واکسن جدید برای مقابله با چند نوع ویروس کرونا ساخته می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بیزینس اینسایدر، واکسن‌های فعلی ویروس کرونا طوری طراحی شده‌اند تا در برابر ابتلا به SARS-Cov-۲( عامل کووید ۱۹) از انسان محافظت کند.

اما خانواده ویروس کرونا بسیار وسیع است و بسیاری از محققان معتقدند در آینده می‌توان واکسنی ساخت که قابلیت محافظت از انسان در برابر طیف وسیع‌تری از ویروس کرونا را دارد.

در همین راستا گروهی از محققان یک انستیتو توسعه واکسن در دانشگاه دوک آمریکا واکسن ویروس پانکرونا ساخته‌اند که احتمالاً می‌تواند در برابر چند ویروس کرونا در خانواده SARS از بدن انسان محافظت کند. این واکسن قابلیت محافظت در برابر SARS-CoV-۲ و همچنین SARS-CoV-۱ را دارد که در سال ۲۰۰۳ میلادی شیوع یافته بود.

گروه پژوهشگران در تحقیقات خود متوجه شدند این واکسن می‌تواند از ابتلای میمون‌های رزوس ماکاک به ویروس کرونای جدید (از جمله نگران کننده ترین شاخه‌های آن) و همچنین SARS و ویروس‌های مرتبط با SARS در خفاش‌ها که هنوز به انسان منتقل نشده‌اند نیز جلوگیری کند. این امر نشان می‌دهد احتمالاً واکسن در انسان نیز کارآمد خواهد بود البته هیچ ضمانتی در این باره وجود ندارد.

کوین ساندرز مدیر تحقیقات این انستیتو می‌گوید: با کمک این واکسن می‌توان در بدن انسان نسبت به شاخه‌های فعلی ویروس کرونا مقاومت ایجاد کرد. علاوه بر آن واکسن مذکور قابلیت محافظت در برابر هرگونه ویروس جدید مرتبط با SARS که مشابه SARS-CoV-۲ وSARS-CoV-۱ باشند نیز دارد.

محققان امیدوارند یک واکسن پن ویروس کرونا بسازند که به طور کلی پاندمی های این عامل بیماری زا را برطرف کند.

error: Content is protected !!