سرعت دو برابری موج پنجم کرونا در مازندران

به گزارش ایرنا، موج چهارم همه گیری ویروس کرونا در مازندران از نخستین روز فروردین امسال با ورود سویه انگلیسی به استان آغاز شد. در آغاز آن موج ، شمار بیماران کرونایی بستری ۴۴۱ نفر بود که پس از دو هفته یعنی روز ۱۵  فروردین به ۸۹۰ نفر افزایش یافت. این در حالی است که موج پنجم کرونا در مازندران هشتم تیر ماه امسال با ۴۷۲ بیمار بستری کلید خورد و در عرض هشت روز به ۹۳۷ نفر رسیده است که نشانگر سرعت بالای سرایت و شیوع ویروس دلتا نسبت به نوع انگلیسی است.

از سوی دیگر ، مازندران روز هشتم تیر ماه جاری با قرمز شدن وضعیت کرونایی شهرستان آمل به صورت رسمی وارد موج پنجم شد و در عرض یک هفته تعداد مناطق دارای وضعیت قرمز استان به ۹ شهرستان افزایش یافت. از این لحاظ هم می توان نتیجه گرفت که سرعت شیوع ویروس دلتا بسیار بیشتر از نوع انگلیسی است و خیلی سریع با افزایش آمار بیماران بستری ، وضعیت شهرستان ها را به قرمز تبدیل می کند.

بررسی تازه ترین ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هم نشان می دهد که در موج  پنجم به خاطر سرعت بالای شیوع ویروس دلتا ، بعضی از شهرستان های مازندران مانند نوشهر بدون ورود به وضعیت نارنجی ، در عرض سه روز از رنگ بندی زرد به قرمز رسیدند.

در حال حاضر طبق این ارزیابی شهرستان های آمل ، محمودآباد ، قائمشهر ، چالوس ، بابل ، ساری ، سوادکوه ، نوشهر و نور در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و رنگ کرونایی بقیه ۱۳ شهرستان استان هم نارنجی است.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تایید سرعت بالای شیوع ویروس کرونای دلتا نسبت به نوع انگلیسی آن در استان ، به شهروندان نسبت به قدرت سرایت بالای این سویه جهش یافته ویروس هشدار داد.

دکتر سیمین بابایی به خبرنگار ایرنا گفت : طبق بررسی های به عمل آمده از علائم بروز یافته در بیماران کرونایی استان و این که بسیاری از بیماران از یک خانواده هستند و یا به عبارتی ابتلا به کرونا خانوادگی شده است ، می توان نتیجه گرفت که سویه کنونی و غالب ویروس کرونا در مازندران « دلتا » است و به همین دلیل هم به سرعت در حال گسترش است.

وی افزود : به خاطر سرعت بالای سرایت و شیوع ویروس دلتا ، شناسایی بیماران جدید نیازمند بستری با تشخیص کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران روزانه به مرز ۲۰۰ نفر افزایش یافته است که این عدد بسیار نگران کننده است چون اگر وضعیت به همین صورت ادامه یابد ، از اوایل هفته آینده تعداد شهرهای قرمز در استان افزایش خواهد یافت.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : متاسفانه افزایش شهرستان های دارای وضعیت قرمز ، پرش برخی شهرستان ها از رنگ زرد به قرمز و از دست رفتن تمامی مناطق زرد در مازندران به این معنا است که باید خود را برای پیک پنجم کرونا آماده کنیم.

وی با « خطرناک » توصیف کردن وضعیت کرونایی مازندران ، گفت : عادی انگاری کماکان بزرگ ترین معضل مدیریت بیماری کووید ۱۹ در استان است و خروج مازندران از این وضعیت تنها از طریق رعایت پروتکل های بهداشتی امکان پذیر خواهد بود.

سرعت دو برابری موج پنجم کرونا در مازندران

علائم خفیف و تشدید عادی‌انگاری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نوع دلتا بسیاری از علائم کرونای عادی را به همراه دارد ، اظهار داشت : گونه غالب همه گیری جدید از نوع دلتا است که ویژگی منحصر به فردی ندارد و مهم ترین ویژگی آن سرعت بسیار بالای است.

دکتر قاسم اویس افزود : نمودار افزایشی بیماران بستری و سرپایی نشان می دهد که با نوع متفاوتی از کرونا همراه با سرعت انتقال بیشتر مواجه هستیم ، اگر چه میزان مرگ و میر در این نوع ویروس احتمالا به خاطر واکسنیه شدن افراد مسن بالا نیست.

وی تاکید کرد : با این وصف ، همان گونه که سرعت ابتلا به سویه دلتا بسیار بیشتر از سویه های قبلی است ، بیماری با سرعت بیشتری هم در بدن پخش می شود و بدن میزبان را مورد حمله قرار می دهد و به همراه آن علائم سریع تر مشاهده خواهد شد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از خطرات کرونای نوع دلتا را تشابه بیشتر علائم آن با سرماخوردگی دانست و گفت : این نوع جهش یافته از ویروس کرونا بیشتر با علائمی همچون آبریزش بینی ، سوزش چشم و گلودرد همراه است و به همین دلیل شاید چندان جدی گرفته نمی شود و می تواند یکی از دلایل سرعت بالای انتشار آن در خانواده ها باشد  . 

وی هشدار داد : شهروندان مازندرانی باید توجه داشته باشند به محض مشاهده چنین علائمی به سرعت به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه کرده و مراحل درمانی خود را آغاز کنند و به هیچ وجه نباید در برابر ویروس کرونا اقدام به خود درمانی کرد زیرا ممکن است باعث تشدید بیماری و یا آسیب های جدی جسمی به بیمار شود که درمان آن را سخت کند.

درگیری سنین پایین‌تر 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از مهم ترین دغدغه های نوع ویروس دلتای کرونا را درگیر کردن افراد سنین پایین و حتی نوجوانان و کودکان عنوان کرد و گفت : این مساله نه تنها تعداد بیماران را افزایش می دهد، بلکه زنجیره انتقال را نیز گسترش خواهد داد. 

وی کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی را یکی از بزرگ ترین چالش های مدیریت کروان از ابتدای همه گیری این ویروس دانست و افزود : متاسفانه همواره با فروکش کردن بیماری کووید ۱۹ شاهد کاهش شدید رعایت پروتکل های بهداشتی هستیم به طوری که گویا این ویروس کاملا از بین رفته است. 

دکتر اویس بر ضرورت افزایش و تشدید نظارت ها تاکید کرد و گفت : اماکن عمومی مازندران با سقوط کامل رعایت پروتکل های بهداشتی و سطح گسترده عادی انگاری مواجه است که حرکت استان در موج جدید همه گیری را سرعت می بخشد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین به برگزاری دورهمی های خانوادگی اشاره کرد و از مردم خواست تا اینگونه رفتارهای غیر بهداشتی را کنار گذاشته تا هم ان خود و خانواده شان را به خطر نیندازند. 

error: Content is protected !!