سازمان غذا و دارو: خروج ماسک طبی از کشور بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع است

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که با هماهنگی انجام شده با گمرک، خروج ماسک طبی از کشور بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع است.

سید حسین صفوی عصر دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره موارد مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر صادرات ماسک طبی از ایران به کشور چین به دنبال شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا در کشور چین، تقاضای جهانی برای استفاده از ماسک‌های طبی افزایش پیدا کرد و از طرفی برخی واسطه‌ها به دنبال خریداری این ماسک‌ها و صادرات به چین بودند. برای اینکه بتوانیم نیازهای داخل کشور را مدیریت کنیم، اعلام کردیم که خروج هرگونه تجهیزات پزشکی باید با هماهنگی وزارت بهداشت انجام شود و مازاد نیاز داخلی را می‌توانیم در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم.

وی ادامه داد: از طرفی برخی به دنبال این بودند که ماسک‌های طبی را اهدا کنند، اما به هر حال خروج تجهیزات و ملزومات پزشکی که ماسک طبی هم بخشی از آن محسوب می‌شود، باید با هماهنگی وزارت بهداشت انجام شود و حتی این مورد را به گمرک هم اعلام کردیم.

صفوی افزود: در روزهای اخیر افزایش خاصی در صادرات ماسک طبی نداشتیم.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: این اقدام برای جلوگیری از بروز کمبود ماسک طبی در کشور انجام شد. ماسک طبی در حال حاضر توسط ۱۵ تولیدکننده داخلی در کشور تولید می‌شود و نیازی به واردات در این زمینه نداریم. حتی این تولیدکننده‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توانند میزان تولید خود را افزایش دهند.

صفوی اظهار کرد: تولید داخلی ماسک طبی می‌تواند پاسخگوی نیاز داخلی کشور باشد و مردم نگرانی در زمینه کمبود ماسک طبی نداشته باشند.

به گزارش ایرنا، اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو پیش از این در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که میزان تولید و کیفیت انواع ماسک‌های طبی تولید داخل که پروانه ساخت دارند، پاسخگوی نیاز داخل کشور است. سازمان جهانی بهداشت در شرایط شیوع بیماری‌های واگیر استفاده از ماسک‌های طبی را برای عموم توصیه نمی‌کند و فقط استفاده از آنها را برای کارکنان مراکز درمانی، افرادی که در تماس مکرر و مستقیم با بیماران آلوده هستند و برای بیماران مبتلا پیشنهاد می‌شود. عموم مردم در صورت توصیه و تشخیص پزشک باید از ماسک‌های طبی استفاده کنند و جهت تهیه ماسک‌های معتبر می‌توانند به داروخانه‌های سطح کشور مراجعه کنند.

در این بیانیه آمده بود: ماسک‌های مورد استفاده در مراکز درمانی با عنوان ماسک‌های جراحی شناخته می‌شوند که کاربرد آنها برای کاهش انتقال ریز ذرات به سیستم تنفسی بوده و در اتاق‌های عمل و در جراحی‌ها به کار گرفته می‌شوند.

اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو همچنین اعلام کرده بود: ماسک‌های N۹۵ نوعی ماسک تخصصی است که در صورت لزوم برای کارکنان حرفه‌ای که احتمال برخورد مستمر و مستقیم با بیماران دارند استفاده و جهت کاهش احتمال ورود ذرات با ابعاد کوچکتر به سیستم تنفسی طراحی شده است.

باید توجه داشت که هیچ کدام از ماسک‌ها اطمینان قطعی در عدم انتقال عفونت یا ویروس را تضمین نمی‌کنند. بنابراین در شرایط شیوع بیماری‌ها، رعایت و افزایش بهداشت شخصی مانند شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، عدم تماس دست‌ها با دهان، بینی و چشم و استفاده از دستمال کاغذی و نظیر آن در هنگام عطسه و سرفه بسیار موثر بوده و اکیدا توصیه می‌شود.

error: Content is protected !!