نمره شادی ایرانیان پایین تر از میانگین جهانی است

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۶ ایران بین ۱۵۷ کشور در زمینه شادی و نشاط رتبه ۱۰۵ را دارد و نمره شادی ایرانیان ٨.۴ است که پایین تر از میانگین جهانی قرار دارد.

به گزارش ایرنا؛ زهره نجفی اصل روز چهارشنبه در دومین نشست از سلسله نشست‌های سلامت اجتماعی در کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه دانشگاه تهران که با حضور اساتید و علاقمندان برگزار شد، افزود: شاید بحث شادی و نشاط فانتزی به نظر بیاید، اما نادیده گرفتن چنین موضوعی می‌تواند به بحران تبدیل شود. برخی روانکاوان نگاه صفر و یکی به این موضوع دارند و حتی جشن‌های عروسی را خالی از هر نوع شادی می‌دانند. ما چنین نگاهی به نشاط و سلامت اجتماعی نداریم، اما باید این موضوع را در نظر بگیریم که مناسبتی مانند چهارشنبه سوری که باید مولد شادی و نشاط در اجتماع باشد، اکنون در جامعه ما تبدیل به وسیله‌ای برای ابراز خشم شده است.

وی ادامه داد: فقدان شادی و نشاط می‌تواند پیامدهای شوم و ناخجسته ای به همراه داشته باشد. اگر در جامعه‌ای شادی وجود نداشته باشد، افسردگی، سستی و کاهلی، منهدم شدن وضعیت تولید، از کار افتادگی ارگانیسم‌های بدنی، ایجاد بحران‌های سیاسی و هنجارشکنی ایجاد خواهد شد.

error: Content is protected !!