موج پنجم کرونا در گناوه/تاخت مرگبار دلتا در غفلت و عادی‌انگاری‌ها

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- عصمت اسماعیلی: شیوع گسترده و مرگبار کرونا و این بار از نوع دلتای هندی موج جدیدی از ابتلاء و فوتی ناشی از این ویروس ناشناخته را در استان‌های کشور به خصوص در استان بوشهر و شهرستان گناوه ایجاد کرده است.

پس از یک دوره کاهش مبتلایان به کرونا در استان، از اواخر خرداد ماه نقشه کرونا در استان بوشهر به سمت قرمز خیلی پرخطر تغییر رنگ یافت و در زمان حاضر ۹۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت قرمز خیلی پرخطر کرونا قرار دارند.

در حالی که شهرستان گناوه از ماه‌های قبل در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد اما عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بی توجهی مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا باعث موج جدید و بسیار خطرناک دیگری شده است.

حضور گسترده و بی محابا برخی از افراد در جمع‌هایی مانند تشییع اموات، عروسی و دور همی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی از علل عمده گسترش و شیوع گسترده و مرگبار این ویروس در شهرستان است.

عادی انگارها و سهل انگاری عده زیادی از مردم و عدم استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی خیز خطرناکی را آغاز کرده است که با توجه به امکانات درمانی محدود در شهرستان و حتی استان قبل از وقوع فاجعه باید از آن پیش گیری کرد.

رعایت پروتکل‌ها در پائین‌ترین سطح

به گفته فرماندار شهرستان گناوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شهرستان به پایین‌تر سطح و زیر ۳۶ درصد در سطح اماکن عمومی و معابر رسیده است و این امر از علل عمده افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها شده است.

به گفته مسئولان شهرستان گناوه، این شهرستان در حال حاضر در وضعیت فراتر از قرمز کرونایی قرار دارد و این امر باعث تصمیمات جدیدی در ستاد مقابله با کرونا شهرستان شد.

بنا به آخرین تصمیم این ستاد و به دستور فرماندار شهرستان همه ادارات دولتی و غیر دولتی، بانک‌ها و مؤسسات و گروه‌های شغلی به جز گروه شغلی یک تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شده است تا بلکه از شدت اوج گیری موج جدید بکاهد.

موج پنجم کرونا در گناوه/ تاخت مرگبار دلتا در غفلت عادی‌انگاری‌ها

ادارات و دستگاه‌های شهرستان تا اطلاع ثانوی تعطیل

غلامرضا مهرجو در این باره اظهار داشت: بنا به تصمیم ستاد مقابله با کرونا شهرستان گناوه و با توجه به شیوع گسترده کرونا در شهرستان تمامی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و فعالیت‌های صنفی بجز مشاغل ضروری گروه یک در این شهرستان از روز چهارشنبه شش مرداد تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

فرماندار گناوه افزود: ورودی‌ها و خروجی‌های شهر گناوه نیز مسدود و هرگونه ورود و خروج از این شهر منجر به اعمال قانون خواهد شد

وی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت‌های بیمارستان‌های شهرستان تکمیل است و تعداد مبتلایان در این شهرستان رو به افزایش است.

وی گفت: با توجه به محدود بودن امکانات بهداشتی، خستگی مفرط کادر درمان و افزایش گسترده تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان از همه همشهریان درخواست می‌کنیم برای حفظ سلامت خود دیگران در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا همکاری لازم را داشته باشند تا شهرستان از وضعیت کنونی خارج شود.

آرامستان ها مدیریت شود / مردم در طرح واکسیناسیون مشارکت کنند

امام جمعه گناوه با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در شهرستان گفت: از بدو شیوع کرونا تا کنون کادر درمانی و پزشکی و بهداشت و کمک‌های مردم و خیرین ادامه دارد و همه در حال تلاش برای مقابله با این ویروس هستند و نباید زحمات آنها را هدر داد.

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان شاهد برگزاری مراسم تشییع اموات با جمعیت زیاد هستیم اضافه کرد: لازم است آرامستان ها و امامزاده مدیریت شود.

وی گفت: در آرامستان و امامزاده باید از خانواده‌ها تعهد گرفته شود که تعداد جمعیت زیاد نباشد، درب‌های آرامستان و امامزاده بسته و از برگزاری چند تشییع جنازه به طور همزمان جلوگیری شود و ماشین‌هایی هم که در هنگام تشییع در محل پارک می‌شوند جریمه شوند تا یک ابزار برای جلوگیری از حضور جمعیت شود.

وی گفت: استفاده از واکسن یکی از راه‌های قطع زنجیره انتقال و کاهش ابتلاء به کرونا است و از همه مردم درخواست می‌کنیم که در طرح واکسیناسیون مشارکت کنند.

موج پنجم کرونا در گناوه/ تاخت مرگبار دلتا در غفلت عادی‌انگاری‌ها

افزایش ۷ برابری مراجعین سرپایی

رئیس بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان گناوه از افزایش هفت برابری مراجعین سرپایی بیماران کرونایی به این بیمارستان نسبت به یک ماه گذشته خبر داد.

محمد علی دریانورد در این باره افزود: در موج پنجم کرونا، آمار مراجعین مرتبط با کرونا به بیمارستان گناوه نسبت به مدت مشابه ماه قبل هفت برابر شده و در روز بیش از ۱۰۰ مراجعه سرپایی داریم که ۱۰ تا ۱۵ درصد این موارد بستری می‌شوند.

۳۲ تخت برای بیماران کرونایی افزوده شد

رئیس بیمارستان امیرالمومنین (ع) گناوه ضمن تصریح بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های این بیمارستان در جهت خدمت رسانی بهینه به مردم در این بحران افزود: با توجه به افزایش مراجعین و نیاز به تخت‌های بستری بیشتر، دو بخش از بخش‌های عمومی را ادغام و یک بخش جدید با ۳۲ تخت به بیماران کرونایی اختصاص یافت و ظرفیت تخت‌های بستری عمومی جهت بیماران کرونایی به ۶۰ تخت افزایش پیدا کرد.

وی همچنین ضمن تشکر از همکاری مؤثر بیمارستان سوانح و سوختگی در این بحران جهت پذیرش بیماران کرونایی اظهار داشت: در موج پنجم با توجه به افزایش موارد بستری و شدت علائم بیماران، ۴ تخت ویژه در بیمارستان سوانح و سوختگی پاسخگوی مراجعین نبود که با حمایت‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و کمک‌های خیرین حوزه سلامت بخش آی سی یو جدید ویژه بیماران کرونایی با ۴ تخت با تمامی امکانات و تجهیزات تخصصی راه اندازی و در حال خدمت رسانی به همشهریان است.

دریانورد گفت: در ۱۰ روز اخیر حدود هزار و ۷۵۰ مورد سی تی اسکن ریه انجام شده است که با توجه به خطراتی که اشعه برای بدن دارد توجه شود فقط در صورت ضرورت و با نظر پزشک اقدام به انجام سی تی اسکن شود و درخواست برای سی تی باید در موارد محدودی انجام گیرد و نباید این طور باشد که برای همه افراد اسکن ریه درخواست شود.

وی با بیان اینکه تخت‌های بیمارستان تکمیل است بیان کرد: در موج پنجم آمار مراجعین بی سابقه بوده است، جهت خدمت رسانی بهینه به مردم تمامی ظرفیت‌های بیمارستان در حال استفاده است، تخت‌های مصوب برای کرونا تکمیل شده است و با الحاق یک بخش جدید با ۳۰ تخت به بخش کرونا، شاهد تکمیل ظرفیت این بخش نیز هستیم.

وی با اشاره به خستگی کادر درمان تصریح کرد: از همه مردم تقاضا دارم از ماسک استفاده کنید و از تجمعات پرهیز کنید که تنها راه مقابله با این ویروس، دوری از تجمعات، دور همی ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

موج پنجم کرونا در گناوه/ تاخت مرگبار دلتا در غفلت عادی‌انگاری‌ها

رئیس بیمارستان امیرالمومنین (ع) گناوه در پایان تاکید کرد: علائم اولیه ویروس جهش یافته هندی موسوم به دلتا، شبیه سرماخوردگی است و آبریزش بینی، گلودرد و احتقان بینی مهمترین علائم اولیه ابتلاء به کرونا هندی به شمار می‌رود که در صورت مشاهده این علائم فرد باید مراقبت لازم را در ارتباط با سایر اعضای خانواده رعایت کند و در صورت تشدید علائم حتماً به مرکز درمانی مراجعه کند تا دوره طلایی درمان خود را از دست ندهد، علی رغم تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستان، مدیریت لازم در جهت خدمت رسانی بهینه به مراجعین در دستور کار قرار دارد و هیچ بیماری در صورت نیاز به گرفتن خدمات بستری به منزل ارجاع داده نخواهد شد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده شبکه بهداشت و درمان شهرستان تا ۵ مرداد ماه جاری تعداد مبتلایان به کرونا در این شهرستان ۵ هزار و ۵۶۲ نفر و تعداد فوتی ناشی از ابتلاء به این ویروس ۱۶۲ نفر اعلام شده است.

اگر کرونا با همین روند پیش رود، ممکن است شهرستان و استان در شرایط بغرنج‌تر قرار گیرد و حتی به وضعیت سیاه هم برسد لذا شرایط حاد کرونایی و توجه به مسئولیت اجتماعی هر فردی می‌طلبد همه مردم در شرایط بحرانی کنونی نسبت به حفظ سلامت خود و دیگران متعهدانه و مسئولانه برخورد کنند و از هرگونه عادی انگاری و ازدحام بپرهیزند و در رعایت دستوالعمل های بهداشتی اهتمام جدی داشته باشند.

error: Content is protected !!