فعالیت چراغ خاموش اصناف اردبیل/جولان کرونا در تالارها ادامه دارد

به گزارش خبرنگار مهر، بازدیدهای میدانی مهر حکایت از تخلف بسیاری از اصناف اردبیل در رابطه با پایبندی به محدودیت‌های همگانی ۱۰ روزه به دلیل شیوع موج چهارم کرونا در مقابل نظر بازرسان اتاق اصناف و بهداشت اردبیل دارد، به طوری که مغازه‌های مشاغل گروه‌های مختلف به جز گروه ۱ در اولین روز اجرای محدودیت‌ها در مرکز شهر اردبیل به صورت نیمه‌باز فعالیت خود را ادامه دادند.

فعالیت برخی مجتمع‌های تجاری و به ویژه مغازه‌های عرضه پوشاک در خیابان‌های اصلی و میادین مرکز شهر اردبیل در ساعات بعد از ظهر اولین روز اجرای محدودیت‌های کرونایی، بیش از هر فعالیت دیگری خودنمایی کرد، این در حالی است که مسئولان بهداشت و اصناف اردبیل ادعا دارند که سرکشی‌های بازرسان در نخستین روز نظارت بر عملکرد اصنافِ ملزم به تعطیلی، در چند نوبت در روز و به صورت مستمر انجام شده است.

فرماندار اردبیل در این باره اظهار کرد: با شیوع موج چهارم کرونا در اردبیل مجبور به اعمال برخی محدودیت‌های سخت‌گیرانه در سطح شهر هستیم که در این زمینه همکاری اصناف و مردم شرط اساسی است.

به گفته مسعود امامی‌یگانه، در محدودیت کرونایی آغاز شده فعالیت ۸۰ درصد اصناف اردبیل به حالت تعلیق درآمده است که در این رابطه تمامی کسبه و بازاریان موظف به اجرای دستور ستاد مقابله با کرونای شهرستان اردبیل هستند.

۴۰ اکیپ نظارتی برای ۳۰ هزار واحد صنفی!

شیوع وضعیت قرمز کرونا در استان اردبیل و آغاز پرقدرت موج چهارم این بیماری در برخی شهرهای این استان بعد از تعطیلات عید نوروز، سبب شد تا برخی محدودیت‌ها در سطح شهرهای قرمز کرونایی اعمال شود که در همین رابطه فعالیت اصناف مشاغل گروه‌های مختلف نیز با محدودیت‌هایی همراه شد، اما اینکه اصناف اردبیل تا چه اندازه به دستور و تصمیمات ستاد شهرستانی مقابله با کرونا مقید بوده و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، مسئله‌ای است که باید به دقت بررسی شود.

به تعبیری دیگر با تعطیلی اصناف در گروه‌های مشخص شغلی برخی کسبه و بازاریان اعتراض علنی خود را از عدم برابری در اعمال محدودیت‌ها اعلام کرده و در این میان بسیاری هم در عین بی‌توجهی به دستورات ستاد کرونا به صورت چراغ خاموش فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند، اما اینکه اکیپ‌های نظارتی اردبیل در این بین چه می‌کنند جای سوال دارد.

به گفته رئیس اتاق اصناف اردبیل، در محدودیت چند روزه در اردبیل ۳۰ هزار واحد صنفی تحت نظارت اکیپ‌های بازرسی قرار خواهند گرفت که فقط ۲۰ درصد از این اصناف از مشاغل گروه یک بوده و ۸۰ درصد مابقی جز مشاغلی هستند که بنا به صلاحدید ستاد ملی کرونا و استانی فعالیت آن‌ها در این چند روز باید به حالت تعلیق درآید.

مهدی اشجع در این باره تعداد اکیپ‌های بازرسی را ۴۰ تیم عنوان و اظهار کرد: تیم‌های نظارتی متشکل از مأموران بازرسی و سربازرسان هستند که با جدیت در راستای شناسایی تخلف‌های صنفی در اردبیل فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که در صورت مشاهده هر گونه تخلف صنفی برای بار دوم در عین صدور اخطار، واحد صنفی مورد نظر را پلمب خواهند کرد.

وی کمترین مورد ابتلاء به کرونا را در میان کسبه و بازاریان دانست و گفت: با رعایت کامل دستورات بهداشتی و نظارت اتاق اصناف و بهداشت به فعالیت مغازه‌ها و اصناف اردبیل شاهد کمترین آمار ثبت شده ابتلاء به کرونا در بین کسبه هستیم.

نماینده اتاق اصناف کشور در استان اردبیل اظهار کرد: در نخستین روز از سرکشی‌های مشترک اتاق اصناف با بهداشت اردبیل علی‌رغم مقاومت برخی از اصناف برای تعطیلی، ۳۳۰ مورد اخطار جدی به کسبه و بازاریان اردبیل ابلاغ شد که در قدم بعدی و در صورتی که اصناف مجدد از دستور بازرسان سرپیچی کنند مغازه‌های آن‌ها پلمب خواهد شد.

نظارت‌ها در ۲ نوبت روز انجام می‌شود

رئیس مرکز بهداشت اردبیل نیز در خصوص محدودیت‌های کرونایی در اردبیل تصریح کرد: پس از تشکیل جلسه ستاد مقابله با کرونای شهرستان تصمیماتی اتخاذ شد که در این رابطه، تیم‌های بازرسی اتاق اصناف، صنعت و معدن، بهداشت، هلال احمر، فرمانداری و بسیج اصناف طی ۱۰ روز آینده با پشتیبانی نیروی انتظامی اردبیل سرکشی‌های خود را در دو نوبت در روز در سطح بازار و مرکز شهر انجام خواهند داد.

محمدرضا خلفی زاده به ساعات بازرسی در طرح محدودیت کرونایی در اردبیل اشاره کرد و افزود: اکیپ‌های بازرسی در قالب تیم‌های نظارتی روزانه از ساعت ۷ صبح تا ۱۴ و در نوبت بعدی از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۲۰ سرکشی‌های خود را از اصناف به ویژه در مرکز شهر انجام می‌دهند.

وی میزان تخلف در مجتمع‌های تجاری و بازارهای سرپوشیده را بسیار کم دانست و گفت: طبق مصوبه‌هایی که در ستاد شهرستانی کرونا به دستگاه‌های عضو ابلاغ شد واحدهای صنفی غیرضروری با توجه به شیوع وضعیت قرمز کرونا، نباید طی این محدودیت هیچ گونه فعالیتی در سطح شهر داشته باشند که نظارت بهداشت همگانی بوده و صرفاً متوجه واحدهای صنفی نمی‌شود.

ادامه فعالیت تالارها علی‌رغم وضعیت بحرانی کرونا / دستورالعمل‌ها اجرا نمی‌شود

اکنون که به اقرار دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، آخرین وضعیت بیماری کرونا در این استان از پایدار به بحرانی و بی‌سابقه رسیده است، اما همچنان مراسم‌های عروسی در تالارهای پذیرایی شهر برقرار بوده و این در حالی است که فرمانداری اردبیل از تعطیلی کامل تالارها خبر می‌دهد.

فرماندار اردبیل در رابطه با تصمیم تعطیلی فعالیت تالارها در آخرین جلسه ستاد شهرستانی مقابله با کرونا گفت: در این جلسه مقرر شد تا فعالیت تمامی تالارها کنسل شده و هیچ مراسمی در این اماکن برگزار نشود که در رابطه با فعالیت رستوران‌ها و مجتمع‌های پذیرایی نیز تصمیم بر این شد تا فعالیت خود را به صورت بیرون‌بر در شهرهای نارنجی ادامه ب دهند که در شهرهایی با وضعیت قرمز نیز ملزم به تعطیلی فعالیت‌ها هستند.

امامی‌یگانه به برخورد شدید و جدی با تالارهایی که نسبت به برگزاری مراسم اقدام می‌کنند اشاره کرد و افزود: هیچ یک از تالارهای پذیرایی حق تخطی از دستور ستاد مقابله کرونا را ندارند که در همین رابطه اکیپ‌های ناظر متخلفان را شناسایی و با جدیت با خاطیان برخورد خواهند کرد.

در پی اظهارات شاهدان عینی در اردبیل نیز، شب گذشته برخی از تالارهای این شهر اقدام به برگزاری مراسم‌های عروسی کرده‌اند که در این رابطه هیچ تذکری هم از سوی دستگاه‌های نظارتی اردبیل به تالارهای خاطی داده نشده است.

یکی از شهروندان اردبیل با اشاره به اینکه مراسم‌های عروسی و جشن‌ها در این وضعیت بحرانی کرونا می‌تواند اصلی‌ترین منشأ شیوع بیماری باشد، گفت: متأسفانه یا نظارت‌ها بر روند فعالیت تالارها دقیق نیست یا تالارها خیلی کاربلد هستند که می‌توانند در این وضعیت شدت‌یافته بیماری کرونا در اردبیل همچنان به فعالیت خود ادامه بدهند.

یکی دیگر از شهروندان اردبیلی از مسئولان خواست تا با بازدیدهای سر زده خود به اماکن پذیرایی نسبت به تعطیلی مراسم‌ها و جلوگیری از فعالیت این اماکن اقدام کنند.

صحبت‌های مسئولان دستگاه‌های نظارتی اردبیل حکایت از جدیت نظارت‌ها و بازرسی‌ها و اجرای کامل دستورالعمل‌ها دارد، اما آنچه که در سطح شهر اردبیل مشاهده می‌شود با این ادعا کاملاً مغایرت دارد، اما بهتر است مسئولان نظارتی و اجرایی اردبیل نسبت به نظارت بیشتر بر فعالیت اصناف و اماکن دقت و توجه ویژه‌ای داشته باشند، چراکه مهار موج خطرناک کرونا در اردبیل که هم‌اکنون بیشتر مردم را درگیر کرده تنها با همکاری خود مردم میسر نیست، لذا نظارت کافی در این زمینه شرط اساسی است.

error: Content is protected !!