نقش ارزنده ماماها در ترویج زایمان طبیعی و کاهش مرگ مادران

به گزارش خبرگزاری مهر، در پیام علیرضا زالی آمده است: پنجم ماه می مصادف با ۱۵ اردیبهشت به نام روز جهانی مامایی مزین شده است، این روز را به جامعه وزین مامایی کشور به ویژه همکاران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم؛ تلاشگرانی با اخلاص که همگام با سایر مدافعان سلامت در طول پاندمی کرونا حماسه آفریدند.

این روز فرصتی مغتنم برای پاسداشت زحمات و رشادت‌های این سربازان گمنام نظام سلامت است که با صبوری و دلسوزی برای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت مادران و کودکان این سرزمین تلاش می‌کنند؛ مادرانی که مهمترین رکن خانواده به شمار می آیند و کودکانی که آینده این مرز و بوم را رقم خواهند زد.

مامایی در واقع تلفیقی از دانش و مهارت و هنر است. نقش ارزنده این هنرمندان دلسوز و متعهد در تولد نوزاد سالم، کاهش مرگ و میر مادران و نوزدان، ترویج زایمان طبیعی، کاهش میزان سزارین و افزایش فرزندآوری و سلامت نسل آینده بر کسی پوشیده نیست و دستاوردهای آنان در سال‌های اخیر مایه مباهات نظام سلامت کشور است.

در پاندمی کرونا نقش جامعه مامایی بیش از پیش بر همگان نمایان شد و آنان نیز دوشادوش پزشکان، پرستاران و سایر کادر درمان و بهداشت به مبارزه با این بیماری منحوس پرداخته و خدمات منحصر به فردی را ارائه کردند.

و چه بسیار از این فرشتگان زمینی که در حین انجام وظیفه به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و برخی نیز به فیض شهادت نائل آمدند.

دستاورهای جامعه پرتلاش مامایی در حوزه‌های مختلف آموزشی، درمانی، بهداشتی، پژوهشی بی بدیل است و مشارکت داوطلبانه آنان در طرح غربالگری کرونا، مشاوره تلفنی و آنلاین با مادران باردار، مراقبت از مادران پرخطر مبتلا به کرونا و پیگیری افراد مبتلا به کووید ۱۹ خصوصاً مادران و نوزادان در طول ۱۴ ماه گذشته بی نظیر بوده است.

در پایان روز جهانی ماما را به اساتید، کارشناسان و دانشجویان مامایی کشور به ویژه همکاران دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تبریک عرض می‌نمایم و ضمن تقدیر از تلاش‌های آنان در راستای تأمین سلامتی مادران و کودکان از درگاه خداوند متعال برای آنان سلامتی و توفیقات روزافزون را خواستارم.

error: Content is protected !!