۶۴۱ کودک و نوزاد مازندرانی به کووید ۱۹ مبتلا شدند

مازندران ۲ دانشگاه علوم پزشکی دارد. دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۲۱ شهرستان را زیر پوشش دارد. شهرستان بابل هم زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل است.

دکتر تورج اسدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که ۲۴ تن از این گروه را نوزادانی با سن کمتر از ۲ ماه تشکیل می دهند.

وی با اعلام این که ابتلای این کودکان و نوزادان به کووید ۱۹ از سوی مراکز درمانی و بهداشتی شناسایی و تمامی آنها برای درمان بستری شدند ، گفت : یکی از نوزادان زیر ۲ ماهی که به کووید ۱۹ مبتلا شد در سال جاری شناسایی و بستری شد و بقیه مربوط به سال ۹۹ است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : بیشتر نوزادان از طریق مادرانشان به کرونا مبتلا شدند و خوشبختانه تا کنون مرگ و میری در بین آنها به خاطر ابتلا به کووید ۱۹ گزارش نشده است.

وی افزود : با وجود شیوع ویروس کرونا انگلیسی تغییر آماری در کودکان مبتلا به ویروس کرونا بستری در بیمارستان های استان مازندران شاهد نیستیم. 

اسدی با اظهار این که در آغاز شیوع کرونا تعداد بیشتری از کودکان و نوزاد به کووید ۱۹ مبتلا و در بیمارستان ها بستری می شدند ، گفت : خوشبختانه با گذشت زمان و فزایش سطح آگاهی والدین مراقت بیشتری از کودکان ، نوزادان و به خصوص مادران می شود تا در معرض ویروس قرار نگیرند.

کودکان ؛ ناقلان خاموش کرونا

وی توضیح داد : البته بستری و شناسایی نشدن کودکان و نوزادان کرونایی به معنای مبتلا نبودن آنان نیست و طبق آمارهای جهانی هنوز نیر ۱۰ تا ۱۵ درصد انتقال ویروس کرونا از طریق کودکان انجام می شود.

اسدی کودکان را ناقلان خاموش توصیف کرد و گفت: باوجود اینکه خوشبختانه کودکان به دلیل شرایط سنی از سطح ایمنی بالینی بالایی برخودار هستند که آنها را در برابر بیماری محافظت می کند، اما متاسفانه ناقلانی خاموش هستند که می توانند به سرعت اطرافیان خود را مبتلا کنند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که ویروس کرونای جهش یافته بیشترین آمار مبتلایان را دارد، ناشناس بودن کودکان ناقل می تواند بسیار خطر ناک باشد و به همین منظور نیاز است که والدین مراقبت بیشتری از کودکان خود داشته باشند تا اعضای خانواده گرفتار ویروس نشوند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان عدم ابتلا کودکان و اطفال به ویروس کرونا ناشی از اطلاعات نادرست نسبت به این بیماری است ، چرا که همان میزان که سایر گروه های سنی اعم از بزرگسالان در معرض خطر جدی این بیماری در صورت عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی قرار دارند، کودکان و اطفال نیز در امان نیستند.

متخصصان بیماری های عفونی معتقد هستند علائم احتمالی ابتلا به ویروس کروان در کودکان تب بالا و بثورات پوستی ، قرمزی چشم ، تنفس تند و سخت ، کبودی زبان یا لب ها ، بی قراری بیش از اندازه ، خشکی مخاط دهان ، کاهش حجم ادار و تب بیش از ۴۰ درجه است.

گزارش های جهانی نشان می دهد اگرچه شدت بیماری کرونا در کودکان و اطفال گاهی همانند بزرگسالان نیست ، ولی خطر جانی برای این گروه سنی به خصوص دارای بیماری پیش زمینه ای در صورت ابتلا وجود دارد و باید والدین مراقبت بیشتری از کودکان در این روزهای کرونایی داشته باشند.

ویروس کرونا از ۳۰ بهمن ماه سال ۹۸ با شناسایی ۲ بیمار در شهرستان بابل به طور رسمی وارد مازندران شد و در حال حاضر با گذراندن سه موج همه گیری در مسیر موج چهارم قرار دارد و اکنون یک هزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در تخت بیمارستان های استان مازندران بستری هستند.

error: Content is protected !!