خیز دوباره کرونا درسایه بی توجهی بوشهری‌ها

به گزارش ایرنا، هرچند طبق اعلام سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اوایل خرداد ماه همزمان با فروکش کردن موج چهارم پاندمی کرونا، از ۱۰ شهرستان استان بوشهر هفت شهرستان در وضعیت نارنجی پرخطر و سه شهرستان در وضعیت زرد با خطر متوسط قرار داشتند اما به ناگاه از ۲۷ خرداد ماه نقشه کرونا در استان بوشهر به سمت قرمز خیلی پرخطر تغییر رنگ داد و در زمان حاضر ۶ شهرستان دیر، تنگستان، عسلویه، کنگان، دشتستان و دشتی در وضعیت قرمز و شهرستان‌های دیلم،گناوه، بوشهر و جم نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

با توجه به جهش‌های جدید ویروس کرونا و همسایگی شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر با هرمزگان ، خطر خیز دوباره این ویروس مرگبار درهفته‌های اخیر بارها از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام شده بود اما این ویروس در سایه برخی بی‌توجهی و ساده انگاری‌ها امروز با ابتلا روزانه ۴۵۰ نفر در استان بوشهر به اوج خود رسیده‌است.

اوج‌گیری دوباره کرونا در شهرستان‌های جنوبی استان مصادف با روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی بود، نکته‌ای که نمی‌توان نقش آن را در تغییر رنگ‌ها از نارنجی به قرمز و زرد و به نارنجی ندیده گرفت و درحالی است که مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نیمه‌های خرداد گسترش وضعیت قرمز کرونایی و افزایش جدی شمار بیماران بستری در نوار جنوبی کشور شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر را بارها گزارش کرده بودند.

این تغییر ناگهانی رنگ‌های کرونایی با وجود هشدارهای مسئولان بهداشتی استان نشان از نوعی ساده انگاشتن و بی توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیرانه بویژه در شهرستان‌های جنوبی دارد؛ پرهیز از تجمع‌های انتخاباتی که همه مسئولان بر برگزار نشدن یا برپایی بسیار محدود آنها در فضای باز تاکید کرده‌ بودند، در زمره هشدارهایی است که داده شد اما کمتر مورد توجه قرار گرفت تا روند ابتلا، بستری و مرگ در بیمارستان‌های استان بوشهر امروز روند افزایشی به خود بگیرد به نحوی که در برخی بیمارستان‌ها ظرفیت‌ها تکمیل شده و همین امر نگرانی مردم و حتی کادر درمان را درپی داشته است.

دکتر سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این زمینه می‌گوید: با وجود تاکید در مورد  برگزار نکردن تجمع‌های انتخاباتی اما در این مدت میتینگ‌های تبلیغاتی بدون توجه به هشدارها برگزار شد و نتیجه آن قرمز شدن ۶۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر است.

حالا شور و حال انتخابات به پایان رسیده و منتخبان هر یک از شهرها و روستاها مشخص شدند اما نتیجه آن تجمع‌ها و دورهمی‌ها این شده که امروز شمار ابتلا به کرونا در استان بوشهر از ۲۰۰ به ۴۵۰ نفر و شمار بستری‌ها نیز از ۲۵۰ به بیش از ۳۵۰ نفر و مرگ و میر ناشی از کرونا نیز از روزانه ۲ نفر و در برخی روزها بدون هیچ مرگ ناشی از کرونا امروز به آمار روزانه ۹ نفر رسیده‌است که این به معنی خطر وقوع یک فاجعه است که به تعبیر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر  صدای “زنگ خطر” آن به گوش می‌رسد.

خیز دوباره کرونا درسایه بی توجهی بوشهری‌ها

نشانه‌های شکل‌گیری موج جدید کرونا در استان بوشهر 

به اعتقاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر این زنگ خطر بیانگر شکل گیری موج جدیدی از شیوع ویروس پیچیده و بی رحم کرونا در استان است و تنها راه مقابله با آن و پیشگیری از تکرار روزهای تلخ ماه‌های فروردین و اردیبهشت، التزام مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان می‌گوید: ممکن است مردم بعد از یکسال و اندی که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، از اعمال محدودیت‌ها خسته شده باشند اما در این شرایط که سوش‌های مختلف و جدید این ویروس در دنیا گردش می‌کند و هنوز واکسیناسیون عمومی انجام نشده و جامعه ایمن نیست، هرگونه تماس بدون حفاظت میزان گردش ویروس را چند برابر می‌کند و در این شرایط هیچ راهی جز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای کنترل بیماری وجود ندارد.

آنطور که او اعلام کرد در زمان حاضر از یکهزار و ۷۰۰ مورد آزمایش کرونایی که روزانه در استان بوشهر انجام می‌شود بیش از ۴۰۰ آزمایش مثبت است این درحالی است که تا سه هفته قبل میزان ابتلای روزانه در این استان به حدود ۲۰۰ نفر کاهش یافته بود.

خیز دوباره کرونا درسایه بی توجهی بوشهری‌ها

ضرورت مراقبت جوانان و توجه به درمان بالینی

به گفته دکتر فتح الله ادبی متخصص طب اورژانس استان بوشهر در صورت رعایت موارد بهداشتی ۲ هفته طول می‌کشد تا روند کاهشی شود و به نوعی به شرایط پایدار برسیم اما با توجه به تغییر ساختار ویروس کرونا، بیماری زایی آن افزایش یافته، ویروس مهاجم‌تر و با بدن انسان نیز سازگارتر شده که این هوشیاری بیشتر مردم را می‌طلبد.

او می‌افزاید: علائم غالب بیماران مبتلا به کرونا در سال گذشته تنگی نفس، تب و لرز بود اما امروز بیشتر افراد با سرگیجه، ضعف مفرط و بدون تنگی نفس مراجعه می‌کنند این درحالی است که بعد از معاینه‌های بالینی و سی تی اسکن متوجه درگیری ریه می‌شویم.

این پزشک طب اورژانس توصیف خود از کرونای این روزها و شرایط جامعه را با یک هشدار جدی بویژه به جوانان همراه کرد؛ او گفت: هرچند در ابتدای شیوع ویروس کرونا اعلام می‌شد جوانان و کودکان کمتر در معرض آسیب قرار دارند اما با توجه به افزایش بیماری زایی ویروس امروز کودکان و جوانان ۱۷ سال تا افراد زیر ۵۰ سال نیز در معرض تهدیدند و حتی در این مدت چندین مورد فوت در این گروه‌های سنی نیز به ثبت رسیده‌است.

ادبی می‌گوید: یکی از مشکلات بیماران مبتلا به کرونا این است که برخی از این افراد این ویروس را باور ندارند و تصور می‌کنند دچار سرماخوردگی شده و یا اینکه بیشتر این افراد به درمان‌های خانگی اکتفا می‌کنند، هرچند درمان سنتی را رد نمی‌کنیم اما در کنار آن انجام معاینه‌های بالینی برای بیماران لازم و ضروری است.  

به اعتقاد این پزشک طب اورژانس امروز حساسیت مردم به دلیل خستگی و یا تزریق واکسن نسبت به ویروس کرونا کاهش و به نوعی عادی شده این درحالی است که جامعه باید متوجه باشد هیچ واکسنی ایمنی ۱۰۰ درصدی ندارد و بیماری زایی و خطر این ویروس پیچیده نه تنها کم نشده بلکه بیشتر نیز شده و حتی در صورت ایمنی ۷۰ درصدی جامعه اما امکان ابتلا وجود دارد پس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ضرروری است.

هشدار نسبت به احتمال شیوع نوع هندی ویروس کرونا در استان بوشهر  

اما سوالی که این روزها در اذهان بوشهری‌ها مطرح شده این است که آیا کرونایی که آمارها را چنین افزایش کرده، از نوع هندی است؟

بر اساس اعلام نرم افزارسامانه ماسک روند بستری در بندرعباس، چابهار و چند شهر جنوبی دیگر صعودی است و در بعضی از این شهرها ویروس کرونای آفریقایی و هندی شناسایی شده و در حال انتشار است این خبری بود که از نیمه‌های خرداد همزمان با فروکش کردن موج چهارم  منتشر شد.

پس از آن هر روز شرایط شهرستان‌های جنوبی بویژه هرمزگان بدتر می‌شد و با توجه به همسایگی شهرستان پارسیان استان هرمزگان با عسلویه و کنگان و به واسطه ترددها همواره این نگرانی وجود داشت که احتمال انتشار سوش جدید این ویروس در استان بوشهر وجود دارد و گواه این مدعا تغییر رنگ کرونایی شهرستان‌های عسلویه و کنگان از زرد و نارنجی به قرمز کرونایی بود.

همچنان نگرانی شیوع ویروس کرونا از نوع هندی استان بوشهر را تهدید می‌کند هر چند براساس اعلام سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از همه نمونه‌های کرونایی که در این استان تاکنون به آزمایشگاه‌های مرجع فرستاده شده هیچکدام از نوع هندی (دلتا) و آفریقای جنوبی نبوده است؛ هرچند این خبر می‌تواند نقطه امیدواری برای بوشهری‌ها باشد اما در صورت ادامه روند برخی بی تفاوتی‌ها نسبت به رعایت فاصله اجتماعی و ساده انگاری‌ها هیچ تضمینی برای ادامه این نتایج وجود ندارد.

خیز دوباره کرونا درسایه بی توجهی بوشهری‌ها

کشمیری معتقد است: با توجه به شرایط شهرستان‌های جنوبی همسایه و ترددها و رعایت نکردن برخی دستورالعمل‌های بهداشتی احتمال سرایت ویروس هندی در استان بوشهر وجود دارد همچنانکه این اتفاق در خوزستان با شیوع سوش انگلیسی کرونا گام به گام انجام و به یکباره به عنوان سوش غالب در استان بوشهر و کشور معرفی شد.

وی می افزاید: هرچند تاکنون شیوع سوش جهش یافته ویروس کرونا هندی در استان بوشهر تائید نشده‌است اما در زمان حاضر به عنوان یکی از عوامل و فاکتورهای تشدید کننده ویروس کرونا در این استان  به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر معتقد است: مردم باید متوجه باشند، این استان براساس تاکید وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی جزو چهار استان در معرض خطر سوش هندی است به همین دلیل هشدارهای بهداشتی در این زمینه باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

هفته‌های سخت کرونایی پیش روی بوشهری‌ها 

حالا کرونا در بوشهر بنای موجی تازه از ابتلا و بستری را به جا گذاشته و بیم آن می‌رود خاطرات تلخ فروردین و اردیبهشت ماه یک بار دیگر در این استان تکرار شود، این درحالی است که تنها با یادآوری اصل در خانه ماندن، پرهیز از حضور در اجتماع‌های غیر ضروری و رعایت موارد بهداشتی می‌توان جلو این ویروس بی‌رحم و قاتل را گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر معتقد است: با توجه به روند انفجاری آمار بستری و ابتلای ناشی از کرونا در این استان انتظار می‌رود هفته‌های پیش رو، هفته‌های سختی برای استان بوشهر رقم بخورد.

کشمیری می‌گوید: با افزایش شمار بستری‌ها بویژه  در بخش مراقبت‌های ویژه احتمال افزایش روند مرگ و میر دور از انتظار نیست؛ در این شرایط تنها توصیه مجموعه بهداشت و درمان پرهیز از دورهمی‌ها، استفاده از تهویه مناسب و رعایت همهپروتکل‌های بهداشتی است.

وی یادآورشد: بعد از ۱۶ ماه از جولان ویروس کرونا در دنیا مردم باید متوجه باشند که راهکار مقابله با این ویروس، اضافه کردن تخت در بیمارستان‌ها نیست زیرا امکانات، تجهیزات و توان کادر درمان محدود است، بنابراین نباید اجازه داد شرایط به گونه ای رقم بخورد که ظرفیت‌های ایجاد شده در هر شهرستان تکمیل شود و استان را با مشکل جدی روبرو کند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۳۳۲ نفر در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که از این تعداد ۳۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند و ۱۳ نفر از آنان در وضعیت حاد این بیماری کووید ۱۹ به سر می‌برند.

کشمیری ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا ۵۰ هزار و ۲۹۷ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا و یکهزار و ۲۴۵ نفر نیز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

error: Content is protected !!