سرانه تخت بیمارستانی کردستان به بالاتر از میانگین کشوری رسید

به گزارش ایرنا، در سال‌های اخیر حوزه بهداشت و درمان کردستان تغییرات قابل توجهی داشته و با اتخاذ راهبردهای مناسب بویژه در دولت تدبیر و امید سرانه تخت بیمارستانی و نیروهای کادر درمانی در استان افزایش یافت.

برخورداری از یک زندگی سالم و مولد و با کیفیت توام با طول عمر قابل قبول و عاری از بیماری و ناتوانی، حقی است همگانی که مسوولیت و تولیت آن بر عهده دولت ها است و پیش شرط تحقق توسعه پایدار ماست.

برای تحقق این امر فراهم سازی امکانات و تسهیلات مناسب برای تامین سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی انسان در تمام مراحل زندگی و زنجیره حیات که از جمله حق طبیعی و نیازهای اساسی انسان‌ها به شمار می رود در مکتب اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرارگرفته است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن محوری برشمردن سلامت کامل و جامع انسان، بهداشت و درمان را از جمله نیازهای اساسی می شناسد و دولت را مکلف کرده است تا تمامی منابع ، امکانات و ظرفیت های خود را برای تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت افراد کشور بسیج کند.

کارهای بسیاری در طول عمر با برکت انقلاب اسلامی انجام شده ولی کاستی‌هایی در بعضی قسمت‌ها به خصوص استان‌های مرزی خودنمایی می‌کند، اما طبق بیانیه گام دوم انقلاب، عدالت و پیشرفت‌های علمی باید در تمام شهرها و استان‌ها به صورت مساوی پراکنده و آحاد مردم از آن بهره‌مند باشند.

ارزش بالای رشد زیرساخت‌های پزشکی و درمانی در برنامه بودجه که هر سال توسط دولت تدوین می شود، به روشنی قابل رویت بوده و نشان از اهمیت آن دارد.

سرانه تخت بیمارستانی در کردستان بالاتر از کشوری

در روزهایی که کشور درگیر مقابله با کرونا بود، سال گذشته بیمارستان شفا در سقز به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شد تا ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کردستان جهش مطلوبی پیدا کرده و خدمات رسانی به افراد مبتلا به این ویروس تسهیل شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان اظهار داشت: در حوزه زیرساخت بیمارستانی و تامین تخت های بیمارستانی، کارهای مطلوبی در استان انجام شده است.

بهرام نصراللهی زاده افزود: با آماده‌ شدن بیمارستان ۲۳۵ تختخوابی سقز و تحویل آن، سرانه تخت بیمارستانی در این استان از متوسط کشوری پیش افتاد و حدود یک دهم درصد از میانگین کشوری بالاتر رفت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اضافه کرد: بر اساس آمار رسمی در برخی زیرساخت‌های حوزه سلامت در استان تلاش‌های خوبی صورت گرفته و در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در استان ۲۰۸ تخت در اختیار داریم که از میانگین کشوری بالاتر است.

نصراللهی‌زاده یادآور شد: در کشور بطور میانگین به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۳ مرکز بهداشتی و درمانی وجود دارد که این آمار در کردستان ۱۵ مرکز به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

وی به وجود ۹ پایگاه بهداشتی در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اشاره و این تعداد را در استان ۱۰ پایگاه اعلام کرد و اظهار داشت: میانگین کشوری خانه‌های بهداشت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۹ خانه بهداشت و در کردستان به ازای به ۱۰۰ هزار نفر ۱۴ خانه بهداشت است و از این نظر هم در کشور، دوم هستیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان افزود: بیمارستان‌های کوثر سنندج، سقز، سروآباد، بانه و دهگلان تازه ساخت است و شرایط مناسب زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان در استان باعث شد تا در زمان شیوع بیماری کرونا از نظر فضای بیمارستانی مشکلی نداشته باشبم.

نصراللهی‌زاده تاکید کرد: به‌عنوان کارگزاران دولت در استان از نظر شرعی، قانونی و اخلاقی موظف به تامین خدمات سلامت برای تک تک شهروندان حتی در دورترین نقطه با هر هزینه‌ای هستیم و باید برای این مساله برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های جدی داشته باشیم.

وی گفت: تاسیس دانشکده داروسازی در سنندج، تاسیس دانشکده پرستاری در سقز، توسعه فیزیکی و تحقیقاتی دانشکده بهداشت، نوسازی و بازسازی دانشکده پرستاری، توسعه فضاهای خوابگاهی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان از طرح‌های زیرساختی مهم در استان است که اجرای آنها با جدیت پیگیری می‌شود.

ارتقای شاخص بهداشتی 

طرح تحول سلامت، نقطه عطفی در حوزه بهداشت کشور است که کمک شایانی به بهبود و توسعه زیرساخت‌های این حوزه داشته است این مساله در استان‌هایی مانند کردستان که همواره بار محرومیت را به دوش کشیده، نمود بیشتری داشت و در تحول بخش بهداشت و سلامت موثر بود.

استاندار کردستان در این زمینه اظهار داشت: تمام تلاش و همت دولت تدبیر و امید در چند سال گذشته ارتقای شاخص های بهداشت و سلامت در کشور بود که در کردستان این شاخص ها ۳۰ درصد رشد داشته است.

بهمن مرادنیا با بیان اینکه در مدت خدمت دولت، هزار تخت بیمارستانی به سرانه این استان افزوده شد، تاکید کرد: با جدیت به دنبال ارتقای شاخص‌های حوزه بهداشت و سلامت در کردستان هستیم و امیدواریم در کنار آن،  وضعیت زیرساخت‌ها و امکانات شاهد استفاده کمتر و بروز حوادث کمتر برای مردم استان باشیم.

خدمت و توسعه

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز اظهار داشت: این دانشگاه دارای ۱۴ بیمارستان درمانی است که از این میان بیمارستان کوثر، بعثت، توحید و قدس مراکز پزشکی آموزشی و درمانی هستند و امکانات تخصصی به‌ روز مانند MRI و انژیوگرافی و مرکز جراحی قلب باز شهید بروجردی دارند.

دکتر فرزین رضاعی با بیان اینکه ۹ دستگاه سی تی اسکن در استان فعال است، افزود: به منظور گسترش بخش‌های ICU بیمارستان‌های استان و تجهیز و بهبود استاندارد تمام تخت‌ها، تعداد ۹۲ تخت آی سی یو، ۷۵ تخت سی سی یو و ۳۷ تخت NICU فعال است.

ایجاد بخش انکولوژی (درمان سرطان) کودکان در بیمارستان بعثت و انکولوژی بزرگسالان و بخش گوارش و کبد در بیمارستان توحید، درمانگاه تخصصصی دندانپزشکی از دیگر اقداماتی بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی استان به آن اشاره دارد.

رضاعی گفت: از دیگر امکانات بخش درمان می توان به ۴۴ دستگاه رادیولوژی، چهار دستگاه ماموگرافی، ۲۰ دستگاه سونوگرافی و پنج دستگاه سنگ شکن درون اندامی و ۲ دستگاه سنگ‌شکن برون اندامی و هفت دستگاه سی – آرم اتاق عمل اشاره کرد.

هم اکنون ۵۳ آزمایشگاه تشخیص طبی، ۴۵ مرکز پرتو نگاری، ۴۳ پایگاه اورژانس شهری و جاده ای، آمبولانس‌های مجهز به تجهیزات دی سی شوک و سیستم‌های احیا جهت فعال سازی بخش فوریت‌های پزشکی و یک باب بیمارستان صحرایی ۵۰ تخته در کردستان به بیماران خدمت ارائه می کند.

خرید و نصب و راه اندازی دستگاه مجهز و نمونه کشوری، شتاب دهنده خطی برای درمان بیماران سرطانی و توسعه توریسم درمانی، ساخت، تجهیز و راه اندازی مرکز درمان ناباروری از دیگر امکاناتی است که دانشگاه علوم پزشکی استان برای خدمات بهتر فراهم کرده است و حالا دیگر کمتر بیماری است که برای درمان به خارج از استان مراجعه کند.

شاخه استانی مجمع خیرین سلامت هم بازوی توانمندی در کنار دانشگاه علوم پزشکی است که طی هشت سال فعالیت حدود ۲۹۰ میلیارد ریال در قالب احداث واحدهای درمانی و بهداشتی در تمام شهرهای استان و نیز تجهیزات مورد نیاز بر اساس نیاز سنجی واقعی و سطح بندی خدمات کمک جمع‌آوری کرده است.

افزایش افراد تحت پوشش بیمه مکمل
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کردستان به مهمترین اقدامات معاونت توسعه مدیریت ومنابع دانشگاه علوم پزشکی کردستان در دوره یازدهم و دوازدهم دولت اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش تعداد آمبولانس برای بکارگیری در بخش اورژانس و بیمارستان‌های سطح استان از ۵۵ دستگاه در سال ۱۳۹۲ به ۱۶۵ دستگاه در سال ۱۳۹۸ ارتقا یافته است.

دکتر فرزام بیدارپور از افزایش یک دستگاه بکارگیری بالگرد اورژانس، سه دستگاه بکارگیری موتورسیکلت اورژانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در سال گذشته خبر داد و افزود: افزایش تعداد برونسپاری خدمات به بخش خصوصی در سطح استان از ۱۷۱ قرارداد در سال ۱۳۹۲ به ۴۵۰ قرارداد در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

وی از افزایش تامین نیرو از بخش خصوصی با ۱۹۲ نفر در سال ۱۳۹۲ به ۴۵۱ نفر در سال ۱۳۹۸ خبر داد و گفت: ساماندهی اسناد مالکیت اموال سرمایه ای دانشگاه (زمین و ساختمان) با تعداد املاک دارای سند از ۴۴۲ ملک به ۶۱۱ ملک در سال گذشته افزایش یافته است.

دکتر بیدارپور به ارائه خدمات رفاهی در سال ۱۳۹۲ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹ گریزی زد و اضافه کرد: اسکان پزشکان متعهد خدمت از  ۷۲ نفر به ۸۹ نفر و تعداد مهمانسراهای سطح استان از ۲ مهمانسرا به چهار مهمانسرا افزایش داشته است.

بیدارپور گفت: افراد تحت پوشش بیمه مکمل درمان از سال ۱۳۹۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ از ۲ هزار و ۲۶۴ نفر به ۲ هزار و ۲۰۶ نفر رسیده است.

افزایش تعداد بیمارستان

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: تجهیز و راه اندازی بیمارستان‌های جدید الاحداث در سال ۱۳۹۲ تا کنون از ۱۱ بیمارستان به ۱۵ بیمارستان افزایش یافته و بیمارستان شهید چمران سروآباد، شفا سقز، بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی کوثر سنندج و   بیمارستان  دهگلان از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی و تجهیز شده است.

بیدارپور به اقداماتی که در خصوص افزایش منابع انسانی دانشگاه صورت گرفته است اشاره کرد و افزود: استقرار دولت الکترونیک و ارتقا فرایندها، راه‌اندازی سامانه جامع قوانین و مقررات در سال ۱۳۹۹، اجرای سامانه جامع نقل و انتقالات در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان در سال ۱۳۹۵ از جمله این اقدامات بوده است.

وی با بیان اینکه سامانه تحت وب بایگانی الکترونیک در سال ۱۳۹۸ در استان راه‌اندازی شده است، تاکید کرد: سامانه تحت وب ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان در سال ۱۳۹۵، استقرار سامانه گردش کار احکام کارگزینی به صورت الکترونیک در سطح دانشگاه در سال ۱۳۹۸ و راه‌اندازی سامانه ماموریت اداری و حذف برگه‌های کاغذی در سال گذشته از دیگر فعالیت‌های این مدیریت است.

معاون توسعه مدیریت ومنابع دانشگاه علوم پزشکی کردستان به استقرار سامانه ثبت‌نام متقاضیان پزشک خانواده و بیمه روستایی در سال ۱۳۹۸، الکترونیکی شدن فرایندهای آموزش ضمن خدمت از جمله شناسنامه‌های آموزشی کارکنان در سال ۱۳۹۹، راه‌اندازی سامانه آزمون الکترونیکی دوره‌های آموزشی و صرفه‌جویی حداکثری در هزینه‌ها در سال ۱۳۹۴، ارتقای فرایندهای غیرحضوری همانند بارگذاری گواهینامه‌های آموزشی بدون مراجعه حضوری، ارائه درخواست‌های کاری و سوالات و انتقادات و پیشنهادها از طریق سامانه پیام‌رسان بدون مراجعه حضوری در سال ۱۳۹۶ اشاره کرد.

بیدار پور گفت: راه‌اندازی سیستم اطلاع‌رسانی پیامکی در سامانه رشد جهت کاهش مراجعه حضوری ارباب‌رجوع نیروهای طرحی از دیگر اقدامات این حوزه بوده که با راه‌اندازی سامانه‌های فوق‌الذکر موجبات کاهش چشمگیر حجم مکاتبات اداری، کاهش هزینه زمانی هم برای ذینفع، تسریع در انجام امورات، کاهش فساد اداری، کاهش هزینه از نظر مصرف کاغذ نفر ساعت و امکان دسترسی ذینفع جهت پیگیری مراحل انجام فرایند و اطلاع از نتیجه وامکان تسهیل در ارتباط بین دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور و حذف مکاتبات اضافی شده است.

وی  به تمرکززدایی جهت سرعت در انجام فرایندها،  امور و جلوگیری از ترددهای بی‌مورد کارکنان اشاره کرد و اظهار داشت: تفویض اختیار صدور احکام کارگزینی ماموریت ورودی و خروجی داخل دانشگاه، انتقال ورودی و خروجی داخل دانشگاه، تبدیل وضعیت استخدامی از پیمانی به رسمی آزمایشی، تبدیل وضعیت استخدامی از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی، تمدید مدت خدمت رسمی آزمایشی به واحدهای تابعه دانشگاه در سال ۱۳۹۶ صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تفویض صدور احکام مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، پیام‌آوران بهداشت، مشمولین تعهدات قانونی به واحدهای تابعه در سال ۱۳۹۶ انجام شده است، اضافه کرد: تفویض اختیار برخی مکاتبات مشترک مدیریت گزینش و مدیریت منابع انسانی به واحدهای تابعه در سال ۱۳۹۶ و تفویض اختیار مکاتبات صدور گواهی اشتغال و گواهی سوابق خدمتی کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین، قرارداد مشاغل کارگری، قرارداد ساعت کاری، قرارداد پزشک خانواده و بیمه روستایی به واحدهای تابعه دانشگاه در سال ۱۳۹۶ و تفویض اختیار صدور احکام کارکنان انتقال ورودی و خروجی، ماموریت ورودی و خروجی به کارگزینی واحدهای تابعه در سال ۱۳۹۸ انجام شده است.

بیدارپور با اشاره به جذب وبکار گیری نیرو در راستای رفع کمبود نیروی انسانی و تامین نیرو جهت واحدهای جدید الا حداث و یا توسعه‌یافته و همچنین جهت جایگزین نمودن نیروهای خروجی اقدام به جذب و استخدام نموده است، افزود: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹  تعداد سه هزار و ۱۴۸ نفر در مجموع از طریق آزمون پیمانی، قراردادی و شرکتی در این مرکز جذب شده اند.

معاون توسعه مدیریت ومنابع دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تدوین برنامه های مدیریت بحران دانشگاه و ارسال به مدیر کل مدیریت بحران استانداری، ارجاع دبیرخانه کارگروه سلامت و بهداشت، اقتصاد مقاومتی از مدیریت منابع انسانی به مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری در سال ۱۳۹۴ و پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، تدوین و اجرای برنامه عملیاتی واحدهای تابعه دانشگاه از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴، تدوین و اجرای برنامه عملیاتی حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

بیدارپور به تدوین برنامه و اهداف سه ساله اصلاح نظام اداری سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ و ارسال به سرگروه دانشگاه‌های غرب کشور گریزی زد و یادآور شد: تدوین فرآیندها و روش‌های انجام کار از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷، تدوین برنامه استراتژیک دانشگاه از سال ۱۳۹۶ تا سال۱۴۰۰، تدوین دستورالعمل شیوه نامه طرح تکریم ارباب رجوع و ابلاغ به واحدهای تابعه دانشگاه، تشکیل جلسات کارگروه توسعه مدیریت دانشگاه از دیگر فعالیت‌های این مدیریت در مدت زمان یادشده است.

وی به استقرار سامانه نظام پیشنهادات در سال ۱۳۹۸ و سامانه نظام ثبت تجارب مدیریتی در سال ۱۳۹۷ هم اشاره کرد و اظهار داشت: اولین جشنواره مدیریت دانش سلامت در سال ۱۳۹۸ برگزار شده است.

کردستان یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد.

error: Content is protected !!