شانزدهم مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

به گزارش گروه اخبار استان ها ، مسوولان وزارت بهداشت و درمان با هشدار نسبت به وضعیت نگران کننده کرونا در برخی استان ها آنرا بحرانی می دانند و می گویند تعداد بالای افراد بستری و ابتلا شرایط را برای کادر درمان دشوار کرده است.

اعلام وضعیت بحران مقامات بهداشتی برخی استان ها از خطرات پیش رو در هفته آینده ، هرچند موجی از نگرانی را در ذهن ها ایجاد می کند اما باز عملا در رفتار روزمره مردم شاهد بی توجهی و ساده انگاری آنان به مشکلات بوجود آمده از شیوع ویروس کرونا هستیم.

با توجه به اینکه سرعت تزریق واکسن کرونا در کشور افزایش یافته اما همچنان نگرانی برای در پیش بودن ایام محرم و تجمعات به دور از پروتکل های بهداشتی  و افزایش روز افزون آمار ابتلا و رنگ قرمز شهرهای مختلف موجی از نگرانی را در بین مسوولان بهداشت و درمان ایجاد کرده است.

مسوولان بهداشتی با تاکید بر اینکه تزریق واکسن به منزله عدم ابتلا نیست و حتما در هر شرایطی استفاده از ماسک ضروری است معتقدند که در این شرایط بیش از هر زمان دیگری نیاز به هوشیاری و همدلی همه اقشار جامعه است .

در همین حال رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تحویل بیش از ۲۱ میلیون واکسن داخلی و خارجی کرونا به وزارت بهداشت خبر داد.

کیانوش جهانپور تصریح کرد: بر اساس آمار تفکیکی واکسیناسیون کرونا در کشور از ابتدای برنامه واکسیناسیون تا صبح امروز اسپوتنیک نوبت اول: ۴۳۶۱۳۶، اسپوتنیک نوبت دوم: ۳۵۶۶۰۷،  سینوفارم نوبت اول: ۸۳۵۲۶۸۴، سینوفارم نوبت دوم: ۱۹۹۶۴۵۰، بهارات نوبت اول: ۵۹۰۸۷و بهارات نوبت دوم: ۵۳۹۶۰ است.

آسترازنکا نوبت اول: ۲۲۷۵۲۸۱، آسترازنکا نوبت دوم: ۵۹۰۶۵۴، برکت نوبت اول: ۱۰۰۲۶۴۱ و برکت نوبت دوم: ۱۰۳۱۰ به وزارت بهداشت تحویل داده شده است.

تاکنون ۱۱ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۵۲۸ نفر دز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۹۷۰ هزار و ۶۶۹ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۹۷ دُز رسید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در نامه‌ای به علیرضا رییسی معاون بهداشت این وزارتخانه، دستور واکسیناسیون جمعیت بومی بالای ۱۸ ساله در جزیره قشم و کیش را ابلاغ کرد.

در نامه سعید نمکی خطاب به رییسی آمده است: پیرو اعلام گروه های جدید هدف برای واکسیناسیون علیه کووید ۱۹، از آنجایی که جمعیت بالای ۱۸ سال در کلیه جزایر خلیج فارس بجز قشم و کیش تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند، لذا شایسته است جهت ثبت نام و پوشش واکسیناسیون جمعیت بومی ۱۸ سال به بالا در دو جزیره فوق الذکر نیز اقدام شود.

وی افزود: منظور از جمعیت بومی کسانی بوده که بطور مستمر ساکن این جزایر بوده و دارای پرونده الکترونیک سلامت در مراکز جامع سلامت آن جزایر هستند.

در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

متاسفانه ۳۸۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: از دیروز تا امروز ۱۶ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶ هزار و ۴۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۰۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۱۰ نفر  و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۳ هزار و ۴۷۳ نفر رسید.
تا کنون سه میلیون ۵۱۵ هزار و ۲۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۶ هزار و ۳۷۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۶ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۳۷۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۱۲ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۸۲۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۷ هزار و ۹۸۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۱۰ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

شانزدهم مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور ، رییس مرکز بهداشت استان خوزستان با بیان اینکه در هفته منتهی به ۱۵ مرداد نسبت به هفته قبل آن، موارد بیماران سرپایی بیش از ۷۰ درصد و موارد بستری حدود ۶۰ درصد در این استان افزایش یافته است گفت : اکنون ظرفیت اکثر بیمارستان های خوزستان پر شده است همچنین موارد مرگ رشد ۷۷ درصدی داشته است.

دکتر سیدمحمد علوی با بیان اینکه پیش بینی شده بود وضعیت خوزستان شکننده شده و شهرهای بیشتری به رنگ قرمز تبدیل شوند افزود: اکنون ۱۷ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، پنج شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد کرونایی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با اشاره به پذیرش بیماران کرونایی در ۴۰ بیمارستان خوزستان گفت: روند مراجعه به مراکز درمانی این استان همچنان افزایشی است.

دکتر فرهاد ابول نژادیان به بستری ۴۲۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی خوزستان طی یک روز اشاره کرد و افزود: بار مراجعه افراد با علائم کرونا به مراکز بهداشتی و بیمارستان‌های خوزستان افزایشی است که امیدواریم با همکاری مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیک جدید بیماری را مهار کنیم.

وی افزود: از امروز بیمارستان‌های فاطمه الزهرا(س)، شهید منفرد نیاکی و ۲ بخش آی سی یو بیمارستان بقایی در اهواز در اختیار بیماران کرونایی قرار گیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: همچنین بیمارستان های خصوصی در خوزستان متعهد شدند ۱۰۰ تخت بیمارستانی را در اختیار بیماران کرونایی قرار داده و ملزم به راه‌اندازی اورژانس تنفسی و مرکز رمدسیویر سرپایی شدند  تا از امروز به ارائه خدمات بپردازند. بیمارستان های خصوصی در استان خوزستان متعهد شدند بخش سی تی اسکن آنها تا ساعت ۲ بامداد به بیماران کرونایی خدمت رسانی کند.

از استان اردبیل گزارش شده است که شمار جان‌باختگان روزانه کووید.۱۹ در این استان که در سه ماه اخیر کمتر از پنج نفر بود، با ادامه شیوع گسترده موج پنجم کرونا به ۱۰ نفر افزایش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با ابراز نگرانی از افزایش بیش از پنج برابری شمار مبتلایان کرونا نسبت به یک ماه قبل اعلام کرد: در شبانه‌روز با فوت ۱۰ نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۹۱۹ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با بیان این که میزان مراجعه و بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل هر روز افزایش می یابد، گفت: این استان با محدودیت جدی در پذیرش بیماران روبروست.

وی همچنین شمار بستری روزانه مبتلایان کووید.۱۹ در استان اردبیل را ۱۰۵ نفر و مجموع افراد بستری همزمان در مراکز درمانی استان را نیز ۶۲۵ نفر اعلام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: اگر روند ابتلا به کرونا در این استان به این شکل ادامه یابد و تعداد مبتلایان به بیش از ۶۵۰ نفر برسد، در بستری مبتلایان به خصوص در بخش مراقبت‌های ویژه دچار کمبود تخت خواهیم شد.

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ، روند ابتلا به کرونا در استان همچنان چهاررقمی است و تنها بستری‌ها اندکی کاهش یافته و آنچنان که توقع داریم این کاهش چشمگیر نیست و در نتیجه تا زمانی که این رنج بستری وجود دارد مرگ‌و‍‌میرهای کرونایی منطقه کاهشی نخواهد بود.

علیرضا شهرکی اظهارداشت: آمار‍‌های کرونا در سیستان و بلوچستان در شرایط تثبیت شده‌ای قرار دارد و شاهد جهش نگران‌کننده در حوزه افزایش مبتلایان در منطقه نیستیم.

وی  با بیان اینکه  از جهت کرونا همچنان بر روی لبه تیغ قرار داریم و شرایط افزایش مبتلایان به این ویروس در سیستان و بلوچستان وجود دارد تصریح کرد: در حورزه جنوب استان (سراوان، گلشن، سیب‌وسوران، ایرانشهر، بمپور و  نیکشهر) همچنان رنگبندی کرونایی قرمز بوده و حوزه سیستان، زاهدان، خاش و تفتان نارنجی است.

رییس مرکز بهداشت سنندج نیز گفت: وضعیت شهرستان از نظر بیماران مبتلا به کرونا بسیار وخیم بوده و در صورت عدم توجه به برخی مسایل با نبود تخت در بیمارستانهای سنندج مواجه خواهیم شد.

دکتر جهانبخش یوسفی افزود: هم‌اکنون حدود ۲۹۰ نفر در بیمارستانها بستری و تخت‌های آی سی یو در حال تکمیل شدن است.

وی با بیان اینکه فقط شب گذشته ۲۶۷ نفر بیمار به اورژانس های تنفسی مراجعه کردند که ۴۷ نفر فقط در یک شب بستری شدند، از شهروندان خواست تا وضعیت از این بدتر نشده از حضور در مهمانی، هرگونه مراسم، خریدهای غیر ضروری مخصوصا در فضاهای بسته خودداری کرده و حتما به محض خروج از منزل  از ماسک استفاده کنند. 

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز نیز در این باره گفت : با توجه به محدودیت ظرفیت بیمارستان های البرز با  سیر صعودی بستری ها  مواجه هستیم و اکنون به  سختی تخت برای بیماران کرونایی فراهم می شود.

مهرداد بابایی  ادامه داد: هرچند تعدادی تخت برای زمان اضطراری داریم اما  نگرانی ها  زیاد است و باید مردم تصمیم بگیرند، رعایت کنند در غیر این صورت نه تنها استان بلکه کشور با کمبود تخت بیمارستانی مواجه خواهد شد.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ،میزان مبتلایان کرونا استان در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل آن ۳۹.۷ درصد افزایش یافته و این رقم از یک هزار و ۴۵۲ به ۲ هزار و ۲۹ نفر رسیده است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: میزان بستری های استان طی هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل آن افزایشی و بسیار نگران کننده است و ۲۴ درصد نسبت به هفته قبل میزان بستری های استان افزایش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر میزان بسترهای استان افزایشی و پروتکل های بهداشتی نیز در استان کاهش یافته که نمونه آن این است ۳۱۶ بیمار کرونا در بیمارستان استان بسترهای هستند.

معاون شبکه بهداشت و درمان چالوس نیز با اشاره به روند افزایشی بیماران کرونایی طی یک هفته اخیر و تکمیل ظرفیت ۲ بیمارستان این شهرستان، از پذیرش بیماران کرونایی توسط بیمارستان امام رضا(ع) سپاه پاسداران چالوس خبر داد.

رحمت الله بیابانی افزود : با توجه به روند بی سابقه افزایش بیماران کرونایی و تعداد بستری ها در دو بیمارستان طالقانی و رازی شهرستان ظرفیت این بیمارستان ها تکمیل شد و بیمارستان ۳۲ تختخوابی امام رضا(ع) چالوس نیز پذیرش بیماران کرونایی را آغاز کرد.

وی ادامه داد: تعداد بسترهای کرونایی شهرستان با افزایش بی سابقه ۲۰۰ درصدی در سه بیمارستان طالقانی، رازی و امام رضا(ع) به ۱۴۳ نفر رسید که از این تعداد ۱۱ بیمار در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

بیابانی روند افزایشی آمار بیماران کرونایی در این شهرستان را بسیار نگران کننده خواند و گفت: تعداد بیماران کرونایی سرپایی که به ۳ بیمارستان این شهرستان مراجعه سه رقمی شده این در حالی است یک هفته قبل تعداد مراجعین بیمار کرونایی ۲ رقمی بود.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

کرونا ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

error: Content is protected !!