خراسان شمالی در مسیر موج پنجم کرونا

بررسی خبرنگار ایرنا، نشان می دهد که در هفته گذشته به طور میانگین روزانه بیش از ۴۰ بیمار جدید در بیمارستان های خراسان شمالی به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بستری شدند و حدود ۱۵ نفر یعنی به طور میانگین روزانه ۲ بیمار نیز در این استان جان خود را از دست دادند و یک سوم تخت های بیمارستانی ویژه بیماران کووید ۱۹ در اشغال این بیماران قرار دارد و هم اکنون ۲۱۲ از این بیماران در بیمارسنان ها بستری هستند.
نگرانی از ویروس جهشی دلتا  
آنچه این روزها در کنار روند آرام افزایش بیماران کووید۱۹  و قرارگیری در مسیر موج پنجم درمانگران این استان را نگران کرد، شیوع ویروس جهش یافته و یا همان سوش جدید این ویروس به نام دلتایی است که نخستین بار در هندوستان مشاهده شد و هم اکنون حدود ۷۰ کشور جهان را تحت تاثیر خود قرار دارد و نگرانی هایی را در داخل کشور ایجاد کرد و این  اضطراب و نگرانی در استان خراسان شمالی که حدود ۱۵۰ هزار  نفر از جوانان بیکارش در خارج از استان به خصوص استان های جنوبی کشور و عسلویه و پارس جنوبی اشتغال دارند، بیشتر کرد.
معاون بهداشتی و خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: نگران شیوع ویروس جهش یافته کرونا موسوم به دلتا در استان هستیم و برای مقابله با آن باید محدودیت های سفر به استان های دارای این نوع ویروس اعمال شود.

 افشین دلشاد اظهار داشت: اگرچه انتخابات تاثیر مثبتی بر افزایش مبتلایان به کرونا نداشته است و استان در شرایط نزولی ابتلا به کرونا قرار دارد اما، هم اکنون نگران شیوع  ویروس جهش یافته کرونا دلتا ویروس در استان هستیم.
عادی انگاری کرونایی در نیمی از جمعیت استانی 
رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : بررسی ها نشان می دهد که میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان کمتر از ۶۰ درصد است و به طور میانگین حدود نیمی از مردم ما پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و رفتارهای عادی انگارانه دارند.
دکتر سید احمد هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اگرچه آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از حدود ۲ تا سه هفته گذشته تاکنون روند نزولی به خود گرفت، ولی همچنان وضعیت استانی شکننده است و افزایش آمار شهرستان های نارنجی در روزهای اخیر با ارزیابی جدید سامانه ماسک نشان می دهد که باید عادی انگاری را کنار بگذاریم و کرونا همچنان خطرناک است.
وی اضافه کرد : تا مادامی که اکثر جمعیت استانی و ملی واکسن کرونا دریافت نکردند، باید رعایت پروتکل های بهداشتی همانند گذشته سفت و سخت باید ادامه یابد و برخوردها نیز با عادی انگاران تشدید شود که به نظر می رسد تا حدودی برخوردهای کرونایی نیز روند نزولی به خود گرفت.
دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا استان خراسان شمالی از مردم درخواست کرد تا با پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و ضمن پرهیز از رفتارهای عادی انگارانه از سفر به استان های جنوبی کشور نیز پرهیز کنند.
برقراری محدودیت تردد در مناطق قرمز 

رییس ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به شدت گرفتن نگرانی نسبت به افزایش بیماران کووید ۱۹ و ویروس جهشی موسوم به کرونا “دلتا” گفت: مراودات شهرستان‌های استان با مناطق قرمز کرونایی کشور باید محدود شود به گونه‌ای که هرگونه ارتباط با این استان‌ها با تایید دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این خطه انجام گیرد.

محمدعلی شجاعی  افزود: سلامت و حفظ جان مردم باید در اولویت کاری همه قرار گیرد به همین دلیل از اعزام گروه‌های ورزشی، موسیقی و یا هرگونه مراودات با این استان ها شود.

استاندارخراسان شمالی  با اشاره به رعایت نکردن دستورات بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی شهروندان بجنوردی در پارک های تفریحی، خاطرنشان کرد: نه تنها در این شهرستان بلکه در دیگر شهرستان ها اگر شاهد عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی هستیم باید نیروهای انتظامی و بسیج تذکر لازم را بدهند و حتی از ورود آنها به این مکان ها جلوگیری کنند.

شجاعی افزود: همچنین به تمامی فرمانداران ابلاغ می شود که اقدامات لازم را برای جلوگیری از هرگونه تجمع در مکان های تفریحی انجام دهند.

وی با اشاره روند مطلوب واکسینه شدن افراد در استان، گفت: تمامی افراد واجد شرایط سنی باید علیه این ویروس واکسینه شوند و تزریق یا عدم تزریق واکسن به هیچ عنوان دلبخواهی نیست.

براساس آمار رسمی،  خراسان شمالی از اسفندماه ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد و از فروردین ماه سال جاری نیز با روند افزایشی آمار بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان ها وارد فاز چهارم این بیماری شد، به طوری که هم اکنون حدود ۵۰ درصد از تخت های بیمارستانی ویژه بیماران کووید ۱۹ در اشغال این بیماران قرار دارد.

 از ابتدای شروع ویروس کرونا  تاکنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان جان خود را از دست داده اند.

 

error: Content is protected !!