ضرورت پیشگیری از یائسگی زودرس برای مقابله با بیماری‌های زمینه‌ای

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ملیحه عرب با اشاره به تعریف یائسگی زودرس افزود: با این اقدامات پیشگیرانه در زمینه نارسایی زودرس تخمدان، حتی می‌توان سلامت جنسی و کیفیت زندگی بانوان در این شرایط را حفظ کرد.

وی با اشاره به اینکه باید در نظر داشت که همه خانم‌هایی که قبل از ۴۰ سالگی دچار قطع عادت ماهانه می‌شوند، دچار یائسگی زودرس نیستند، گفت: بی‌نظمی و یا تاخیر در قاعدگی به صورت پریود هر دو ماه یک بار  نشانه واضحی کاهش و یا نارسایی عملکرد تخمدان هاست که باید با مشورت پزشک‌ متخصص بررسی شود. اگر فردی در سن حدود ۵۱ سال یک سال پریود نشود یائسگی اتفاق افتاده است. 

این پزشک متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر اینکه یائسگی زودرس تعریف وسیعی دارد اظهار داشت: اگر خانمی در سن زیر ۴۰ سال عملکرد تخمدانش کم شود نارسایی زودرس تخمدان ایجاد شده است.

به گفته این فوق تخصص زنان و زایمان دانشگاه، در زیر ۴۰ سال نارسایی زودرس تخمدان با پریود نامنظم همراه با fsh (آزمایش هورمون محرک فولیکول)  بالا تشخیص داده می‌شود. در این افراد علائم گرگرفتگی و خشکی ناحیه تناسلی نیز ممکن است ایجاد شود.

وی سن یائسگی طبیعی را ۵۱ سال و یائسگی زودرس یا به عبارت جدید نارسایی زودرس تخمدان را ۴۰ سال عنوان کرد و افزود: در اکثر موارد حتی تا ۹۰ درصد علل نارسایی زودرس تخمدان در زنان پیدا نمی‌شود و در مواردی نیز جراحی تخمدان، شیمی درمانی، رادیوتراپی و یا مسائل و اختلالات ژنتیک می‌تواند مسبب نارسایی تخمدان‌ها شود.

ملیحه عرب با اشاره به اینکه یائسگی زودرس درمان پذیر است تصریح کرد: بیشتر ترجیح می‌دهیم کلمه نارسایی زودرس تخمدان را به جای یائسگی زودرس در زنان جوان به کار ببریم که ماهیت نوسانی آن را نشان می‌دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: در بانوانی که رحم خارج نشده باشد، درمان‌های پروژسترون هم همراه استروژن توصیه می‌شود، البته درمان مختلف  هورمونی تا سن متوسط یائسگی طبیعی یعنی ۵۰ تا ۵۱  در افراد دارای نارسایی تخمدان ادامه می‌یابد.

به گفته این متخصص زنان و زایمان، در نارسایی زودرس تخمدان باید سالانه آزمایش tsh که مربوط به تیروئید است بررسی شود، البته تشخیص نارسایی زودرس تخمدان نیاز به یک سال پریود نشدن ندارد، بی نظمی و تاخیر در پریود نشانه ای واضح برای مراجعه ‌مشورت با پزشک است. 

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره میزان شیوع بروز یائسگی زودرس در کشور با سایر کشورها نیز افزود: طبق آمار  شیوع یائسگی در ایران با سایر کشورهای جهان تفاوت چندانی ندارد اگرچه انجام آزمایشات سالانه tsh مربوط به تیروئید در افرادی که دچار نارسایی زودرس تخمدان هستند مورد تاکید جدی قرار داد.

error: Content is protected !!