میبد، مهد پزشکان خیر و مدرسه‌ساز

به گزارش ایرنا، شهرت برخی از پزشکان خیراندیش میبدی از مرزهای این استان فراتر رفته است، از این نمونه دکتر محمد آقایی خیر حوزه سلامت که به «پزشک ۵۰۰ تومانی» شهرت داشت و سال ها با گرفتن حق ویزیتی بسیار ناچیز در گمنامی به درمان بیماران تنگدست و نیازمند می‌پرداخت و هدف این پزشک شریف این بود که درد نداری، دردهای  جسمانی افراد بی بضاعت را افزوده نسازد و مانعی برای مراجعه به پزشک برای به دست آوردن سلامتی آنان ایجاد نکنند.

با جستجو در اینترنت اگر نام پزشک ۵۰۰ تومانی بیابید با نام این شهید سلامت مواجه می شوید که در تیر ماه تابستان ۹۸ با منتشر شدن خبرهایی از وی ،  مردم با نام دکتر آقایی آشنا شدند و فهمیدند که با داشتن سابقه حضور در جبهه های جنگ در دوران دفاع مقدس ، سال‌های پس از جنگ در میبد نیز در جبهه‌ مقابله با فقر و تنگدستی و درمان بیماران بی بضاعت و کاهش آلام آنان نقش آفرینی می کند.

در آبان ماه سال ۹۹ دکتر آقایی که شیوع ویروس کرونا نتوانسته بود مانع از حضور وی در جبهه درمان افراد سالخورده و نیازمند شود، با ابتلا به این ویروس به جمع  شهدای عرصه سلامت سلامت پیوست، روحش شادباد.

۲۶ تیر ماه ۱۴۰۰ نیز خبر شروع ساخت مدرسه‌ای در مهمانشهر میبد با حضور استاندار یزد منتشر شد و مردم با نام دکتر «محمود رشیقی فیروزآبادی» بیشتر آشنا شدند که با همت این پزشک خیر و برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی در مهمانشهر میبد تلاش برای ساخت مدرسه ای برای این دانش آموزان آغاز شد.

دکتر رشیقی فیروزآبادی  مدرسه‌ دیگری را نیز  در روستای سلیمان آباد فاروج خراسان شمالی بنام مرحوم مادرشان صفا بیگم رشیقی برای دانش آموزان ایرانی و افغانستانی این منطقه بنا کرده‌است.

این پزشک خیر که مقیم تهران است ، ساخت بناهای دیگر در حوزه های فرهنگ و سلامت را نیز در کارنامه خیری خود دارد که تأسیس درمانگاه چشم پزشکی بنام پدرش مرحوم حاج شیخ جلال الدین رشیقی در بیمارستان شهدای میبد، خرید وسایل جراحی چشم، گوش و حلق و بینی برای اطاق عمل همان بیمارستان در سال ۱۳۶۶،  ساخت مدرسه ای در هویزه خوزستان در سال ۱۳۶۸ و  ساخت دبیرستان در محله فیروزآباد میبد در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ مترمربع در سال ۱۳۷۰ بنام مرحوم پدرش که تبدیل به هنرستان شده از دیگر اقدامات این طبیب خیر اندیش است.

دکتر رشیقی همچنین با واگذاری خانه پدری و تجهیز ساختمان آن برای پژوهش سرا و آزمایشگاه مرکزی دانش آموزان میبد بنام مادرش مرحوم صفا بیگم رشیقی و با تأسیس کتابخانه‌ای با چهار هزار جلد جلد کتاب به نام دایی مرحومش سیدجواد سعیدی فیروزآبادی استاندار اسبق کرمان و ساخت مدرسه‌ای در روستای حکیم آباد شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان بنام برادرش مرحوم حسین رشیقی دبیر اسبق آموزش و پرورش تهران قدم های دیگری برای خدمت به هموطنان برداشته است.

تأسیس درمانگاه فرهنگیان میبد بنام جمال رشیقی برادر بزرگ دکتر رشیقی که دبیر بازنشسته است، اهدای دو جعبه کامل وسایل جراحی چشم پزشکی به چشم پزشکان افغانی در کنگره چشم پزشکی سال ۱۳۹۰ در تهران ، اهدای چهارجعبه وسایل جراحی چشم به بیمارستان شهید رهنمون یزد  ، ساخت مجسمه فرخی یزدی در باغ موزه قصر تهران و  تهیه فیلم مستند فرخی یزدی از دیگر اقدامات اجتماعی و فرهنگی این پزشک خیر میبدی است.

 کمک در ساخت”بانک چشم” در شهرک صدرای شیراز به یاد و نام استادش مرحوم پروفسور خدادوست، وقف جنازه خود برای پیوند اعضاء و رزرو قبری در بهشت زهرای تهران که این شعر در سنگ قبر آن حک شده‌است:

                    ما خویش را برای بشروقف کرده ایم          خیر و صلاح نوع بشرآرزوی ماست

                   بعد از وفات، تربت ما در زمین مجوی        در دیده‌های مردم بینا، مزار ماست

دکتر محمد علی کریم زاده نیز خیر مدرسه‌ساز میبدی است که علاوه بر ساخت ۲ مدرسه ، ساخت مراکز فرهنگی دیگری مانند موزه مردم‌شناسی میبد (درحال ساخت)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۲ میبد معروف به «ملا سکینه» و همچنین کمک در ساخت و ساز پروژه‌هایی دیگر در شهرستان ، نشان از حس فرهنگ دوستی و مردم دوستی این پزشک خیر است.

مرحوم دکتر علی آیت اللهی نیز از اندک پزشکان مشهور میبد بود که در بهداری این شهر مشغول به طبابت بود به گونه ای که بهداری میبد به نام این پزشک معروف شد و اکنون فقط زمینی از آن باقی مانده که سالهاست در خیابان امام میبد توجه هر رهگذران را به خود جلب می کند.

دکتر کمال بیگی رییس نظام پزشکی میبد هم رزمنده و جانباز دفاع مقدس است و سال‌هاست با جراحت‌هایی که از حضور در جبهه‌های جنگ گریبانگیر جسمش شده ، دست و پنجه نرم می‌کند و  هم اکنون در بیمارستان میبد بستری است.

همچنین میبد مهد پزشکان خط مقدم درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا است، زهره آخوندی، فاطمه السادات آقایی و لیلی السادات حضیره از متخصصان بیماری‌های عفونی هستند که میبد زادگاه آنهاست و در سطح استان مشغول خدمت رسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا هستند، این سه پزشک همانند دیگر همکاران خود از زمان شیوع ویروس کرونا به صورت شبانه‌روزی در واحدهای درمانی حضور دارند و در زمان‌های اوج این بیماری گاهی  روزها پشت سر هم از دیدن فرزندان و خانواده خود نیز محروم می‌شوند.

همچنین میبد پزشکانی مانند دکتر کمال امامی و دیگر پزشکانی دارد که فقط مطب و درمانگاه محل طبابت آنها نیست ، آنها در هر کوی و برزن در میان جمع های مردمی حضور دارند و مردم را عادت داده‌اند که حتی در گذر از خیابان و کوچه نیز می‌توانند مشکل بیماری خود را به پزشک بگویند و برای درمان خود راهنمایی و مشاوره بگیرند و داروخانه‌های میبد با نسخه‌هایی که  گاهی بر روی برگه‌های بی نام و نشان مطب و درمانگاه نوشته شده و تنها مهر دکتر کمال امامی دارد ، آشنا هستند.

اول شهریورماه مصادف با تولد ابن سینا روز پزشک نامگذاری شده‌است، این روز بر همه پزشکان و کادر محترم درمان مبارک باد.

مرکز شهرستان ۱۰۶ هزار نفری  میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

error: Content is protected !!