شناسایی پروتئین موثر در درمان سرطان ریه

به گزارش پایگاه خبری ساینس، جهش در ژن p۵۳ تقریبا در نیمی از انواع سرطان‌ها رخ می‌دهد، اما هدف گیری این ژن با استفاده از داروهای ضدسرطان امری بسیار مشکل است. اکنون محققان دریافتند ژن‌های جهش یافته p۵۳ به منظور نسخه‌برداری از کد ژنتیکی خود و افزایش رشد تومور از پروتئینی موسوم به PLK۳ استفاده می‌کنند و نوعی آمینواسید موسوم به S۲۰ در تولید مثل این ژن‌های جهش یافته موثر است.

محققان دانشگاه ویرجینیا کامنولث با مدل‌سازی‌های مختلف دریافتند مهارکننده‌های پروتئین PLK۳ امکان هدف گیری سلول‌های سرطانی تولید شده توسط ژن‌های جهش یافته p۵۳ را با استفاده از آمینو اسید S۲۰ دارند.

اکنون محققان در تلاشند تا میزان اثرگذاری مهارکننده‌های PLK۲۳ را بر سرطان ریه و سایر انواع سرطان مورد ارزیابی و مطالعه قرار دهند.

سرطان ریه، کشنده‌ترین نوع سرطان است و تعداد قربانیان آن از مجموع سرطان‌های سینه و پروستات بیشتر است. سالانه حدود ۱.۸ میلیون مورد سرطان ریه در سراسر جهان تشخیص داده می‌شود که از این میان ۱.۵ میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند. از هر چهار مرگ ناشی از سرطان، یک مورد به دلیل سرطان ریه است. مطالعات نشان می‌دهد تشخیص و درمان سریع بیماری موثرترین روش در افزایش طول عمر بیمار است.

سرطان ریه معمولا در افراد سالمند دیده می‌شود. از هر سه بیمار مبتلا به سرطان ریه، دو مورد بالای ۶۵ سال سن دارند و کمتر از دو درصد مبتلایان کمتر از ۴۵ سال سن دارند. میانگین سن مبتلایان ۷۰ سال است. از هر ۱۴ مرد، یک نفر به سرطان ریه مبتلا می‌شود و این آمار در میان زنان، یک از ۱۷ زن است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

error: Content is protected !!