ماماها می توانند شیوه درست فرزندآوری را آموزش دهند

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی در پیامی ضمن تبریک روز ماما و درود بر روح شهدای سلامت، گفت: ماماها در سرزمین ما نقش بسیار مهمی در تأمین، حفظ و ارتقای تندرستی مردم به خصوص زنان و کودکان به عنوان دو گروه آسیب‌پذیر داشتند. در سال‌های بعد از انقلاب برای اصلاح شاخص MMR یا مرگ زنان در هر ۱۰۰ هزار بارداری و زایمان و همچنین NMR یا مرگ نوزادان به ازای هر ۱۰۰۰ تولد زنده و حتی IMR یا مرگ و میر کودکان زیر یک سال به ازای هر ۱۰۰۰ تولد زنده نقش مهمی ایفا کردند.

وی افزود: ماماها در تمام سال‌های پس از انقلاب در نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور با ارتقای سواد بهداشتی زنان هم در سلامت خودشان و هم سبب شدند تا افزایش سواد در زنان به عنوان یک عامل بسیار مؤثر در ارتقای تندرستی دیگر گروه آسیب‌پذیر یعنی کودکان نقش بسیار مهمی ایفا کردند. ماماها توانستند با آموزش مداوم تغذیه به زن باردار هم در سلامت او و هم در سلامت جنین او مؤثر باشند. ماماها با آموزش زن باردار برای شیوه درست زندگی سبب شدند نوزادان سالم به دنیا آیند.

نمکی تاکید کرد: ماماها باعث شدند با آموزش مناسب تغذیه با شیر مادر، کودک از حیاتی‌ترین غذای آسمانی محروم نشود و همینطور ماماها بودند که توانستند با زایمان ایمن و توسعه زایمان بهداشتی از مرگ و میر زنان به ویژه در عامل مهمی مثل کزاز بند ناف تأثیرگذار باشند. به خاطر دارم در زمان جوانی که مسئولیت بهداشت کشور را به عهده داشتم یکی از گرفتاری‌های ما کزاز بند ناف بود که ماماهای سنتی با قیچی‌های آلوده به کزاز بند ناف قیچی می‌کردند و ما هم به اندازه کافی مامای دوره دیده در روستاها نداشتیم. یکی از اقدامات من این بود که ماماها و قابله‌های سنتی را آموزش دادم و کیف بهداشتی قابل استریل کردن در اختیار آنها قرار دادم و با این شیوه مقدار قابل توجهی در کاهش کزاز بند ناف و مرگ و میر ناشی از آن اثر گذار بودیم.

وی در ادامه تاکید کرد: پس از این اتفاق ماماهای دوره دیده و تحصیل کرده بیشتری به مجموعه اضافه شدند و دانشگاه‌ها، دانشجویان بیشتری گرفتند و بهورزان عزیز که یکی از قابلیت‌هایشان آموزش همین شیوه‌ها بود توانستند در تندرستی این دو گروه آسیب پذیر مؤثر باشند. امروز هم ماماها می‌توانند یکی از اصلی‌ترین ارکان تأثیرگذار نظام سلامت باشند. امروز ماماها می‌توانند با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با بحث جمعیت و فرزندآوری و با توجه به وسواس و اضطرابی که بزرگان نظام از کاهش رشد جمعیت دارند در آموزش زنان و دختران جوان در رابطه با شیوه درست فرزندآوری، مراقبت‌های قبل از زایمان و افزایش سواد زنان با توجه به دگرگونی‌های زندگی مردم تأثیر گذار باشند و شیوه درست زندگی را به زنان آموزش دهند.

وزیر بهداشت گفت: فشارخون بالا، چاقی، افسردگی و… از جمله مسائلی است که امروزه می‌تواند جمعیت زنان را تحت تأثیر قرار دهد و ماماها می‌توانند این موارد را مدیریت کنند.

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: امروز ماماها می‌توانند به عنوان یکی از ابزار مهم و کارساز در مدیریت کرونا کنار ما باشند؛ همانگونه که امروز در مراکز جامع خدمات سلامت به شدت نقش آفرینی می‌کنند و به همین دلیل برخی از این عزیزان هم به شهادت رسیده‌اند. امروز انتظار داریم ماماها به عنوان یکی از کلیدی‌ترین عناصر نظام سلامت برای توسعه پروژه هر خانه یک پایگاه سلامت و انتقال دانش برای پیشگیری اولیه و درمان در منزل به سفیران سلامت که زنان خانواده هستند، کنار ما باشند. بدون تردید ماماها رکن پر اهمیت نظام سلامت در ارتقای سلامت و بهداشت مردم هستند.

error: Content is protected !!