مراقب تبلیغات مواد غذایی ناسالم برای کودکان باشید

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هنگامی که کودکان کالری بیشتری از میزان نیاز خود مصرف می کنند دچار اضافه وزن یا چاقی می شوند، زیرا رژیم های غذایی ناسالم و عدم تحرک بدنی عامل اصلی اضافه وزن و چاقی هستند. در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، میزان اضافه وزن در کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۹ سال در ۴۰ سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته و از ۷.۴درصد  در ۱۹۷۵ به ۲۷.۴ درصد در  ۲۰۱۶ رسیده است.

کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در معرض خطر بالا ابتلا به بیماری های غیرواگیر (مانند بیماری های قلبی، سکته، دیابت و برخی سرطان ها)  در دوران نوجوانی و بزرگسالی هستند.  بنابراین برای کاهش این خطر، کودکان باید میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل و غلات بیشتری بخورند و غذاهایی که چربی اشباع کم، اسیدهای چرب ترانس، قندها و نمک  کمتری دارند مصرف کنند.

به دلیل ارتباط مستقیم بین بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی های ناسالم و اضافه وزن و چاقی در کودکان، مجمع جهانی بهداشت (نهاد اصلی حاکم بر WHO) مجموعه ای از توصیه ها را در سال ۲۰۱۰ برای هدایت تلاش کشورها  در طراحی سیاست های جدید  یا تقویت سیاست های موجود  تایید کرد.

تاثیر بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی های ناسالم بر روی کودکان

کودکان و نوجوانان هنگام بازی و تماشای تلویزیون و  استفاده از شبکه های اجتماعی در محیط های مختلف در معرض بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی های ناسالم قرار می گیرند. این بازاریابی، مصرف غذاها و نوشیدنی های ناسالم را برای کودکان جذاب می کند. باید توجه داشت بازاریابان شرکت های تولید مواد غذایی ناسالم مبالغ هنگفتی برای رسیدن به این گروه ها هزینه می کنند، زیرا آنها بر تصمیمات خانواده در مورد خرید و نوع  مواد غذایی اثر می گذارند. کانال های مورد استفاده برای دسترسی بازاریابان به کودکان از طریق  ببیلبوردها، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، کارتون ها، بازی های کامپیوتری، کانال های اجتماعی و فیلم ها است.

بر اساس این گزارش شرکت ها محصولات خود را برای کودکان و نوجوانان با طعم های مختلف، تبلیغات، نمونه های رایگان، هدایای رایگان همراه با وعده های غذایی، بازی ها و مسابقات ارزشمند، تبلیغات پولی، نام تجاری، حمایت مالی، طراحی و بسته بندی محصولات، جذاب می کنند. تبلیغ  محصولات و ترویج رفتار و  الگوی غذایی مد نظر شرکت های تولیدی در کارتونها بسیار افزایش یافته است که تاثیر گذاری زیادی در کودکان داشته است.

دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی با آژانس های سازمان ملل، سازمان های غیردولتی، موسسات دانشگاهی و سازمان های جامعه مدنی برای ارائه راهنمایی و پشتیبانی فنی از کشورها برای ارتقا بازاریابی مسئولانه غذا و نوشیدنی به کودکان با استفاده از یک رویکرد گام به گام یا جامع همکاری می کند تا بازاریابی مواد غذایی ناسالم را محدود شود. و اجرای این اقدامات، خطر اضافه وزن یا چاقی و ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و برخی سرطان ها را کاهش می دهد.

اقداماتی برای والدین و مدارس

این گزارش می افزاید: والدین نقش مهمی در بهبود سلامت فرزندان خود و محافظت از آنها در برابر استراتژی های بازاریابی صنایع غذایی دارند. و باید گزینه های غذایی سالم و متعادل را برای کودکان خود انتخاب کنید، از جمله  مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی مقادیر زیادی چربی و قند را محدود و الگویی برای فرزندان خود باشید و آنها را تشویق به فعالیت بدنی بیشتر و پیروی از رژیم غذایی سالم کنند.

فرزندان خود را در مورد تاثیرات مضر بازاریابی، به ویژه بازاریابی دیجیتال آموزش دهید، آنچه را خریداری می کنید کنترل کنید و تحت تأثیر اسرار های فرزندتان  قرار نگیرند که مواد غذایی ناسالم را که به شدت به بازار عرضه می شود خریداری کنید.

اگر اطمینان حاصل می کنید که فقط غذاها و نوشیدنی های سالم در دسترس هستند، مدارس نیز یک محیط مهم برای بهبود تغذیه کودکان هستند. ابتکار مدارس دوستدار تغذیه چارچوبی را برای اجرای اقدامات به منظور بهبود بهداشت و تغذیه در مدارس فراهم می کند، که به طور گسترده در منطقه اجرا شده است. طبق بررسی سیاست جهانی تغذیه ۲۰۱۶–۲۰۱۷، بیش از سه چهارم (۷۹ درصد) از ۱۹ کشور در منطقه گزارش کرده اند که یک برنامه بهداشت و تغذیه در مدارس دارند.

error: Content is protected !!