مراکز واکسیناسیون کرونای قم در روزهای تعطیل فعال است

محمدتقی سلطانی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: مرکز شماره یک واقع در میدان روح‌الله جنب دانشکده بهداشت، مرکز شماره چهار در محل نمایشگاه‌های دایمی واقع در خیابان خاکفرج، مرکز شماره پنج واقع در مصلای قدس و مرکز خودرویی نیز در پارکینگ مصلا واقع در رودخانه (از ساعت ۱۸ تا ۲۱) فعال است.

وی تاکید کرد: از همه همشهریان تقاضا دارم قبل از مراجعه به پایگاه‌های واکسیناسیون نسبت به دریافت نوبت از سامانه واکسیناسیون کرونا به نشانی salamat.gov.ir اقدام کنند تا ازدحام جمعیت رخ ندهد و سلامتی افراد به خطر نیفتد.

وی با بیان این‌که کاهش میزان بستری، شدت بیماری و مرگ‌ومیر هدف واکسیناسیون کروناست، گفت: افرادی که واکسن دریافت می‌کنند همچنان در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند و باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

کارشناس مرکز بهداشت قم با بیان این‌که در حال حاضر گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال می‌توانند برای واکسیناسیون مراجعه کنند، اضافه کرد: تا روز گذشته ۶۶ هزار و ۱۱۵ نفر دوز اول و ۲۶ هزار و ۲۵۸ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند که در مجموع ۹۲ هزار و ۳۷۱ دوز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۵ هزار و ۱۸۸ دوز مربوط به واکسن ایرانی برکت می‌باشد که نشان‌دهنده استقبال بالای شهروندان از واکسن ایرانی است و امیدواریم روند مراجعه به پایگاه‌های تزریق واکسن همچنان ادامه داشته باشد.

به گفته وی، در حال حاضر واکسن سینوفارم و برکت در پایگاه‌های تزریق واکسن استان موجود است.

سلطانی با بیان این‌که فاصله تزریق دوز اول و دوم واکسن آسترازنکا سه ماه است، بیان کرد: از روز گذشته نوبت دوم تزریق واکسن‌های آسترازنکا نیز آغاز شده است که با تکمیل دوز دوم این واکسن، انتظار می‌رود در هفته آینده  اختلاف بین تعداد شهروندانی که دوز اول و دوم واکسن کرونا را در استان دریافت کرده‌اند به حداقل برسد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر هیچ کمبودی در تعداد واکسن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: شهروندان بر اساس تاریخی که در کارت واکسن درج شده برای تزریق دوز دوم به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: دوز دوم واکسن‌های سینوفارم، برکت، اسپوتنیک و بهارات پس از ۲۸ روز تزریق می‌شود.

سلطانی تاکید کرد: روند واکسیناسیون تا زمانی که پوشش واکسیناسیون به بیش از ۷۰ درصد در جامعه برسد، ادامه دارد تا زنجیره ویروس قطع و بیماری مهار شود.

وی گفت: پس از پوشش مناسب واکسیناسیون گروه سنی ۶۰ سال به بالا(مراجعه حداقل ۵۰ درصد این گروه‌های سنی)، واکسیناسیون افراد دارای بیماری زمینه‌ای در گروه سنی ۱۸ تا ۶۰ سال انجام خواهد شد.

وی افزود: اگر در مناطق روستایی افرادی ۶۰ سال به بالا هنوز واکسیناسیون نشده‌اند و تمایل دارند واکسن دریافت کنند، باید به مراکز شهر قم مراجعه کنند.

به گفته کارشناس مرکز بهداشت قم، ۹۰ درصد عوارض واکسیناسیون خفیف تا متوسط و شامل تب، درد محل واکسن و علائم شبیه به سرماخوردگی بوده است و درصد کمی از افراد عارضه شدید داشتند که با مراجعه به مراکز درمانی، درمان می‌شوند.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

error: Content is protected !!