استان کفاف نیازهای دو تا سه هفته‌ای را می‌دهد اما اگر این وضع ادامه پیدا کند ممکن است دچار مشکل شویم.

با این حال وزارت بهداشت هم‌اینک تمرکز خود را بر روی مهار موج کرونا در سیستان و بلوچستان گذاشته. استانی که ۱۰ شهرستان آن بیمارستان ندارد و بعضا نیاز است فرد برای درمان و رسیدن به بیمارستان بیش‌از ۱۰۰ کیلومتر را طی کند که همین امر موجب شده بیماران به علت بُعد مسافت در شرایط بدحال به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

استانی که بسیاری از مردم آن به دلیل ناتوانی اقتصادی امکان استفاده از ماسک و سایر لوازم ضدعفونی کننده را ندارند و به همین دلیل پایین ترین رتبه در استفاده از ماسک را در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

به هر حال در این شرایط بحرانی، راه نجات تسریع در انجام واکسیناسیون است که به گفته استاندار سیستان و بلوچستان اگر یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن درخواست شده از رییس جمهوری به این استان برسد، می‌توان جمعیت بالای ۱۸ سال را واکسینه کرد.

بسیج امکانات و تخصص برای مهار کرونا در سیستان و بلوچستان

در سیستان و بلوچستان ایمنی اکتسابی وجود ندارد

به گفته معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی و فاصله گذاری اجتماعی در اوج گیری‌های قبلی کرونا میزان آمار بستری و مرگ و میر حتی به متوسط کشوری هم نرسیده بود و چون روند ابتلا در سیستان‌وبلوچستان در گذشته کم بوده، نسبت به سایر استان‌ها ایمنی اکتسابی در آن وجود ندارد.

ایرج حریرچی شامگاه چهارشنبه در بدو ورود به زاهدان اعلام کرد: برای نخستین بار در چند روز اخیر میزان موارد سرپایی و بستری کرونا در استان سیستان و بلوچستان (یک‌هزار و ۱۷۴ مبتلا) از متوسط کشوری فراتر رفته است.

وی افزود: از طرفی ویروس دلتا از جنوب شرقی وارد کشور شده و با توجه به خواستگاه این ویروس در هند و شرایطی که در افغانستان به وجود آمده احتمال افزایش مهاجرت به ایران از مسیرهای مختلف وجود دارد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنین با افزایش تعداد موارد بستری شاهد افزایش موارد بیکاری در سیستان و بلوچستان هستیم.

وی با درخواست از مردم برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی افزود: می‌دانیم مردم در فشار قرار دارند و از نظر اقتصادی دچار مشکل هستند، اما خواهش می‌کنیم مردم بویژه در استان‌های جنوبی همکاری کنند تا با رعایت دستورالعمل‌ها و واکسیناسیون سریع و گسترده در آینده نزدیک بتوانیم از بیماری رهایی پیدا کنیم.

۱۰۰ تخت بیمارستانی جدید در سیستان و بلوچستان تجهیز شد

بسیج امکانات و تخصص برای مهار کرونا در سیستان و بلوچستان

حریرچی در نخستین برنامه از سفر خود به زاهدان از از بیمارستان‌های خاتم الانبیا (ص) و علی ابن ابی طالب(ع) زاهدان که از مراکز اصلی پذیرش بیماران کرونایی هستند، بازدید کرد.

وی در این بازدید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان را پایین ترین میزان در سطح کشور اعلام کرد و گفت: میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این استان حتی در شرایط اوج گیری کنونی، حداقل ۴۰ درصد کمتر از به متوسط کشوری است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در چند ماه گذشته سیستان و بلوچستان از نظر بستری و مرگ بیماران مبتلا به کرونا از متوسط کشوری پایین تر بوده شاید آن زمان ویروس قدرت زیادی نداشته است.

وی افزود: به دلیل ورود ویروس‌های جهش یافته به سیستان و بلوچستان، کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح استان و برگزاری تجمعات در قبل از برگزاری انتخابات، تعداد مبتلایان به کرونا در منطقه از متوسط کشوری فراتر رفته است.

حریرچی تصریح کرد: دست همه مردم سیستان و بلوچستان را می‌بوسم، از آنان تقاضا دارم تا ۲ هفته آینده دستورالعمل‌های بهداشتی را با حداکثر میزان رعایت کنند و به توصیه‌های مسوولان استانی و بهداشتی گوش فرا دهند تا از این بحران عبور کنیم.

وی اظهارداشت: مراکز ۱۶ ساعته با شدت و جدیت در حال ارائه خدمات به مردم عزیز است و افزون‌بر سه هزار تست از امروز در مراکز غربالگری کرونا صورت می گیرد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم‌اینک ۷۰۰ تخت برای بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان فعال است.

وی بیان کرد: ۱۰۰ تخت بیمارستان جدید و آماده افتتاح بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان تجهیز شده و در صورتی که نیاز باشد به تخت‌های بستری کووید ۱۹ اضافه خواهد شد.

حریرچی ادامه داد: مرزهای رسمی سیستان و بلوچستان به صورت کامل بسته شده ولی  متاسفانه در مرزهای غیررسمی ترددهایی انجام می‌شده که با دستور مسوولان استانی محدودیت تردد آن به حداکثر رسیده است.

تمرکز وزارت بهداشت بر حل معضل کرونا در سیستان و بلوچستان

بسیج امکانات و تخصص برای مهار کرونا در سیستان و بلوچستان

شرکت در ستاد استانی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا سیستان و بلوچستان دومین برنامه حریرچی در سفر به زاهدان بود. وی در این نشست بر اهتمام ویژه دولت بر حل معضل کرونا در این استان خبر داد و گفت: هیچ کمبودی در زمینه امکانات بهداشتی و درمانی برای مردم این استان نخواهیم گذاشت و تمرکزمان در وزارت بهداشت بر کنترل موج کرونا در این استان خواهد بود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: هدف مهم ما از سفر به این استان ابتدا تشکر از اقداماتی است که در دوره اخیر و چند هفته گذشته شاهد انجامش با توجه به افزایش موج کرونا بودیم؛ است. 
وی افزود: سیستان و بلوچستان به دلیل اقدامات مناسبی که در آن انجام شد و نیز به جهت خصوصیات اقلیمی و جغرافیایی که در آن وجود دارد خوشبختانه در ۱۷ ماه گذشته دچار موج سنگین کرونا نشده بود و موارد دیگری که در استان‌های درگیر داشتیم در این استان شدت  چندانی نداشت. 

حریرچی خاطرنشان کرد: هنر اصلی آن است که تا زمان واکسیناسیون ابتلاها را در زمینه کرونا به تأخیر بیندازیم تا با انجام واکسیناسیون ایمنی لازم شود و هر چقدر تا آن زمان این بستری‌ها را عقب بیندازیم موفق‌تر خواهیم بود.
وی تصریح کرد: ما هیچ کمبود بهداشتی و درمانی در سیستان و بلوچستان نداریم و هر موضوعی باشد آن را تامین و به استان تحویل خواهیم داد و اگر تعداد تخت‌های بیمارستانی این هشت سال اخیر را با گذشته مقایسه کنیم روند فزاینده‌ای در آن قابل مشاهده است.

ضرورت همراهی بزرگان طوائف در مقابله با کرونا

بسیج امکانات و تخصص برای مهار کرونا در سیستان و بلوچستان

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حق مردم سیستان و بلوچستان این است که از بالاترین و بهترین امکانات بهره‌مند باشند گفت: این تجربه نخستین موج شدید در این استان بوده خیلی از استان‌های ما در سال ۹۸ یا آبان و تیر ۹۹ این موضوع را تجربه کردند و باید گفت برای مقابله با بحران نخستین موضوع وحدت کلمه است.
وی بیان کرد: باید همگی با تمام قوا با همدیگر بوده و با هم متحد باشیم تا حتی یک انسان ۹۰ ساله که سرطان هم دارد به خاطر کرونا فوت نکند و اگر کسی در این حالت فوت کند ما پاسخگو هستیم همه با هم یکی شویم و موضوع کرونا را حل کنیم.

حریرچی با اشاره به اینکه بحث استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی سیستان وبلوچستان در چند هفته گذشته از متوسط کشوری پایین‌تر بوده خاطرنشان کرد: مسوولان مذهبی، استانی، فرهنگی و ذی نفوذ  باید در این زمینه موثر و برای این مهم راه‌حل‌های موضعی و محلی انتخاب شود.
وی با اشاره به اینکه هنوز هم راه‌حل کرونا پیشگیری است خاطرنشان کرد: باید نهایت سعی‌مان را کنیم که موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در بیمارستان و خارج بیمارستان کم کنیم و اگر کسی در خانه فوت یا وقتی بدحال وارد بیمارستان می‌شود این موضوع تقصیر ما هست که نتوانستیم آگاهی دهیم.
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: در بیمارستان‌ها قدم نخست این است که درمان سرپایی را فعال کنیم ما نمی‌دانیم که این پیک و این موج کرونا به کجا می‌رسد ولی برای بدترین شرایط خودمان را باید آماده کنیم و هر چه زودتر درمان سرپایی را انجام و مردم را و آنهایی که در خانه می‌توانند بمانند مدیریت برایشان انجام شود.

افزایش تست‌های روزانه سیستان و بلوچستان به ۳ هزار مورد

بسیج امکانات و تخصص برای مهار کرونا در سیستان و بلوچستان

وی با بیان اینکه مراکز ۱۶ ساعته در سیستان و بلوچستان گسترش می‌یابد و تست‌هایی که گرفتیم از ۲ هزار و ۳۰۰ مورد ۲ روز گذشته هم‌اینک به سه هزار مورد خواهد رسید زیرا تنها چیزی که صرفه جویی ندارد انجام تست کروناست گفت: باید حداکثر مانع را برای ورود غیرقانونی اتباع بیگانه انجام و با مسوولان وزارت خارجه صحبت کنیم و آنهایی که وارد می‌شوند باید در مکان‌هایی حتما قرنطینه شوند.

حریرچی بیان کرد: مردم نگران هیچ کمبودی نباشند با توجه به خاصیت بالای سرایت پذیری ویروس این مهم شدیدا در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است که امیدواریم این مشکل را در هفته‌های آینده در این استان کنترل و کمترین میزان مشکلات را داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه ایمنی جمعی را در سیستان و بلوچستان برای ویروس کرونا افزایش دهیم باید واکسیناسیون افزایش یابد و در این زمینه باید گفت مهمترین وظیفه دینی، ملی و اخلاقی ما انجام واکسیناسیون خواهد بود.
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: هر کسی که به آن واکسن عرضه می‌شود آن را تزریق کند تا بتوانیم به زندگی طبیعی برگردیم؛ تنها راه خروج از بحران کووید انجام گسترده واکسیناسیون است که اقدامات مناسبی در استان در حال انجام بوده و با انجام این اقدامات پیشگیرانه میزان ابتلا و مرگ و میر کاهش و از بحران خارج می‌شویم.

امکانات فعلی سیستان و بلوچستان پاسخگوی ۲ تا سه هفته آینده است

بسیج امکانات و تخصص برای مهار کرونا در سیستان و بلوچستان

دیدار با نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان آخرین برنامه از سفر معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به زاهدان بود.

حریرچی در این دیداد گفت: دو تا سه هفته اخیر با ورود ویروس از مرزهای شرقی و جنوبی کشور هم‌اینک از ۶۲ شهر قرمز، ۵۰ شهر مختص جنوب و جنوب شرق هستند. 

وی با اشاره به خصوصیت‌های اقلیمی و اجتماعی منطقه و آمار پایین مبتلایان در نسبت به سایر استان‌ها در هفده ماه گذشته، وضعیت کنونی سیستان‌وبلوچستان را نگران کننده توصیف کرد.
وی ادامه داد: ویروس دلتا، قدرت سرایت بیشتری دارد و جوانان را بیشتر درگیر می‌کند و چون روند ابتلا در سیستان‌وبلوچستان در گذشته کم بوده، نسبت به سایر استان‌ها ایمنی اکتسابی در آن وجود ندارد.
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه میزان بستری در سیستان‌وبلوچستان به متوسط کشوری رسیده،بیان کرد: امکانات فعلی استان کفاف نیازهای دو تا سه هفته‌ای را می‌دهد اما اگر این وضع ادامه پیدا کند ممکن است دچار مشکل شویم.
وی اظهارداشت: وزیر بهداشت دستور داده که همه درخواست‌های سیستان‌وبلوچستان اجابت شود و همچنین امکان فعال سازی یک سوم از بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی زاهدان در معرض افتتاح را برای بیماران کرونایی داریم.
حریرچی، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سیستان‌ و بلوچستان را حتی در شرایط اوج گیری کنونی، حداقل ۴۰ درصد کمتر نسبت به متوسط کشوری عنوان کرد و افزود: میزان متوسط استفاده از ماسک در اماکن عمومی در کشور ۷۸ درصد و در استان ۴۸ درصد بوده و  میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کشور به ۷۵ درصد رسیده که در این استان ۴۹ درصد است.
وی نقش‌آفرینی حداکثری علما و نهادهای فرهنگی برای پیشگیری و ترغیب مردم به استفاده از واکسن را در سیستان و بلوچستان خواستار شد. 

همراهی سپاه و بسیج در افزایش مراکز واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز میزان استقبال جمعیت‌های هدف نسبت به واکسیناسیون را پایین توصیف کرد و از رایزنی با سپاه و بسیج برای تخصیص مکان‌های مناسب جهت واکسیناسیون عمومی خبر داد و گفت: به دنبال وضعیت بحرانی ایجاد شده در سیستان و بلوچستان و انتشار ویروس هندی با همکاری سپاه و بسیج پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون در استان افزایش خواهد یافت.

 دکتر سیدمحمد هاشمی شهری افزود: همچنین در صدد هستیم تعداد واکسن بیشتری وارد سیستان و بلوچستان شود تا با واکسینه کردن افراد در معرض خطر از شیوع گسترده کرونا جلوگیری کرد.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی بهترین راه جلوگیری از انتشار گسترده ویروس جلوگیری از هر گونه تجمع، تردد و جابه‌جایی جمعیت است که تقاضا داریم هم استانی‌های عزیز این مهم را رعایت کنند.

آمادگی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای تامین نیازهای احتمالی سیستان و بلوچستان

بسیج امکانات و تخصص برای مهار کرونا در سیستان و بلوچستان

 رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در این سفر همراهی کرد.

دکتر حسینعلی شهریاری در جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با ویروس کرونای سیستان و بلوچستان که با حضور ایرج حریرچی برگزار شد، گفت: مجموعه بهداشت و درمان کشور و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وضعیت ارائه خدمات درمانی در این استان را  به صورت مستمر زیر نظر دارد و با مسوولان منطقه در ارتباط هستند و نیازهای احتمالی بعدی با استفاده از ظرفیت‌ها تامین می‌شود.

وی ضمن تشکر از کادر درمان سیستان و بلوچستان اظهارداشت: آنان هر چه درتوان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و انصافا وزیر بهداشت امکانات و بودجه‌هایی که برای این استان می‌دهد قابل توجه بوده و برای بیمارستان۳۲۰ تختخوابی در این چند ماه اخیر نزدیک ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه گذاشتند. 
وی افزود: اطلاع‌رسانی در کم کردن مشکلات ناشی از ویروس کرونا موثر خواهد بود همچنین از تمام علما تشکر می‌کنم که تمامی مراسم‌ها را تعطیل کردند در این راستا باید گفت اگر مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی کنند شاید ما نتوانستیم با آنان هم زبان شویم و آنان را اقناع کنیم. 
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۴۲ درصد جمعیت‌ زاهدان حاشیه‌نشین هستند و این شهر اگر آمار کرونایی زیاد بوده به خاطر تجمع‌پذیر بودن آن است،گفت: با همه این اقدامات، چاره اصلی برای برگشتن سیستان و بلوچستان به وضعیت عادی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مراجعه به موقع بیماران به مراکز غربالگری است. 

وی بیان کرد:  آمار در سیستان و بلوچستان از نظر تخت بیمارستانی نسبت به متوسط کشوری پایین است اما با این وجود در زاهدان فعلا بیماری نبوده که نیاز به بستری داشته باشد و نشده باشد.

اسقرار تیم‌ واکنش سریع وزارت بهداشت در مرزهای سیستان و بلوچستان

بسیج امکانات و تخصص برای مهار کرونا در سیستان و بلوچستان

به دنبال سفر حریرچی به زاهدان، تیم واکنش سریع وزارت بهداشت با هدف ارزیابی دقیق اوضاع کرونا و به اشتراک‌گذاری تجارب قبلی در استان سیستان و بلوچستان در پایانه‌های رسمی این استان حضور پیدا کرد.

مسوول کمیته کشوری واکنش سریع کووید-۱۹ وزارت بهداشت در جریان سفر به زاهدان در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در شرایط فعلی واقع‌بینی و نگاه عالمانه به شرایط، پرهیز از سیاسی‌بازی و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای ثمربخش شدن اقدامات نظام بهداشت و درمان ضرورت دارد.

حمید سوری افزود: از ابتدای بحران کرونا تا کنون تجربه همه‌گیری سنگینی در سیستان و بلوچستان نداشته‌ایم و موج‌های قبلی به خوبی مدیریت شده است.

وی ویروس‌های جهش یافته جدید موسوم به هندی و آفریقایی که قدرت سرایت چند برابری در مقایسه با ویروس‌های قبلی دارند، در کنار عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تعداد موارد مثبت این موج را به بیش از سه برابر موج‌های قبلی رسانده است.

مسوول کمیته کشوری واکنش سریع کووید-۱۹ وزارت بهداشت گفت: مرزهای جنوب شرقی در معرض خطر ورود واریانت هندی (دلتا) و آفریقایی(بتا) است و به همین دلیل کنترل‌های بهداشتی‌ها و مراقبتی افزایش یافته و خدمات مناسب غربالگری و بیماریابی توسط نظام بهداشت و درمان در پایانه های رسمی ارائه می‌شود. 

وی ضمن تقدیر از همراهی و جدیت نیروهای مرزبانی، بسیج و سپاه در کنترل مرزها وگذرگاه‌های غیررسمی و همکاری با مدافعان سلامت ادامه داد: مهمترین مسائل و چالش‌های موجود در منطقه، ورود و خروج غیر قانونی، بلاتکلیفی و گسیل اتباع غیر قانونی است که امکان آلوده بودن آنها به ویروس وجود دارد. 

سوری عنوان کرد: شرایط حال حاضر گویای این است که وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم‌پزشکی در مناطق مرزی نظیر میرجاوه به تنهایی قادر به کنترل این بیماری نیستند و موفقیت در این زمینه، تصمیم وهمت جدی تمام دستگاه‌های مرتبط  را می‌طلبد.

وی در خصوص غربالگری مرزی تصریح کرد: کادر بهداشتی مسقر درمرز میرجاوه با تمام توان در حال ارائه خدمت هستند، اما نکته قابل‌توجه نابرابری شرایط موجود با امکانات و همخوان نبودن با تصمیمات ستاد استانی است.

error: Content is protected !!