نمک؛ متهم اصلی فشارخون بالا

نمک؛ متهم اصلی فشارخون بالامعاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه فشارخون بالا آغازی برای بیماری‌های کلیوی است، گفت: به طور میانگین حدود یک سوم دیالیزی‌های فارس به فشارخون بالا مبتلا هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا کریمی، ظهر دوشنبه ۱۲ خرداد در دوره آموزشی پیام گزاران سلامت استان فارس گفت: به طور میانگین در استان فارس سالانه ۶۰۰ نفر دیالیز می‌شوند که از این تعداد ۲۰۰ نفر به بیماری پرفشاری خون مبتلا هستند.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه فشارخون بالا هیچ نشانه مشخصی ندارد، ضروری است افراد به طور منظم فشار خود را اندازه بگیرند، زیرا بسیاری از بیماران دیالیزی به بیماری فشارخون بالا مبتلا هستند.

این مقام مسئول افزود: در کشور حدود ۱۶ میلیون بیمار مبتلا به فشارخون وجود دارد که تنها ۶۰ درصد آنها از بیماری خود اطلاع دارند و ۳۰ درصد آنها از فشارخون بالا رنج می برند.

کریمی ادامه داد: در کشور سالانه حدود هشت هزار نفر دچار سکته مغزی می شوند که یک هزار و سیصد نفر آنها جان خود را از دست می‌دهند، همچنین در استان فارس، سکته‌های قلبی عامل مرگ دو هزار و پانصد نفر به طور میانگین در سال است.

او عوارض فشارخون بالا در افراد مبتلا را سکته قلبی و مغزی، نارسایی قلب و کلیه، زوال عقلی و عروقی، سردرد و خون دماغ عنوان کرد و گفت: چاقی، کم تحرکی، مصرف زیاد نمک و مصرف دخانیات، عوامل زمینه ساز ابتلا به فشارخون بالا هستند.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه بر اساس آمارها در استان فارس، از هر چهار فرد بالای ۳۰ سال یک نفر به بیماری پر فشاری خون مبتلاست، افزود: در کشور نیز از هر سه نفر، یکی به بیماری فشارخون بالا مبتلاست .

کریمی گفت: هر چه سن افراد بالا می رود، بیشتر در خطر معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند؛ به طور میانگین، مردها قبل از ۶۵ سالگی و بانوان بعد از ۶۵ سالگی مبتلا می شوند .

نمک؛ متهم اصلی فشار خون بالا

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست مصرف میزان نمک در کشور را دو برابر استاندارد جهانی عنوان و اضافه کرد: نمک متهم اصلی فشارخون بالاست، بنابراین برای سلامت خود و خانواده لازم است مصرف نمک را نصف کنیم و نمکدان را از سفره غذا حذف کنیم .

دکتر فریبا مرادی افزود: کمتر از نیمی از بیماران مبتلا به فشارخون بالا، برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می ‌کنند؛ از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ میلادی، شیوع پرفشاری خون در ایران، حدود سه برابر شده است.

مرادی ادامه داد: بیماری فشارخون بالا، اصلی ‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، بیماری های مزمن کلیه و سکته‌ مغزی در ایران و جهان است.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه اضافه کرد: بر اساس پیمایش ملی در سال ۲۰۱۶ میلادی، حدود یک سوم جمعیت بزرگسالان ایران از فشارخون بالا رنج می‌برند.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هدف از بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در کشور را شناسایی افراد و مراقبت و درمان از بیماران مبتلا به فشارخون بالا عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، دوره آموزشی تئوری و عملی پیام گزاران سلامت ادارات استان فارس با هدف آشنایی شرکت کنندگان با بیماری فشارخون بالا و بسیج ملی کنترل فشارخون برگزار شد و در پایان شرکت کنندگان با نحوه صحیح گرفتن فشار خون آشنا شدند.

error: Content is protected !!