تکمیل واکسیناسیون تا پایان بهمن ۱۴۰۰/ قرنطینه نباید نمایشی باشد

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی، صبح دوشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، به ارائه برنامه‌های خود برای بهبود اوضاع کرونایی و نظام سلامت کشور پرداخت.

وی با عنوان این مطلب که جهاد سلامت در ۴۰ سال گذشته ادامه داشته است، گفت: اخیراً این جهاد با جنگ با ویروس کرونا دنبال می‌شود.

عین اللهی ادامه داد: من خودم دشواری‌های بیماری کرونا را با پوست و گوشتم لمس کرده‌ام. در اسفند ۹۸ مرگ را به چشمان خودم دیدم و می‌دیدم کادر درمان برای زنده ماندنم تلاش می‌کردند و غیر از آن چیزی به خاطر ندارم.

وی افزود: در آن شب‌ها و روزهای سخت بیماری، خداوند کمک کرد تا بار دیگر به میدان دفاع از سلامت بازگردم و اجازه ندهم پرچم مدافعان سلامت بر زمین بیافتد.

عین اللهی گفت: اکنون در کارزار مبارزه با کرونا تا پای جان خواهم ایستاد.

وی در ادامه به جایگاه خطیر وزیر بهداشت اشاره کرد و افزود: بر این باورم که وزیر بهداشت باید کنار مردم بایستد و برای سلامت آنان خود را به آب و آتش بزند.

عین اللهی گفت: بهبودی بیماران باید فارغ از دغدغه‌های مالی در اولویت برنامه‌های وزیر بهداشت باشد.

وی افزود: برای سلامت مردم نمی‌توان معطل تصمیم گیری ها بود. در واقع سلامت مردم نباید به تأخیر بیافتد.

وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: کدام پدری را دیده‌اید برای سلامت فرزندانش لفاضی کند. سلامت مردم خط قرمز ما است.

وی با بیان این مطلب که ما می‌توانیم بر این ویروس منحوس غلبه کنیم، افزود: کرونا موضوعی تک بعدی نیست و سال‌ها است در این عرصه حضور داشته‌ام و جهاد سلامت را در سنگر وزارت بهداشت ادامه می‌دهم.

عین اللهی در ادامه به برنامه‌های خود اشاره کرد و گفت: اولین و مهم‌ترین موضوع، بیماری کرونا است.

وی با عنوان این مطلب که کرونا در سه بخش باید مدیریت شود، به برنامه واکسیناسیون اشاره کرد و افزود: در دنیا ثابت شده که مهم‌ترین عامل پیشگیری از کرونا، واکسیناسیون است.

عین اللهی با اشاره به اینکه باید ۱۲۰ میلیون دوز واکسن برای جمعیت هدف بالای ۱۸ سال تأمین کنیم، گفت: تولید داخل نمی‌تواند ۹۸ میلیون دوز واکسن را برای تکمیل واکسیناسیون تأمین کند و لازم است از طریق واردات حتی توسط بخش غیر دولتی، واکسن را تأمین کنیم.

وی افزود: تا پایان بهمن ۱۴۰۰ برنامه واکسیناسیون جمعیت هدف انجام خواهد شد.

وزیر پیشنهادی بهداشت ادامه داد: اظهار کرد: ما امکانات بسیاری مانند بسیجیان و انقلابی‌ها، شهرداری، نیروهای مسلح و… در کشور داریم که باید با استفاده از کمک آنها واکسیناسیون را در کشور انجام دهیم، طرح شهید سلیمانی که توسط بسیج برای بیماریابی و کمک به بیماران کرونایی در حال اجرا است نیز با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

وی، قرنطینه یا لاک داون را یکی دیگر از اقدامات خود برشمرد و گفت: کشورها در دنیا از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد قرنطینه را انجام می‌دهند و ما نیز با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود باید لاک داون را اجرایی کنیم. البته نباید این موضوع به صورت نمایشی باشد، به نحوی که با تعطیلی دو هفته‌ای میزان مرگ و میر در کشور افزایش یابد. برای انجام لاک داون باید از همه مانند اصناف و افراد مؤثر خارج از وزارت بهداشت و درمان کمک بگیریم تا چرخه ویروس کرونا در کشور متوقف شود.

وزیر پیشنهادی بهداشت با اشاره به موضوع تأثیر مدیریت در حوزه بهداشت و درمان نیز بیان کرد: مهمترین موضوع در کنترل شیوع بیماری کرونا مدیریت است و از رئیس جمهور تا معاون اول و ستاد ملی کرونا باید در این حوزه به درستی اقدام کنند. می‌توانیم در ستاد کرونا از نمایندگان مجلس استفاده مؤثر کنیم. همچنین می‌توان یکسری اقدامات را به استان‌ها واگذار کرد تا آنها با توجه به شرایط محلی خود و حضور افراد مؤثر تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

عین اللهی در خصوص حوزه تولیت بهداشت وزارت بهداشت گفت: بر اساس قانون تولیت سلامت مردم با وزارت بهداشت و درمان است، اما ۷۵ درصد از عوامل تأثیرگذار بر سلامت مردم خارج از حوزه وزارت بهداشت و درمان مانند خرابی جاده‌ها، غذای آلوده و تصادفات است. اما باید وزارت بهداشت و درمان در این میان به حاکمیت شناخته شود تا بتواند تولیت خود را به درستی انجام دهد و این موضوع نیاز به اصلاح ساختار دارد.

وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون کاهش سهم هزینه‌های سلامت مردم بیان کرد: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری باید وقتی شخصی بیمار می‌شود تنها به خاطر بیماری خود رنج ببرد و نه هزینه‌های آن، بر این اساس در برنامه ششم توسعه مقرر شد هزینه سلامت برای مردم به ۲۵ درصد کاهش پیدا کند، اما متأسفانه همچنان این هزینه‌ها بر دوش مردم است و ما در برنامه این وزارتخانه بر لزوم اجرای این قانون تاکید داریم.

وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان اینکه نظام بهداشت و پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: در صورت انجام پیشگیری، سلامت مردم در معرض خطر قرار نگرفته و حتی هزینه‌های درمان نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین موضوع خانه بهداشت و نظام شبکه بهداشت، یکی دیگر از برنامه‌های من در این وزارتخانه است که باید تلاش شود خانه‌های بهداشت در مناطق روستایی تقویت و کارایی خود را حفظ کند.

عین اللهی تصریح کرد: امروزه بیماری‌های مزمن غیر واگیر مانند چاقی، دیابت، فشار خون بالا و…، یکی از مشکلات در کشور است که با اصلاح سبک زندگی و تغذیه حل می‌شود و مردم باید این موضوع را به درستی رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه نظام پزشک خانواده برای ما بسیار مهم و در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: نظام ارجاع و پزشک خانواده بر اساس برنامه ششم توسعه و برنامه ابلاغی مقام معظم رهبری بر وزارت بهداشت و درمان تکلیف شده و رهبری انقلاب از این وزارتخانه خواسته‌اند تا پزشک خانواده راه اندازی شود، متأسفانه در این حوزه مقاومت‌هایی در بخش دهنده سلامت و گیرنده آن وجود دارد، اما به راه اندازی زیرساخت الکترونیکی می‌توان پزشک خانواده را اجرایی کرد.

error: Content is protected !!