۱۶ تیرماه و اخرین اخبار کرونایی استان‌ها

در این میان سویه هندی (دلتا) ویروس کرونا هم فعال شده و در حال چرخش در برخی استان هاست، اما کارشناسان تاکید دارند که با وجود سرعت انتقال این سویه که به طور حتم به همه استان ها خواهد رسید، رعایت پروتکل های بهداشتی  همچنان موثرترین راه پیشگیری از ابتلاست. 

علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونا استان تهران امروز گفت که گونه دلتا یا همان ویروس جهش یافته هندی به تدریج الگوی غالب ایران خواهد شد.

وی افزود: تقریبا هر فردی که دچار ویروس دلتا یا واریانت های جهش یافته باشد، حداقل در مواجهه اولیه می تواند بین ۸ تا ۱۲ نفر را گرفتار کند، پس قدرت سرایت پذیری ویروس بالاتر است.

همچنین به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل، ویروس دلتا یک ویروس واکسن‌گریز است  و علائم ابتلا به آن، در ابتدا بسیار خفیف و در حد سرماخوردگی است که در این مرحله قرنطینه باید رعایت شود.  

دکتر مصطفی جوانیان در خصوص جهش یافتگی دلتا افزود:  این جهش همانند جهش های دیگر در ادامه بیمار را دچار درگیری ریه می کند و از روز پنجم به بعد بیمار علائم تنفسی پیدا می کند که لازم است با پزشک مشورت شود. 

دکتر پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم معتقد است که اساسا رعایت پروتکل های بهداشتی، رهگیری و غربالگری و مراکز درمانی سه سد در برابر مقابله با کروناست که با تقویت و تحکیم این سدها می توان در مقابله با موج جدید،  به خوبی و موفق عمل کرد.

کرونا از هیچکس دور نیست 

ویروس کرونا در موج های قبلی با رعایت دستورالعمل‌ها کنترل شد و هم اکنون نیز خروج از این وضعیت نیازمند مشارکت و همراهی همه مردم در پایبندی به دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک به شکل صحیح و پرهیز از برگزاری دورهمی، نرفتن به مسافرت، مهمانی و ترددهای غیرضروری و رعایت فاصله اجتماعی است.

تازه‌ترین خبرها نشان می دهد که در ادامه تاخت و تاز کرونا، امروز هم شهرهای بیشتری در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند. 

فارسان و لردگان در چهارمحال و بختیاری از شهرستان‌هایی هستند که براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ه تازگی به رنگ قرمز درآمدند. 

مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر گفت:در روزهای اخیر رعایت فاصله اجتماعی در استان به ۶۰ درصد کاهش یافته است که این موضوع به برگزاری دورهمی‌ها و ازدحام در ادارات خدمات‌رسان ارتباط دارد.

شیرانی با تاکید بر اینکه همه رده‌های سنی و حتی افرادی نیز که واکسینه شده‌اند، در خطر ابتلا به نوع جهش‌یافته کرونا با سویه دلتا قرار دارند، تصریح کرد: ۵۴.۹۲ درصد مبتلایان به کرونا در استان در رده سنی ۱۶ تا ۴۵ سال، ۲۲.۴۷ درصد در گروه سنی ۴۶ تا ۶۰ سال، ۱۹.۶۱ درصد در رده سنی ۶۰ سال به بالا، ۲.۱۳ در گروه سنی ۵ تا ۱۵ سال قرار دارند و کمتر از یک درصد مبتلایان نیز در سنین کمتر از پنج سال هستند.

همچنین در کهگیلویه و بویراحمد، با روند افزایشی موارد مثبت و بستری در استان، شهرستان بویراحمد از امروز (چهارشنبه )از وضعیت نارنجی به قرمز تغییر رنگ داد و کهگیلویه و دنا نیز در آستانه تغییر وضعیت زرد به نارنجی قرار گرفته اند.

در استان یزد هم که تعداد مراجعه مبتلایان سرپایی و بستری کرونا در مراکز بهداشتی و درمانی استان افزایش یافته، هم اکنون شهرستان‌های مهریز، خاتم، تفت، میبد، یزد، اردکان، بافق و بهاباد در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

یزد ،با تغییر رنگ مرکز استان به وضعیت قرمز شرایط بسیار بحرانی را سپری می کند و هم اکنون تنها ۲ شهرستان دیگر استان از جمله اشکذر و ابرکوه در وضعیت نارنجی قرار دارد و به پیش بینی کارشناسان بهداشت استان ، وضعیت این منطقه تا پایان هفته جاری کاملا قرمز می شود.

در استان مرکزی، ۲ شهرستان خنداب و زرندیه از وضعیت زرد خارج و نارنجی شدند. 

 محمد جمالیان”رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی از سوی شهروندان، ازدحام مردم در خیابان و مراکز خرید و همچنین برگزاری بیش از حد آیین‌های عروسی در تالار و رستوران‌ها، پیامدهای خوبی برای استان ندارد و چنان‌چه این روند استمرار پیدا کند، بدون شک هفته آتی وضعیت استان به لحاظ بیماری، در شرایط قرمز قرار می‌گیرد.

اما در ایلام، با قرار گرفتن مرکز استان در وضعیت قرمز کرونا، تعداد شهرستان های قرمز استان به ۲ مورد افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام  با اشاره به افزایش میزان بستری ها و مبتلایان در استان تصریحکرد: چنانچه پروتکل های بهداشتی رعایت نشود و روند افزایشی بستری و ابتلا ادامه یابد، وضعیت از کنترل خارج می شود.

در البرز هم اعلام شد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۴ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند و در مرکز استان هم سویه هندی (دلتا) موج پنجم کرونا را  در شهرستان پرجمعیت کرج به راه انداخته و مراجعات به مراکز درمانی افزایش یافته است.

بر این اساس، از امروز محدودیت های تعیین شده برای مناطق قرمز رنگ در کرج نیز اعمال می شود. 

همچنین در استان قزوین، بویین زهرا به جمع  شهرستان‌های با وضعیت نارنجی (پرخطر) کرونایی اضافه شد.

در استان بوشهر هم وضعیت کرونا در شهرستان دشتی بسیار حاد و نگران کننده توصیف شده است .

عبدالله نادری رماندار دشتی با بیان این که  ظرفیت بیمارستان زینبیه خورموج تکمیل شده‌است، افزود: بیشتر مبتلایان به کرونا در این شهرستان در روزهای اخیر بر اثر ویروس جدیدی است که به تازگی وارد کشور شده  و قدرت سرایت و انتشار بسیار بالایی دارد و هر فرد بیمار می تواند بیش از ۵۰ نفر را درگیر و آلوده به کرونا کند.

در پایتخت، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) تهران با اشاره به آغاز پیک پنجم کرونا گفت: این سازمان برای پنجمین بار در ۵۱۰ روز گذشته وارد شرایط ویژه و بحرانی شد.

سعید خال  اظهار داشت: متاسفانه پیک مرگ و میر کرونایی در شهر تهران به شدت رو به افزایش است و در حالت شیب تند رو به بالا قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد مرگ های کرونایی در هفته های گذشته بین ۳۰ تا ۳۵ متوفی بود که این عدد طی روزهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است و هم اکنون پرسنل این آرامستان در دو یا سه شیفت در حال خدمت رسانی هستند. 

در خراسان رضوی هم که شهرستان های مشهد و بینالود از دیروز به رنگ قرمز شیوع کرونا درآمده اند.  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت که آمار بیماران سرپایی کووید ۱۹ در مراکز ویژه مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان ۵۰ درصد افزایش یافته است. 

۱۶ تیرماه و اخرین اخبار کرونایی استان‌ها

پروتکل‌های بهداشتی در استان‌ها 

 در خوزستان، فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا استان گفت: متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان خوزستان به شدت کاهش یافته که از مردم تقاضا داریم این موضوع را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

ولی اله حیاتی اظهار داشت: مردم خوزستان باید با پرهیز از عادی انگاری، بحث زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و عدم شرکت در اجتماعات را جدی بگیرند تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.

حیاتی عنوان کرد:همچنین باید با مراقبت از مرزهای خود و رعایت پروتکل های بهداشتی از موج جدید بیماری عبور کنیم.

در میانه تاخت و تاز ویروس کرونا، جریان واکسیناسیون در کشور ادامه دارد و در این خصوص رئیس مرکز بهداشت گچساران گفت: تاکنون هشت هزار و ۸۶۴ دوز واکسن کرونا برای گروه های هدف این شهرستان تزریق شده است.

عباس باشتی  افزود: این میزان واکسن به کادر بهداشت درمان، بیماران خاص، معلولان، جانبازان بالای ۵۰درصد، پاکبانان و سالمندان بالای ۸۰سال و رده سنی ۷۰ سال به بالا تزریق شد.

وی با اشاره به روند افزایشی مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در این شهرستان تصریح کرد:هم اکنون به غیر از مبتلایان بستری در بیمارستان‌ها، ۲۹۳ نفر در قرنطینه خانگی تحت درمان هستند.

خبر دیگر از خراسان رضوی این که رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار  گفت: از اول فروردین ماه  تاکنون۷۰۲ بیمار خاص و صعب‌العلاج در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در غرب خراسان رضوی، در برابر کرونا واکسینه شده‌اند.

دکتر علیرضا مسلم افزود: براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت و مطابق با سند ملی واکسیناسیون، تعداد ۷۸۰ بیمار خاص و صعب العلاج در این منطقه  شامل بیماران دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، بیماران مبتلا به نقص ایمنی اولیه، سیستیک فیبروزیس، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، بال پروانه ای، بیماران پیوند اعضا و مبتلایان به سرطان،  واجد اولویت برای دریافت واکسن کرونا شده اند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون دلیلی بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست، بنابراین باید برای سلامت خود و جامعه، افراد واکسینه شده نیز تمام پروتکل‌های بهداشتی را شامل ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از حضور در مکان‌های پرجمعیت، برای پیشگیری از انتشار بیماری کووید ۱۹ رعایت نمایند.

در استان مرکزی هم مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کمیجان گفت که یک‌هزار و ۴۸۷ سالمند کمیجانی در گروه‌های سنی هدف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون در ۲ مرحله واکسن کرونا دریافت کردند.

 دکتر «نبی بابایی»  افزود : ۶۵ درصد سالمندان این شهرستان نیز دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند و بر اساس برنامه مصوب واکسیناسیون مرحله دوم آنان در جریان است.

وی با بیان اینکه  ۱۰۰ دوز واکسن «کوبرکت» روز گذشته در اختیار شبکه بهداشت و درمان کمیجان  قرار گرفته است، گفت: ۱۶۵ دوز واکسن برای مجریان انتخابات ۱۴۰۰ این شهرستان به صورت جداگانه دریافت شده که در اسرع وقت تزریق می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کمیجان با اشاره به این که  هفته آتی نیز سهمیه واکسن پاستور تولید داخل  به این شهرستان تحویل می‌شود از آغاز پیک پنجم بیماری در شهرستان ابراز نگرانی و بیان کرد:  موارد مثبت کرونا و شمار مراجعان سرپایی چند روز اخیر در کمیجان روند افزایشی دارد و نیاز است که مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

اما در سیستان و بلوچستان که کووید ۱۹ این روزها شرایط سختی را برای آن ایجاد کرده و طی شبانه روز گذشته ۲۷ هموطن دیگر را به کام مرگ کشانده است، ۱۰۰ تخت جدید برای بیماران کرونایی در بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی علی بن ابیطالب(ع) زاهدان اختصاص یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در این خصوص بیان کرد: هم‌اینک ۱۰۰ تخت بستری عادی  و icu در ساختمان «شهید سلیمانی» برای بستری بیماران تنفسی و کرونا مثبت آماده و چنین ظرفیت بی‌نظیری توان ما در بستری بیماران کرونا مثبت را به صورت فوری تا  ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.

خبر دیگر از استان هرمزگان است که به برگزاری آین های سوگواری محرم در شرایط کرونایی مربوط می شود. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان از هیات‌های مذهبی و انجمن‌های تعزیه خوانی استان خواست: از هم اکنون آمادگی لازم برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و صفر همراه با حفظ کامل پروتکل‌های بهداشتی و رعایت شیوه‌نامه‌ها را داشته باشند.

حجت‌الاسلام علی اکبر انصاری راد افزود: تا این لحظه، هیچ تصمیم جامعی از سوی ستاد مرکزی به استان‌ها ابلاغ نشده است و اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان نیز منتظر ابلاغ از مرکز است که طبق ابلاغیه عمل و با توجه به شرایط کرونایی، تمهیدات لازم را انجام دهد.

وی بیان داشت: تصمیم‌های ستاد مقابله با کرونا با ستاد حوزه فرهنگ دینی جهت بزرگداشت ایام محرم و صفر مغایرت نخواهد داشت.

۱۶ تیرماه و اخرین اخبار کرونایی استان‌ها

محدودیت‌های کرونایی

 امروز  اداره پست شهرستان بم  به علت رعایت نکردن مصوبات ستاد کرونا و محدودیت‌ها با دستور قضایی پلمب شد.

رئیس ستاد کرونای شهرستان بم با اعلام این خبر افزود: به تمامی ادارات دولتی و صنوف غیرضروری مصوب و ابلاغ شده است که از پذیرش هرگونه ارباب رجوع خودداری کنند و اداره پست شهرستان هم نباید پذیرای ارباب رجوع می‌بود.

 همچنین در قشم، مدیر بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد گفت: در سه ماهه نخست امسال ۲ هزار و ۱۰۰ بازرسی ستاد تنظیم بازار از اصناف و کسبه این منطقه به عمل آمد که به پلمب ۱۷ واحد متخلف منجر شد.

هرمز امیری  افزود: در این مدت ۲۶۸ مورد اخطاریه و ۳۸۰ مورد تذکر شفاهی نیز به ثبت رسید.

در گچساران هم فرماندار این شهرستان گفت: واحدهای صنفی این شهرستان در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی پس از صدور اخطاریه تعطیلی، پلمب می‌شوند.

به گفته علیرضا اتابک ، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، استفاده نکردن از ماسک ، تجمع‌ها و آیین‌های خاکسپاری،  بی‌توجهی در اجرای برخی برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای انتخاباتی موجب افزایش تعداد بیماران بستری و در نتیجه قرمز شدن وضعیت این شهرستان از لحاظ شیوع کرونا شد.

همچنین در سمنان، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: ۱۱ هزار و ۷۷۶ خودرو به دلیل بی‌توجهی به محدودیت‌های کرونایی بهار ١۴٠٠ در استان مشمول اعمال قانون شدند.

سرهنگ موسی بزرگی با بیان این که محدودیت تردد شبانه، محدودیت تردد در شهرهای دارای رنگ‌بندی قرمز کرونایی و شهرهای نارنجی، جزو سه گروه جریمه خودروها است، اضافه کرد: دوربین‌های هوشمند در شهرهای استان سمنان فعال است و تردد خودروها خارج از زمان مجاز و بی‌توجه به محدودیت‌های کرونایی ثبت و مشمول جریمه می‌شود.

سایر خبرهای کرونایی 

البرز/ رییس هیات هندبال البرز امروز با اشاره به تعطیلی احتمالی باشگاه های ورزشی به دلیل موج پنجم ویروس کرونا گفت: این تعطیلی دوباره ، ضربه سنگین تری به بخش ورزش خواهد زد.
مرتضی خادمی افزود: فراز و نشیب، تعطیل شدن و بازگشایی دوباره سالن های ورزشی آسیب شدیدی به بدنه ورزش زده و خواهد زد.

خوزستان/  رییس مرکز بهداشت خوزستان افزایش سهمیه واکسن کرونا استان را ضروری دانست و گفت: از وزارتخانه تقاضا کردیم که سهمیه واکسن خوزستان را بر اساس درصد جمعیت این استان از کشور که حدود ۶ درصد است، اختصاص دهد.
 دکتر سیدمحمد علوی افزود: از آنجا که خوزستان دارای مرز زمینی، هوایی و دریایی است انتظار داریم سهمیه واکسن استان به ۱۰ درصد برسد تا بتوانیم تعداد بیشتری از مردم را واکسینه کنیم.
وی با اشاره به ویژگی های ویروس دلتا، گفت: بهترین راه برای عدم ابتلا به این ویروس رعایت پروتکل های بهداشتی است. با پیدا شدن ویروس نوع دلتا در کشورهایی که پوشش واکسیناسیون بالایی دارند، میزان ابتلا و موراد مرگ و میر آنها در حال افزایش است.

۱۶ تیرماه و اخرین اخبار کرونایی استان‌ها

گزارش‌های کرونایی 

مراکز و دفاتر ایرنا در استان ها امروز نیز گزارش هایی خواندنی را درباره تاثیرات شیوع کرونا در مناطق تحت پوشش خود تهیه و منتشر کردند که از طریق عناوین زیر در دسترس است: 

ابر غم انگیز و سیاه کرونا در سیستان و بلوچستان

تابستان، کرونا، اوقات فراغت و سردرگمی خانواده‌ها

اردوکشی دلتاکرونا به خراسان رضوی

واکسیناسیون و بازگشایی مدارس نیاز اصلی آموزش و پرورش

عادی‌انگاری کرمانی‌ها در چهارراه دلتا

عادی انگاری مردم و اصناف در وضعیت قرمز کرونایی گنبدکاووس

سختی دم و بازدم در جهنم شرجی و بی برقی گناوه

قدرت‌نمایی کرونا در گیلان با کم توجهی به توصیه‌ها

کرونا در ایران/۱۷ هزار و ۲۱۲ بیمار جدید و ۱۶۶ قربانی 

وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که مدت ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۲۶۱ نفر رسید.

همچنین مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۳۵ نفر رسید و تاکنون دو میلیون ۹۶۷ هزار و ۸۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

تاکنون ۴ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۴۸۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۵۲ هزار و ۱۷۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۶۵۰ دوز رسید.

از دیروز تا امروز ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۲۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۱۰ نفر از آنها بستری شدند.

در حال حاضر ۱۲۰ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۴۶ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

error: Content is protected !!