فواید سلامت و عوارض جانبی کینوا

کینوا به واسطه محتوای غنی مواد مغذی طی سالیان اخیر روند افزایش محبوبیت خود را شاهد بوده است. کینوا که به نام خاویار گیاهی نیز شناخته می شود، در واقع دانه ای از گیاهان گلدار است که این گیاهان از نظر گیاه شناسی با خانواده اسفناج مرتبط هستند.

فواید سلامت و عوارض جانبی کینوا

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “مدیکال دیلی“، کینوا به عنوان جایگزینی سالم‌تر برای گندم و برنج در نظر گرفته شده است. این محصول مغذی سرشار از مواد معدنی، فیبر، اسید آمینه ها، کربوهیدرات ها و پروتئین است. کینوا فواید سلامت مختلفی مانند مقابله با دیابت، کلسترول بالا، قند خون پایین و مشکلات مرتبط با قلب ارائه می کند.

دیابت و سلامت روده

یک پیمانه کینوا حاوی ۱۰ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه فیبر، است که ۸۰ تا ۹۰ درصد آن فیبرهای نامحلول هستند که می توانند به کاهش خطر دیابت نوع ۲ کمک کنند. همچنین، فیبر محلول موجود در کینوا به کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون کمک می کند که همگی با دیابت نوع ۲ در ارتباط هستند. افزون بر این، محتوای نشاسته مقاوم کینوا به تشکیل اسیدهای چرب زنجیره کوتاه برای حفظ سلامت روده کمک می کند.

فاقد گلوتن

افرادی که رژیم های غذایی فاقد گلوتن را دنبال می کنند، به طور کلی جو، گندم و چاودار مصرف نمی کنند. اما با افزودن کینوا به رژیم غذایی می توان کمبود مواد مغذی که ممکن است در نتیجه عدم مصرف این قبیل محصولات شکل بگیرد را جبران کرد. همچنین، افرادی که به گلوتن آلرژی دارند، به ویژه آنهایی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند، می توانند کینوا را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

ضد التهاب

یک مولکول فلاونوئیدی به نام کوئرستین بیش از هر ماده غذایی دیگر در کینوا وجود دارد که از خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد افسردگی برخوردار است.

تقویت استخوان ها

برخی مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف منیزیم از پوکی استخوان پیشگیری می کند. کینوا منبع خوبی برای این ماده مغذی است و تنها یک پیمانه کوچک از آن می تواند ۳۰ درصد از مقدار مصرف روزانه توصیه شده پتاسیم را تامین کند. پتاسیم ماده ای کلیدی در استخوان سازی و پیشگیری از پوکی استخوان است.

مفید برای پوست

گزارشی که در نشریه The International Journal of Dermatology منتشر شد، نشان داد که ماده معدنی روی به عنوان یک آنتی اکسیدان در برابر سرطان پوست عمل کرده و سلامت این اندام را حفظ می کند. یک پیمانه کینوا ۱۳ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه روی را تامین می کند که از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش محافظت کرده و به بهبودی سریع‌تر زخم ها کمک می کند.

اما در کنار فواید مختلف مصرف کینوا، این ماده غذایی دارای برخی جنبه های ناخوشایند نیز است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درصد پروتئین کم

کینوا به عنوان یک ماده غذایی با محتوای پروتئین بالا معرفی می شود، اما ۱۴٫۴ درصد این محصول از پروتئین تشکیل شده است و برخی کارشناسان حتی از آن به عنوان یک کربوهیدرات و نشاسته نام می برند زیرا ۷۲٫۶ درصد آن از کربوهیدارت خالص است.

ناراحتی معده

ساپونین، یک گلیکوزید گیاهی است که به واسطه مزه بد و عملکرد خود به عنوان یک محافظ در برابر حشرات، باکتری ها و قارچ ها شناخته شده است. این ماده با خیساندن یا تفت دادن دانه های کینوا پیش از پخت از بین می رود. در غیر این صورت، ساپونین می تواند موجب ناراحتی معده شده و حتی به عملکرد روده کوچک آسیب برساند.

پیشگیری از جذب مواد معدنی

منیزیم، فولات، فسفر، مس، آهن و روی همگی در کینوا وجود دارند. این یکی از دلایل محبوبیت زیاد این محصول است. اما زمانی که موضوع جذب مواد معدنی در بدن مطرح می شود، فیتات ها می توانند از ورود مواد معدنی به جریان خون ممانعت کنند. اما این شرایط برای افرادی که یک رژیم غذایی متعادل را دنبال می کنند، رخ نمی دهد و فیتات ها از طریق خیساندن یا تخمیر از بین می روند.

اگزالات

کینوا به خانواده گیاهی مشابه با چغندر و اسفناج تعلق دارد، از این رو حاوی اگزالات فراوان است که یک دلیل شایع تشکیل سنگ های کلیه محسوب می شود. از هر ۱۰ سنگ کلیه، هشت مورد از اگزالات کلسیم شکل می گیرند.

error: Content is protected !!