فرماندار: بحران کرونایی در دماوند محتمل است

مهدی حیدری روز سه شنبه در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا شهرستان دماوند که با حضور اعضای ستاد در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: شرایط فعلی بیماری کرونا باعث نگرانی هایی شده است اما تعطیلی استان های تهران و البرز نشانه‌ای از اقدامات جدید دولت در راستای پیشگیری جدی از شیوع ویروس کروناست.

وی با بیان اینکه سرعت در تزریق واکسن و اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی کرونا می‌تواند هرگونه خطرات احتمالی را برای همیشه از کشور و شهرستان دماوند دور کند، افزود: مهمترین موضوعی که باید در تعطیلات پیش‌رو در دستور کار قرار گیرد، نظارت بیشتر و افزایش تعامل در خصوص اجرای محدودیت‌های مربوط به اصناف است.

این مقام مسئول بر ‍ ضرورت افزایش تعامل اصناف در اجرای محدودیت های ستاد ملی کرونا تاکید کرد و گفت: اصناف بیشترین آسیب را از زمان آغاز شیوع بیماری کرونا متحمل شدند اما بر کسی پوشیده نیست که این حوزه نقش بسزایی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس منحوس دارد؛ بر این اساس حوزه بازرسی اصناف و اماکن باید نظارت بیشتری در این خصوص داشته باشند تا نیاز به برخوردهای قهری نباشد.

فرماندار دماوند تصریح کرد: علاوه بر وجود تفرجگاه‌ها، طبیعت شهرستان دماوند پذیرای گردشگران است، از این رو شهرداری‌ها باید نظارت ویژه‌ای داشته و تمام مسیرها به سمت تفرجگاه ها مسدود شود.

حیدری بیان داشت: با توجه به پیش‌رو بودن مراسم ملی و مذهبی، ما در چارچوب قوانین و مصوبات ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا و دستورالعمل‌های ابلاغی اقدام خواهیم کرد و اگر دستورالعملی در این خصوص ابلاغ نشود، شایسته است بانیان مراسم ما را در تامین سلامت مردم کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: دماوند تنها شهرستانی است که در سال ۹۹ بیش از سایر شهرستان‌ها در خصوص تأمین هزینه‌ کرد مالی در کنار حوزه سلامت بود.

این مقام مسئول گفت: مجموعه دولت همواره در کنار کادر بهداشت و سلامت است اما دیوان محاسبات از سال گذشته تصمیمی مبنی بر تامین نکردن هزینه از محل ارزش افزوده اتخاذ کرد.

فرماندار دماوند ادامه داد: تا پایان سال ۹۹ بالغ بر ۹۰درصد نیازهای بیمارستان سوم شعبان دماوند از این طریق تامین شد اما انتظار ما نگاه ویژه به دماوند با توجه به نسبت جمعیت ثابت و جمعیت شناور است که متأسفانه سهمی از سوی استان در زمینه خدمات‌دهی برای آنها در نظر گرفته نمی شود.

وی بیان داشت:: مهمترین موضوع، افزایش سرعت واکسیناسیون است که این اتفاق در شهرستان دماوند رخ داده و روزانه بیش از هزار نفر در این شهرستان واکسینه می‌شوند.

حیدری گفت: ما به دنبال تامین فضاهای بیشتر با هدف افزایش سرعت واکسیناسیون و تامین امنیت مردم هستیم، در این راستا دو سالن ورزشی در شهر رودهن و دماوند در نظر گرفته شده تا با تجهیز آنها توسط شهرداری‌ها، شهروندان با سرعت بیشتری واکسینه شوند.

این مقام مسئول افزود: برخی نیازها از سوی استان برای شهرستان ما تهیه و تأمین نشده که به نظر می‌رسد مربوط به کمبودهای کشوری است، اما نباید زمان را از دست دهیم، چرا که سلامت مردم در بالاترین جایگاه قرار دارد.

فرماندار دماوند ادامه داد: بر این اساس کیت‌های تست کرونا و سایر تجهیزات باید توسط شبکه بهداشت و درمان اعلام و خریداری شود و تامین هزینه آن بر عهده شهرداری‌ها خواهد بود.

وی همچنین به اعمال محدودیت‌ها برخی از اماکن ورزشی و نظارت بر آنها تاکید کرد و گفت: محدودیت تردد و خروج از استان تهران از روز گذشته با همکاری ناجا و پلیس راه اجرایی شده و پشتیبانی‌هایی از طریق شهرداری آبعلی نیز صورت گرفته است؛ همه مدیران باید با تمام توان در کنار یکدیگر و سایر مجموعه‌ها باشند تا مشکلات با سرعت بیشتری حل شود.

حیدری افزود: ما پیک‌های گذشته را با همکاری همه دستگاهها و مساعدت مردم شریف شهرستان دماوند پشت سر گذاشتیم؛ اما همواره به کمک مردم نیازمندیم و مردم دماوند با فرهنگ غنی، همچون گذشته یاری‌رسان ما خواهند بود تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا، تجربه پیک دیگری را نداشته باشیم.

ظرفیت بیمارستان سوم شعبان دماوند تکمیل شده است

حسن خیرخواه، رئیس شبکه بهداشت و درمان دماوند نیز در این جلسه اظهار داشت: پیرو موج جدید بیماری کرونا در کشور، شهرستان دماوند به سرعت در وضعیت قرمز قرار گرفت؛ برغم تلاش مجموعه بهداشت و درمان و مسئولان شهرستان، آمار ابتلا به بیماری همچنان رو به افزایش است.

وی ادامه داد: از آغاز سال جاری تاکنون، بالغ بر سه هزار و ۴۳۰ مورد تست pcr در شهرستان دماوند انجام شد که از این تعداد، یکهزار و ۸۲ مورد مثبت بود؛ همچنین در این مدت، ۱۵ هزار و ۷۰۰ مورد رپید تست انجام شد که تعداد سه هزار و ۶۷۶ مورد مثبت بود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دماوند گفت: تاکنون بالغ بر ۱۷ هزار و ۴۰۰ دز واکسن در شهرستان دماوند تزریق شده که در هفته جاری، این امر با سرعت در دستور کار قرار گرفت و روزانه ۱۳۰۰ دز تزریق واکسن انجام می‌شود.

خیرخواه بیان داشت: ما نیازمند تجهیز و استفاده از ظرفیت دو سالن ورزشی مناسب با هدف انجام واکسیناسیون در دماوند و رودهن هستیم که با توجه به حجم بالای مراجعات افراد، از ازدحام جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پیشنهاد استفاده از سالن کارگران در دماوند مطرح شده که امیدواریم با کمک شهرداری تجهیز و آماده استفاده شود، گفت: برخی موضوعات از قبیل اینترنت و زیرساخت‌های مخابراتی، تأمین ملزومات و همچنین لزوم نظارت بیشتر بر اصناف بسیار حایز اهمیت است که باید مدنظر قرار گیرد.

این مقام مسئول در خصوص نظارت بر اصناف، رستورانها و تالارهای پذیرایی، تاکید کرد: باید اقدامات لازم بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی اجرایی شود؛ در حال حاضر تعداد ۵۷ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان سوم شعبان دماوند بستری هستند و ظرفیت بیمارستان تکمیل شده است.

بیمارستان سوم شعبان دماوند نیازمند حمایت جدی

مسعود مسلمی‌فرد، رئیس بیمارستان سوم شعبان دماوند با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود، درخواست ما از مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است، گفت: ویروس دلتا در کشور در حال تاخت‌وتاز است و در استان تهران نیز به شدت در حال گسترش است.

وی ادامه داد: با توجه به سرایت‌پذیری ویروس دلتا و نیاز به بستری در مدت زمان بیشتر، با ترافیکی از تعداد بیماران مواجه هستیم و علاوه بر ضرورت سرعت در امر واکسیناسیون، همراهی و پیشگیری مردم در این زمینه بسیار حایز اهمیت است.

رئیس بیمارستان سوم شعبان دماوند بیان داشت: دستورالعمل‌ها و فرآیندهایی در خصوص شهرهای قرمز مصوب شده که باید به صورت دقیق اجرا شود تا جان مردم به خطر نیافتد؛ از ۱۹ تیرماه تا به امروز، حدود پنج هزار نفر بیمار مختلف به بیمارستان سوم شعبان دماوند مراجعه کردند؛ با توجه به شرایط موجود، بیمارستان باید مورد حمایت جدی قرار گیرد.

مسلمی‌فرد افزود: دستگاه اکسیژن‌سازی که پیش از این با مساعدت فرمانداری دماوند تهیه شده بود، با فشار حداکثری در حال استفاده است و روزانه بیش از ۱۰ میلیون تومان صرف تزریق اکسیژن به این دستگاه می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون شهرستان دماوند چهار پیک کرونا را با سربلندی پشت سر گذاشت اما با شرایط بسیار سختی در پیک پنجم مواجه هستیم که انتظار ما، حمایت ویژه مسئولان و نیروهای جهادی است.

error: Content is protected !!