سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان

آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، نشان می دهد سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است و در سال ۲۰۱۸ میلادی از هر ۶ مرگ، یک مورد به دلیل سرطان بوده است.

به گزارش ایرنا؛ سرطان به دلیل رشد غیرطبیعی و غیرقابل کنترل سلول‌ها در اندام مختلف بدن شکل می‌گیرد. گاهی این سلول‌ها از مرزهای معمول خود فراتر می‌روند و در اندام‌های دیگر گسترش می‌یابند. این فرآیند متاستاز نام دارد و عامل اصلی مرگ ‌و میر ناشی از سرطان است.

آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در مورد سرطان

– سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است.
– در سال ۲۰۱۸ میلادی از هر ۶ مرگ، یک مورد به دلیل سرطان بوده است.
-سرطان‌های ریه، پروستات، روده بزرگ و کبد شایع‌ترین انواع سرطان در مردان و سرطان‌های سینه، روده بزرگ، ریه، دهانه رحم و تیروئید، شایع‌ترین در زنان هستند.

سرطان در کودکان

سرطان یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در کودکان است و هر ساله در حدود ۳۰۰ هزار کودک و نوجوان در سراسر جهان سرطان تشخیص داده می‌شود.

سرطان خون، مغز، لنفوم و تومورهای سخت در کودکان بسیار شایع هستند.

در کشورهای ثروتمند حدود ۸۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان درمان می‌شوند، در حالی که این آمار در کشورهای متوسط و فقیر حدود ۲۰ درصد است.

تشخیص به موقع و درمان موثر مهمترین عوامل نجات از سرطان است.

برخلاف بزرگسالان، اکثر سرطان‌های کودکان علت مشخصی ندارند و نمی‌توان آنها را به عادت‌های غلط زندگی و شرایط محیطی ربط داد. البته برخی از عفونت‌های دوران کودکی مانند اچ آی وی و مالاریا را می‌توان عامل افزایش احتمال ابتلا به سرطان دانست.

بر اساس مطالعات، واکسیناسیون به موقع می‌تواند در کاهش ابتلا به سرطان در کودکان موثر باشد.

در ادامه این مطالعات آمده است که حدود ۱۰ درصد از سرطان‌های کودکان به عوامل ژنتیکی مربوط است.

بر اساس آمار منتشر شده در سایت بیزنس اینسایدر نشستن طولانی‌مدت و عدم تحرک، استفاده از رنگ‌موها، داروی کاهش وزن و مصرف آسپرین در سالمندان از جمله مهمترین عوامل بروز سرطان در سال ۲۰۲۰ میلادی بودند.

ارتباط سرطان و کووید ۱۹

بیماران مبتلا به سرطان به دلیل نقص ایمنی سیستمیک، در مقایسه با سایر گروه‌ها در برابر این بیماری آسیب‌پذیرترند. در واقع بر اساس تحقیقات علمی نزدیک به ۴ درصد از بیماران کووید۱۹ به نوعی از سرطان مبتلا هستند و این بیماری موجب بروز علایم شدید کووید ۱۹ یا مرگ بیمار می‌شود.

بر اساس آمار، کووید ۱۹ تمام بیماران سرطانی را به یک میزان تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و بیماران مبتلا به برخی از انواع سرطان مانند سرطان خون و ریه و همچنین افرادی که برای درمان تومور جراحی شده‌اند، بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند.

منبع : پایگاه خبری سازمان جهانی بهداشت

error: Content is protected !!