تایید و تامین واکسن با شجاعت وزیر بهداشت بود

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سی و چهارمین آئین پویش ره سلامت که با حضور وزیر بهداشت در پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اصول و مهمترین اقداماتی که در مقابله با کرونا در ایران انجام دادیم این بود که به جای واکنش در مقابل پاندمی و شوک کرونا، شاهد پاسخگویی نظام سلامت بودیم و به جای انجام کارهای غریزی، احساسی و برخوردی، یک پاسخ مبتنی بر منطق دادیم.

وی افزود: در نظام شبکه، سه کار اصلی در ساختار، بسته خدمتی و روش‌ها و فرآیندها را انجام دادیم. اولین کار ما، بازنگری در ساختار با توجه به شرایط موجود بود و بدون انجام کار موازی در نظام شبکه، ساختارمان را با وضع موجود منطبق کردیم. در اولین روزها، هزار و ۲۰۰ مرکز منتخب کووید ۱۹ تعریف کردیم که ۱۶ و ۲۴ ساعته فعالیت داشتند. این کار بسیار جدیدی در نظام شبکه بود و تمام تلاش ما این بود تا مراقبت کنیم که سایر خدمات بهداشتی، دچار اختلال نشود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: در حوزه ساختار، شبکه آزمایشگاهی کووید ۱۹ را گسترش دادیم و از دو آزمایشگاه در روزهای اول در کشور به ۴۰۰ آزمایشگاه رسیدیم؛ علاوه بر آن، مراکز نمونه گیری ثابت و سیار را راه اندازی کردیم و آخرین، مهمترین و نزدیک به زمانترین کار دیگر ما، ایجاد مراکز تجمیعی واکسیناسیون در ساختار شبکه است.

بازنگری بسته‌های خدمتی حوزه بهداشت

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از کارهای بزرگی که در ایران انجام شد، بازنگری بسته‌های خدمتی حوزه بهداشت بود. در جلساتی که با معاونین بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتیم، بسته‌های خدمتی را بازنگری و این دو سوال را مطرح کردیم که کدام خدمت را می‌توان به صورت غیرحضوری و کدام خدمت را حتماً باید حضوری ارائه کرد، تا شاهد عدم تجمع مراجعین به واحدهای بهداشتی باشیم.

رئیسی یادآور شد: با افتخار می‌توانیم بگوییم که در طول دوران مقابله با کرونا، حتی یک مورد هم واکسیناسیون کشوری به جز واکسن کرونا، عقب نیفتاد و خدمات مراقبت بارداری نه تنها کاهش نیافت بلکه ۱.۲ برابر نیز شد. در حوزه خدمات عشایری روز گذشته تعداد دیگری خانه‌های بهداشت سیار عشایری به سراسر کشور توزیع شد و حتی یک خدمت از خدمات عشایر، عقب نیفتاد و کمترین ابتلاء و مرگ و میر بر اثر کرونا را در بین عشایر مشاهده کردیم.

وی افزود: خدمات بهداشتی ارائه شده به مادران باردار، سالمندان، کودکان و خدمات پنهان در مراکز تجمعی مانند زندان‌ها بی نظیر بوده است. ایران اولین کشور منطقه و یکی از اولین کشورهای جهان محسوب می‌شود که پروتکل درمان سرپایی دارد. در موج اخیر، اقدام نوآورانه‌ای در پروتکل درمان بستری نیز انجام شد.

در طول مدت مقابله با کرونا، خدمات عقب مانده حوزه بهداشت و مراقبتی را تقریباً به صفر رساندیم

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: در حوزه روش‌ها و فرآیندها در طول مدت مقابله با کرونا و در روزهای ابتدایی شاهد راه اندازی غربالگری بودیم، در حالی که هنوز کیت‌های آزمایشگاهی به دست ما نرسیده بود و با استفاده از هات لاین‌هایی مانند ۴۰۳۰، ۱۹۰، ۱۶۶۶ و سامانه salamat.gov.ir توانستیم ۷۲ میلیون نفر را در مرحله اول، غربالگری کنیم و در مرحله بعد به سمت غربالگری فعال برای افراد آسیب پذیر و سالمندان رفتیم.

رئیسی گفت: کار دیگری که در پاسخگویی در حوزه فرایندها انجام دادیم، طرح محله محوری مبارزه با کرونا بود، البته قبل از آن در سال ۹۸ طرح هر خانه یک پایگاه سلامت اجرایی شده بود اما گرفتاری با کرونا پیش آمد و طرح محله محوری را با مشارکت سپاه، بسیج، هلال احمر، سازمان‌های مردم نهاد و خیرین آغاز و اجرایی کردیم. یکی از نکات مهم این طرح این بود که بین ۲۵ تا ۳۵ درصد از بار کاری در تیم‌های رهگیری، نظارتی و حمایتی سفیران سلامت بودند. در طول مدت مقابله با کرونا، خدمات عقب مانده حوزه بهداشت و مراقبتی را تقریباً به صفر رساندیم.

تصمیمات برای تولید و حمایت از واکسن‌های داخلی برای ما خیلی مهم بود

وی تصریح کرد: در روزهایی که حدود هزار و ۲۰۰ نفر در بیمارستانها بستری می‌شوند، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر به سطح یک خدمات و مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند و اگر این سد و سنگر محکم وجود نداشت، روزانه حداقل ۲۰۰ هزار بیمار به بیمارستانها مراجعه می‌کردند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از افتخارات ما، تصویب سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ است. در این حوزه دو بُعد واکسن و واکسیناسیون مورد توجه است. تأیید و تأمین واکسن داخلی و خارجی با اشراف، آگاهی و شجاعت وزیر بهداشت انجام شد و اگر این شجاعت نبود، کار جلو نمی‌رفت؛ تصمیمات برای تولید و حمایت از واکسن‌های داخلی برای ما خیلی مهم بود.

رئیسی گفت: در ابتدای واکسیناسیون کووید ۱۹ در کشور حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشت اما وزیر بهداشت، فرزندش را به عنوان اولین نفر، متقاضی تزریق واکسن کرد تا اعتماد سازی شود و این لحظات تصمیم گیری برای آیندگان، ماندگار می‌شود.

وی یادآور شد: در سال ۹۸، دو هزار و ۳۶۲ پروژه، در سال گذشته ۸۶۲ پروژه و در سه ماهه اول امسال نیز ۶۹۶ پروژه بهداشتی را در کشور افتتاح کردیم و هزار و ۱۸۰ پروژه تا پایان سال به شرط تأمین منابع، تکمیل و افتتاح می‌شود و با افتتاح این پروژه‌ها، شاهد پایان پروژه‌های بهداشتی در سراسر کشور هستیم.

میانگین عمر مراکز بهداشتی کشور به کمتر از ۱۰ سال رسیده است

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: میانگین عمر مراکز بهداشتی کشور در دهه قبل حدود ۲۷.۶ سال بود که الان به کمتر از ۱۰ سال رسیده است با این تفاوت که سازه‌های قدیمی حداکثر عمرشان ۲ سال بود اما سازه‌های جدید، عمرشان ۵۰ سال است. به عبارت دیگر شاید تا حدود ۲۰ سال آینده، نیاز به جایگزینی مراکز بهداشتی نداریم مگر اینکه توسعه‌ای رخ دهد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان خاطرنشان کرد: امروز ۱۶۵ محل زیست پزشک، ۱۶۱ خانه بهداشت، ۱۴۶ مرکز جامع خدمات سلامت روستایی، ۱۱۹ مرکز جامع خدمات سلامت شهری، ۶۳ پایگاه سلامت شهری، ۱۵ ساختمان ستاد شبکه، ۱۰ تسهیلات زایمانی، ۸ آزمایشگاه، ۷ آموزشگاه بهورزی، یک مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و یک انبار دارویی به طور همزمان افتتاح می‌شود.

error: Content is protected !!