توصیه‌هایی برای این‌که دچار کم‌خونی نشوید

یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف غذا، چای مصرف نشود چراکه تانن موجود در آن جذب آهن را مختل می‌کند.

روزنامه خراسان نوشت: خانم‌ها برای تامین آهن خون از سبزیجات و حبوبات استفاده کنند. باید گوشت قرمز نیز مصرف شود چراکه باعث می‌شود جذب آهن، بیشتر و سریع‌تر انجام شود و خوردن انواع توت خشک، خشکبار مانند پسته و بادام، کشمش، خرما و برگه‌ها نیز برای رفع کم خونی مفیداست. برای این که به کم خونی مبتلا نشوید به دو نکته زیر که کمتر مورد توجه قرا ر می‌گیرد، دقت کنید:

مصرف چای بعد از غذا ممنوع
یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف غذا، چای مصرف نشود چراکه تانن موجود در آن جذب آهن را مختل می‌کند.

مصرف نان خمیر ممنوع
فیتات موجود در نان نیز عامل جذب نشدن آهن در بدن است. خمیر برخی نان‌ها به اصطلاح «ور» نیامده و حاوی مقدار زیادی فیتات است که مانع جذب آهن در بدن می‌شود. کلسیم نیز اجازه جذب آهن را نمی‌دهد و بهتر است در کنار مصرف مواد غذایی حاوی آهن، لبنیات مصرف نشود، اما می‌توان ماست را استفاده کرد، چراکه ماست حاوی اسیدلاکتیک است و منجر به جذب آهن می‌شود. خستگی زودرس، بی‌حوصلگی، سیاهی رفتن چشم، بی‌تفاوتی، سردرد، سرگیجه، خواب رفتن و سوزن شدن دست و پا‌ها از علایم کم خونی است و در موارد شدید نیز باعث تنگی نفس، تپش قلب، تورم قوزک پا و کاهش ضریب هوشی، حافظه و یادگیری و افت تحصیلی در افراد می‌شود.

علایم کم خونی
خستگی و احساس فرسودگی، رخوت و بی حالی، ریزش مو، بی قراری و ناراحتی، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، تمرکز ضعیف، تپش قلب، حساسیت به هوای سرد، درد قفسه سینه، وزوز گوش‌ها، سردرد، تأثی

error: Content is protected !!