یکه تازی کرونا در تعطیلات/ماراتن مسافران و دلتا در جاده های شمال

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شیوع بالای ویروس کرونا و شرایط فوق حاد این بیماری در آستانه عید قربان سبب تشکیل جلسه فوق العاده ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای گلستان شد.

هر چند در این جلسه محدودیت‌های جدید کرونایی مصوب شد اما انتقاداتی نسبت به برگزاری دیرهنگام این جلسه وجود دارد و می‌توانست با توجه به شرایط سخت استان زودتر از اینها اتفاق بیفتد.

اما باز هم جلوی ضرر را از هر کجا که بگیری منفعت است و اگر این مصوبات سختگیرانه به درستی اجرا شود، می‌تواند جلوی گسترش بیشتر این بیماری را بگیرد.

البته مشاهدات در تعطیلات و مناسبت‌های قبلی هم نشان داده که رعایت مصوبات به سختگیری تصویب آنها نیست و مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های سهل انگارتر و مسئولان هم نسبت به نظارت‌ها انعطاف پذیر هستند.

تردد بی شمار خودروی‌های غیربومی در استان، ورود مسافران در تفرجگاه‌ها و پارک‌ها و حتی فعالیت اصناف و مال بازارها همگی نشان می‌دهد که عزم جدی برای رعایت مصوبات وجود ندارد.

این امر را می‌توان با صحبت با سرنشینان خودروهای غیربومی در استان فهمید، یکی می‌گوید: «کسی نبود مانع سفر ما شود»، دیگری می‌گوید: «نهایتاً جریمه می شویم» و آن دیگری هم که خود را پیش از مصوبات و شبانه به گلستان رسانده، خوشحال است که تعطیلات را در شمال می‌گذراند.

یکه تازی کرونا در تعطیلات/ماراتن مسافران و دلتا در جاده های شمال

هم اکنون تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی در مرز چهار رقمی شدن قرار گرفته و بخشی از بیماران هم در منازل تحت درمان هستند لذا با توجه به شرایط حاکم بر استان باید نظارت‌ها جدی تر شده و مأموران نظامی و انتظامی منتظر ابلاغ مصوبات نباشند زیرا شرایط گلستان به گفته استاندار از تهران هم بحرانی تر است.

استراحت در تفرجگاه‌ها جریمه دارد

استاندار گلستان در جلسه استانی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا اظهار کرد: وضعیت ابتلاء و بستری استان در حال حاضر از وضعیت استان تهران هم وخیم‌تر است.

وضعیت ابتلای و بستری بیماران کرونایی در گلستان از وضعیت استان تهران هم وخیم‌تر است هادی حق شناس از اعمال محدودیت‌های جدید در استان خبر داد و افزود: ورود ماشین‌های غیربومی به استان و خروج ماشین‌های بومی از گلستان حتی با مجوز هم ممنوع است.

طبق گفته حق شناس همه مجوزهای صادر شده از سوی فرمانداری‌ها لغو شده است.

وی بیان کرد: اگر روند ابتلاء ادامه پیدا کند دوباره شرایط اسفند ۹۸ در استان تکرار خواهد شد.

حق شناس بیان کرد: آئین‌های دعای عرفه و نماز عید قربان به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا در استان برگزار نخواهد شد.

استاندار گلستان اضافه کرد: امکان بسیج بیش از سه هزار و ۵۰۰ تخت برای بستری وجود دارد اما متأسفانه تعداد دستگاه‌های ونتیلاتور در بیمارستان‌ها کم است.

یکه تازی کرونا در تعطیلات/ماراتن مسافران و دلتا در جاده های شمال

وی تأکید کرد: تمام پروتکل‌های شهرهای قرمز اعم از تعطیلی گروه‌های شغلی دو، سه و چهار لازم الاجرا است.

حق شناس ادامه داد: تا صبح شنبه نظارت‌ها در تمام بخش‌ها و فضاها تشدید خواهد شد و جریمه و پلمب در انتظار متخلفان است تا دوباره روز شنبه تصمیم گیری جدید انجام شود.

استاندار گلستان تأکید کرد: حضور در تفرجگاه‌ها و پارک‌های جنگلی مشمول بالاترین رقم جریمه خواهد شد.

حق شناس گفت: از روحانیون و امامان جماعت شیعه و سنی استان می‌خواهیم همکاری لازم را داشته باشند و برگزاری هر نماز جماعتی ممنوع و هرگونه تجمعی تخلف محسوب می‌شود

توسکستان مسدود شد

فرماندار گرگان هم گفت: ورود و خروج به شهرستان گرگان از محور توسکستان مطلقاً ممنوع شد.

محمد حمیدی افزود: با توجه به وضعیت شیوع کرونا و طبق مصوبات ستاد کرونای شهرستان از روز سه شنبه ورود خودروها با پلاک غیربومی و خروج خودروها با پلاک بومی از محور توسکستان مطلقاً ممنوع است.

وی بیان کرد: مسیر ورودی و خروجی شهرستان (محور توسکستان) توسط نیروی انتظامی و پلیس راهور مسدود و به شدت تحت کنترل است.

یکه تازی کرونا در تعطیلات/ماراتن مسافران و دلتا در جاده های شمال

فرماندار گرگان همچنین اضافه کرد: همه مجوزهای تردد که از سوی فرمانداری این شهرستان صادر شده لغو و تردد به استان‌های دیگر مطلقاً ممنوع است.

حمیدی ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد کرونای شهرستان، محدویت‌های تردد به صورت مستمر در حال حاضر اجرا خواهد شد و مجوزهای صادر شده تا روز شنبه اعتباری ندارد.

وی از عموم مسافران و شهروندان خواست با توجه به وضعیت خطرناک شیوع کرونا از هرگونه سفر به این شهرستان خودداری کنند.

اما در حالی که استاندار و فرماندار خبر از بسته شدن مبادی ورودی و خروجی استان می‌دهند، سرهنگ علی عبدی، رئیس پلیس راه گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت که این مصوبه تاکنون به ما اعلام نشده و ما اطلاعی در این زمینه نداریم.

همچنین سرهنگ عباس مهاجر بسطامی، رئیس پلیس راهور گلستان هم به این امر بسنده کرد که همکاران ما در داخل شهرها مستقر شده و تذکرات لازم را می‌دهند و در صورت عدم تکمین اعمال قانون انجام خواهد شد.

هنوز دو ساعتی از اعلام محدودیت های جدید ستاد پیشگیری از کرونای گلستان نگذشته بود که شورای سیاسیت گذاری ائمه جمعه استان طی اطلاعیه ای اعلام کرد که نماز عید و دعای عرفه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

بستری ۹۸۷ بیمار کرونایی در مراکز درمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان گفت: در روزهای گذشته شاهد افزایش ۳۰ درصدی بستری‌های کرونایی در استان هستیم.

عبدالرضا فاضل افزود: علاوه بر ۹۸۷ بیمار که در مراکز درمانی بستری هستند ۴۳۰ بیمار هم به صورت سرپایی در بیمارستان‌ها مداوا ولی در منازل نگهداری می‌شوند.

وی با ابراز نگرانی نسبت به تعطیلات پیش رو، بیان کرد: در روز دوشنبه ۲۲۱ بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شدند که این تعداد بیشتر از آمار کل بستری‌های پیش از پیک پنجم است.

فاضل از مردم خواست برای کمک به کادر خسته درمان و در امان ماندن از بیماری کرونا در پیک پنجم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنند تا استان با مشکل تخت و تجهیزات روبرو نشود.

تجربه نشان داده که همواره بعد از تعطیلات و مناسبت‌ها شاهد تشدید بیماری کرونا در گلستان هستیم لذا در شرایطی که استان در جدال نفس گیر با پیک پنجم است باید نظارت‌ها بر رعایت مصوبات بیشتر شود.

error: Content is protected !!