تاثیر واکسیناسیون کرونا در کاهش فوتی‌های خراسان جنوبی

به گزارش ایرنا ویروس مرگباری که در ۲ سال اخیر با پنج موج سهمگین میلیون‌ها نفر را مبتلا کرده و جان بیش از صد هزار نفر را در کشور گرفته، اکنون در حال چرخش از نوع دلتا است و در شرایط حاضر واکسیناسیون عمومی در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی راهکار قطعی برای مقابله با کرونا است.

اما واکسن هراسی و میزان استقبال از واکسیناسیون موضوعی است که در شرایط فعلی باید بیش از پیش به آن توجه شود زیرا با وجود شکل‌گیری سویه‌های جدید کرونا و سرعت واگیری اینکه عده‌ای از مردم برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند، قابل قبول نیست و باید به سمت اقناع‌سازی جامعه هدف و رفع شبهات احتمالی رفت.

تحقیقات علمی مشخص کرده است که با تزریق دو دوز واکسن به بیش از ۹۵ درصد مردم، از آنها در برابر ابتلا به عفونت کووید-۱۹، موارد شدید این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن محافظت می کند.

اولین ارزیابی از یک برنامه واکسیناسیون ملی نشان داد که موارد ابتلا به کرونا زمانی که مردم ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کردند، نسبت به زمان آغاز قرنطینه به شدت افت کرد.

همچنین پس از تزریق ۲ دوز واکسن، میزان عفونت‌ها و موارد بستری در بیمارستان در سنین بالای ۶۵ سال به سرعت کاهش یافت و مهمتر اینکه این روند در افراد جوان‌تر نیز ادامه داشت که موضوع نشان می‌دهد این واکسن در متوقف کردن گسترش کلی خیلی موثر است.

کارشناسان گفتند، این یافته‌ها نشان می‌دهد که تزریق واکسن‌های کرونا می‌تواند منجر به ایجاد مصونیت گروهی شود و در صورتی که این واکسن‌ها به اندازه کافی تزریق شوند، تدابیر قرنطینه در آینده غیرضروری است.

واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی از ۲۶ بهمن سال گذشته با تزریق واکسن به کادر بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند و چند بیمارستان دیگر آغاز شد و تاکنون با ورود محموله‌های مختلف برای گروه‌های سنی و مشاغل اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه یافته است.

عملیات واکسیناسیون در هفته‌های اخیر با ورود محموله‌های جدید به خراسان جنوبی سرعت بیشتری پیدا کرد و براساس آخرین آمار تاکنون ۳۲.۶ درصد از جامعه هدف استان واکسینه شدند که پنج درصد از میانگین کشوری بیشتر است.

با این وجود هنوز پوشش واکسیناسیون به خصوص در گروه های سنی حساس کامل نشده است و بیشتر افرادی از قشر میانسال و سالمند از تزریق واکسن هراس دارند.

واکسن‌هراسی در سایه شایعات 

یک شهروند که تمایلی به تزریق واکسن کرونا ندارد، بانوی ۵۰ ساله است که به عقیقده خودش تاکنون برای هیچ دردی به دکتر مراجعه نکرده است.

او که از روستاهای بخش مرکزی بیرجند برای خرید به شهر مراجعه کرده درخصوص تمایل نداشتن به تزریق واکسن گفت: ما در روستا زندگی می‌کنیم و از روزی که کرونا آمده، حتی یک روز بدون ماسک از خانه خارج نشده‌ام، همیشه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌ام و خوشبختانه تاکنون به این ویروس مبتلا نشده‌ام ولی از واکسن می‌ترسم.

این شهروند در پاسخ به این پرسش که چرا می‌ترسد، اظهار داشت: شنیدم برخی از افرادی که واکسن زده‌اند علایم شدید داشته‌اند یا بعضی مرده‌اند، حتی گفته شده که بعد از ۲ سال ممکن است عوارض شدیدی برای فرد ایجاد شود.

وی با نام بردن یکی از بستگانش که سه روز بعد از تزریق واکسن فوت کرده است ادامه داد: پیرزن ۹۶ ساله را واکسن زدند و بعد از سه روز فوت کرد آیا این دلیل خوبی نیست که نتوانیم به واکسن اعتماد کنیم!

افراد دیگری هم در جامعه هستند که به دلایل مختلف هنوز اعتقاد و تمایلی برای تزریق واکسن کرونا ندارند و دلایل آنها تاحدودی مشخص است؛ تنوع واکسن، بی‌اعتمادی به انواع آن، شنیده‌ها مبنی بر مرگ پس از تزریق، آسیب واکسن کرونا به بدن و دلایل دیگر که البته هیچ کدام منبع علمی ندارند و پزشکان هم آنها را تایید نمی‌کنند.

تاثیر واکسیناسیون کرونا در کاهش فوتی‌های خراسان جنوبی

برخی هنوز از واکسن زدن می‌ترسند

یکی از بهورزان مراکز بهداشت روستایی استان گفت: حتی در مواردی به در منازل برای تشویق افراد به تزریق واکسن مراجعه می‌کنیم اما متاسفانه ترس از واکسن باعث می‌شود که مراجعه نداشته باشند.

وی که تمایل ندارد نامی از او در گزارش برده شود، افزود: خودم ۲ دُز واکسن را تزریق کردم و باز هم مبتلا شدم ولی شدت ابتلا در مقایسه با همسرم که واکسن نزده بسیار کمتر بود.

این بهورز توصیه کرد که افراد واجد شرایط در اولین فرصت واکسن کرونا را دریافت کنند.

وی که از نزدیک مشکلات کادر درمان را لمس کرده است گفت: متاسفانه در ۲ سال گذشته بار سنگینی بر دوش بخش سلامت و کادر درمان بوده و یکی از همکاران جوان ما هم به خاطر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داد.

لزوم تزریق در دسترس‌ترین واکسن

متخصص بیماری‌های عفونی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند مشغول مداوای بیماران بوده است گفت: برخی از واکسن‌های موجود ویروس کشته شده است که بعد از تزریق، بدن آنتی بادی برای آن تولید می‌کند و بعدا در مواجهه با ویروس اصلی، بدن با آن مقابله می‌کند.

دکتر مسعود ضیایی در گفت و گویی از طریق صفحه اینستاگرام خود افزود: می‌دانیم کشور ما از کشورهای سازنده واکسن از گذشته دور است و قدمت طولانی دارد اما برخی در انتخاب واکسن دچار تردید می‌شوند لذا واکسن‌های مورد تایید عوارض خاصی نداشته و مطالعه انجام شده نیز اثربخشی خوبی را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: در شرایط حاضر باید همه سریعا واکسینه شوند و اولین واکسن در دسترس را تزریق کنند.

رییس بخش عفونی بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند گفت: خیلی مهم است که واکسیناسیون هرچه زودتر انجام شود زیرا ما واکسن را برای عدم ابتلا نمی‌زنیم بلکه واکسن تزریق می‌شود که از شدت بیماری جلوگیری و گردش ویروس در جامعه کم شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها هرچه زودتر ویروس کرونا مهار و چرخش آن قطع شود.

ضیایی افزود: تفاوت ویروس دلتا با انواع قبلی سرایت بالای آن است به طوری که یک فرد امکان آلوده کردن هشت تا ۱۲ نفر را دارد در صورتی که در گونه‌های قبلی امکان سرایت به ۲ تا چهار نفر از شخص آلوده بود.

وی گفت: سرعت آلودگی این ویروس خیلی زیاد است لذ افراد بیشتری در بیمارستان بستری شده از طرفی سنین پایین‌تر هم درگیر می‌شوند.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اکنون با گذشت حدود ۲ ماه از خیز پنجم کرونا در کشور و استان همچنان موارد بستری و سرپایی کرونا مثبت در خراسان جنوبی روند افزایشی دارد و این استان هنوز از اوج موج پنجم کرونا عبور نکرده است.

۳۹۲ بیمار کرونایی هفته گذشته در بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی بستری شدند اما میزان فوتی‌ها مقداری کاهش یافته است.

تاثیر واکسیناسیون کرونا در کاهش فوتی‌های خراسان جنوبی

واکسیناسیون تاثیر قابل توجهی در کاهش مرگ و میر دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: علیرغم شایعات موجود در فضای مجازی مبنی بر بی‌اثر بودن واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا، با استناد به آمار ثبت احوال واکسیناسیون تاثیر قابل توجهی در کاهش مرگ و میر داشته است.

محمد دهقانی افزود: ۱۰ هفته بعد از شروع واکسیناسیون گروه سنی بالا آمار مرگ و میر این افراد کاهش داشته و در مرداد امسال ۸۲ مورد فوتی ناشی از کرونا در خراسان جنوبی داشتیم که از این تعداد ۷۷ نفر افرادی بودند که می‌توانستند با توجه به شرایط سنی واکسن دریافت کنند و از این تعداد ۵۴ نفر هیچ نوع واکسنی را دریافت نکردند.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۲ درصد جامعه هدف خراسان جنوبی واکسینه شدند گفت: ۸۳ درصد گروه سنی ۷۵ تا ۷۹ سال واکسینه و در ارتباط با سایر گروه‌ها ۷۰ تا ۷۴ سال ۸۸.۳ درصد، ۶۵ تا ۶۹ سال ۸۰ درصد و ۶۰ تا ۶۴ سال ۵۰ درصد علیه کرونا واکسینه شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: ۳۹۲ بیمار کرونایی هفته گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شدند اما میزان فوتی‌ها مقداری کاهش یافته است که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی افزود: عمده بیماران بستری بین ۲۰ تا ۵۹ سال سن دارند و در حال حاضر موارد ابتلای زیر ۲۰ سال و حتی اطفال در حال افزایش و تداوم است.

دهقانی گفت: روند بیماری در اطفال به طور مشخص افزایشی است اما علایم سخت طبق گزارش‌ها ندارند.

وی با تاکید بر نقش واکسیناسیون در پیشگیری از کرونا و ابتلا به نوع شدید آن گفت: گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال که مدت طولانی است در نوبت تزریق واکسن قرار گرفته‌اند، کسانی که باقی ماندند، حتما به مراکز تزریق واکسن مراجعه و واکسن خود را دریافت کنند تا این افراد که در گروه‌های سنی پرخطر قرار می‌گیرند، در صورت ابتلا به کرونا، از نوع شدید و آسیب‌های جدی‌تر آن در امان بمانند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه تزریق واکسن صد درصد ایمنی درخصوص ابتلای فرد به کرونا ایجاد نمی‌کند و مانع از انتقال بیماری به افراد دیگر نمی‌شود تصریح کرد: حتما تا زمان انجام واکسیناسیون گسترده در کشور، مردم باید استفاده از ماسک، رعایت فاصله و سایر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا مانع از انتشار بیشتر این ویروس شویم.

تزریق واکسن کرونا درگیری ریه را کاهش می‌دهد

متخصص بیماری‌های عفونی در بیرجند هم گفت: کسانی که ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده و از نوبت دوم، ۲ هفته گذشته باشد، تقریبا درگیری ریه بسیار کمی دارند.

دکتر فرشید عابدی افزود: خوشبختانه متوجه شدیم کسانی که ۲ نوبت واکسن زدند و از نوبت دوم ۲ هفته گذشته تقریبا درگیری ریه بسیار بسیار کم است و نیاز به آی سی یو هم پیدا نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: بیماران در آی سی یو عمدتا افرادی هستند که واکسن نزدند یا یک نوبت واکسن بیشتر دریافت نکردند به همین دلیل خیلی تاکید می‌شود که در زمان مشخص شده به مراکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا مراجعه کنند و واکسیناسیون خودشان را انجام دهند.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: البته این امکان وجود دارد که بعد از واکسیناسیون فرد مبتلا به بیماری شود.

وی افزود: در نوبت اول تزریق واکسن، تقریبا اثربخشی زیاد نیست، بعد از تزریق نوبت دوم هم امکان ابتلا به کرونا وجود دارد اما نقش اصلی که واکسن دارد، مانع از درگیری شدید ریه و مراحل بحرانی کرونا می‌شود لذا توصیه اکید است که افراد واکسیناسیون را انجام دهند زیرا ابتلا نیز کاهش پیدا می‌کند.

عابدی اظهار داشت: در موج پنجم اپیدمی کرونا متاسفانه قدرت واگیری ویروس دلتا بسیار زیاد است و تعداد بیماران افزیش پیدا کرده که می‌توانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع از این گسترش شویم.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ۸۶ مرکز در استان خراسان جنوبی واکسیناسیون کرونا را انجام می‌دهند که ۶ مرکز تجمیعی (سه مرکز در بیرجند و سه مرکز در شهرستان‌های فردوس، قاینات و طبس) و بقیه مراکز جامع سلامت منتخب هستند.

متخصصان تاکید دارند افراد پس از تزریق واکسن استراحت کافی داشته باشند و مانند گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند ضمن اینکه در صورت بروز علایم احتمالی بسرعت به پزشک مراجعه شود.

error: Content is protected !!