تهرانی‌ها در شب‌های قدر ۲ هزار و ۹۲۱ واحد خون اهدا کردند

به گزارش روز شنبه ایرنا از اداره کل انتقال خون استان تهران، در شب های قدر امسال ۳ هزار و ۷۳۹ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان تهران مراجعه کردند که از این تعداد ۲ هزار و ۹۲۱ نفر شرایط اهدای خون را داشتند و موفق به اهدای خون شدند.  

از بین این اهدا کنندگان خون یک هزار و ۳۷۴ نفر اهدا کننده مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال)، یک هزار و ۱۹ نفر اهداکننده با سابقه و ۵۲۸ نفر اهدا کننده بار اولی بودند و ۲ هزار و ۸۰۱ نفر از اهدا کنندگان این شب ها مرد و ۱۲۰ نفر از آنان زن بودند.  

بر اساس این گزارش آمار مراجعه در شب های قدر امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۹ درصد افزایش داشته است و همچنین میزان اهدای خون بیش از ۱۱ درصد، اهدای مستمر بیش از ۹ درصد و اهدای خون اهداکنندگان با سابقه بیش از ۲۵ درصد افزایش داشته است که با وجود تداوم همه گیری کووید ۱۹ دستاورد مهمی به شمار می رود.

در این گزارش تاکید شده است: اهدای خون هموطنان تهرانی در شب های قدر با استقبال خوبی مواجه بود و با وجود قرنطینه ناشی از کرونا در سطح شهر، فاصله گذاری اجتماعی که در مراکز انتقال خون اجرا می شود و نزول باران در هفته گذشته، نذر خون تهرانی ها در شب های قدر با نظم و شوری وصف ناپذیر اجرا شد و در این شب ها مراکز انتقال خون از صبح تا سحر پذیرای اهدا کنندگان خون بودند.  

اداره کل انتقال خون استان تهران با تشکر و آرزوی قبولی طاعات شهروندان تهرانی که تاکنون برای اهدای خون مراجعه کرده اند اعلام کرد: نیاز به خون همیشگی است و عمر پلاکت فقط ۳ روز است بنابراین از مردم دعوت می کنیم تا مراکز انتقال خون را خالی نگذارند و  به طور مستمر در روزهای آینده خون اهدا کنند.  

همچنین اهدا کنندگان خون تا پایان ماه رمضان طبق جدول زمانی که در سایت این اداره کل درج شده است می توانند تا نیمه شب برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا همچنین با تدابیر در نظر گرفته شده و همکاری های لازم بین سازمان انتقال خون، وزارت کشور و پلیس اهداکنندگانی که در ایام ماه مبارک رمضان در ساعات منع تردد شبانه هم برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند مشمول جریمه نخواهند شد.

از سوی دیگر نیاز بیماران به خون و فرآورده های آن همیشگی است و گاهی در مواقعی مانند شیوع ویروس کرونا استقبال از اهدای خون را کاهش می دهد، بنابراین لازم و ضروری مردم نوع دوست و ایثارگر با اهدای خون یاری گر انتقال خون و نجات دهنده جان بیماران باشند.

در حال حاضر در کشور سالانه بیش از دو میلیون و یکصد هزار نفر به صورت کاملا داوطلبانه خون اهدا می کننند.

error: Content is protected !!