هر آنچه می بایست در رابطه با ارتودنسی بدانید

ارتودنسی دندان یکی از راهکارهایی است که علاوه بر مرتب شدن دندان، زیبایی و لبخند جذابی را برای شما به ارمغان می آورد و به بهداشت دهان و دندان نیز کمک میکند. هم چنین می توان گفت که ارتودنسی سبب افزایش طول عمر دندان ها می شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در خصوص همه نکاتی که باعث شک و تردید و یا حتی ترس شما در خصوص انجام ارتودنسی دندان شده است، صحبت خواهیم کرد و به تمامی این مسائل پاسخ خواهیم داد.

چه افرادی نیاز به ارتودنسی دارند؟

در اکثر افراد دندان ها کاملا به صورت مرتب و در جایگاه درست خود قرار نگرفته اند. در این میان می توان از ارتودنسی برای رفع این ناهنجاری ها و مشکلات کمک گرفت تا به جایگاه استاندارد در فک و لبخند زیبا دست پیدا کرد. در مواردی هم برخی از افراد با مشکلاتی  چون جلو بودن فک و یا عقب بودن فک دست و پنجه نرم می کنند که در نهایت ممکن است سبب ایجاد سر درد در آنها شود. دندانپزشک و متخصص ارتودنسی علاوه بر رفع مشکلات فکی و دندانی با اصلاح طرح لبخند به بیمار کمک میکند تا از نظر روحی و روانی هم در شرایط خوبی قرار گیرد.

هر آنچه می بایست در رابطه با ارتودنسی بدانید

بهترین زمان برای انجام ارتودنسی

اینکه در چه زمانی برای انجام ارتودنسی اقدام می کنید بسیار حائز اهمیت است. دوران کودکی بهترین زمان برای انجام ارتودنسی است و میتواند اقدامی پیشگرانه باشد و باعث سهولت در روند درمان و همچنین کاهش هزینه ارتودنسی شود. بهترین زمان انجام ارتودنسی ثابت بین ۱۲ تا ۱۵ سال می باشد. چرا که در این سن دندانهای شیری کودک افتاده اند.

با توجه به تمام موارد بالا باید بگوییم ارتودنسی محدودیت سنی ندارد و اگر استخوان فک و لثه شما سلامت باشد، در هر سنی که باشید می توانید برای انجام ارتودنسی اقدام کنید.

برای انجام ارتودنسی به چه شخصی باید مراجعه کنیم؟

برای انجام ارتودنسی حتما می بایست به دندانپزشکی که متخصص ارتودنسی است مراجعه کنید. چرا که متخصص ارتودنسی شخصی است که آموزش های تخصصی دراین حیطه را فرا گرفته است دقت کنید که تنها ۲ درصد از دندانپزشکان در ایران دارای این تخصص هستند و برای آنکه این اطمینان را داشته باشید که پزشک شما متخصص است به دنبال این کلمه در تابلوی دندانپزشک خود و یا مهر طبابت او باشید. چرا که سازمان نظام پزشکی تنها به متخصصین این رشته مجوز درج این کلمه را می دهد.

ارتودنسی، درمانی زمان بر است که اگر در نزد پزشک متخصص انجام نشود میتواند صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد و در نتیجه نیاز به ارتودنسی مجدد همراه با ریسک و خطرات خاص به خود به دنبال خواهد بود. از این رو حتما در خصوص انتخاب پزشک متخصص خود، دقت لازم را به عمل اوردید و برای کاهش هزینه ارتودنسی و یا تبلیغات دروغین به سمت افراد بی تجربه نروید.

 و علاوه بر این ها با تحقیق سعی کنید بهترین متخصص ارتودنسی را پیدا کنید در این خصوص میتوانید از بیماران پزشک مدنظرتان تحقیق کنید و نمونه های درمانی قبل و بعد از ارتودنسی از آن پزشک را مشاهده کنید.

هر آنچه می بایست در رابطه با ارتودنسی بدانید

مراحل ارتودنسی

ارتودنسی ممکن است بر حسب نوع ناهنجاری هر بیمار، مدت زمان متفاوتی به طول بیانجامد. اما به طور کلی می توان بیان داشت که طول درمان ارتودنسی بین ۶ ماه تا ۳۰ ماه متغیر است و برای هر کیس درمانی میتواند متفاوت باشد. در ادامه به شرح جزئیات مراحل ارتودنسی می پردازیم:


مرحله اول: معاینه و مشاوره ارتودنسی

در جلسه اولی که شما به پزشک متخصص ارتودنسی مراجعه می کنید پزشک در خصوص نوع روش درمانی و مراحل درمان توضیحاتی را به شما ارئه می کند و به جهت بررسی دقیق برای شما رادیولوژی و فتوگرافی تجویز خواهد شد.


مرحله دوم: قالب گیری ارتودنسی

در مرحله دوم از دندان‌های بیمار قالب‌گیری انجام می شود تا اندازه فک و شکل دندان‌ها در آن به خوبی نمایان شود که این مرحله دو مرتبه، قبل از ارتودنسی و هم چنین بعد از ارتودنسی انجام می شود.


مرحله سوم: معاینه مجدد

پزشک با توجه به اطلاعات به دست آمده از رادیوگرافی و  قالب‌گیری در این مرحله بهترین روش درمانی را برمی‌گزیند و هزینه ارتودنسی را نیز مشخص میکند. همچنین چنانچه لازم باشد برای وسیع کردن فضای فک، دندانی کشیده شود، در این صورت دندان مورد نظر را مشخص کرده و شما را برای کشیدن دندان به دکتر دندانپزشک ارجاع می دهند.


مرحله چهارم ارتودنسی : مشاوره بهداشت ارتودنسی

در این مرحله آموزش در خصوص نحوه مسواک زدن در ارتودنسی و تمیزکردن دندان ها به فرد آموزش داده می شود تا از مشکلات احتمالی همچون پوسیدگی دندان در طی ارتودنسی جلوگیری شود.


مرحله ششم ارتودنسی: شروع درمان و کارگذاشتن دستگاه ارتودنسی

در این مرحله، طبق نظر پزشک و با انتخاب بهترین روش درمانی ارتودنسی، مراحل ابتدایی درمان و نصب دستگاه ارتودنسی آغاز خواهد شد. چنانچه تشخیص پزشک بر روی ارتودنسی ثابت باشد براکت ها بر روی دندان کار گذاشته می شوند و بعد از یک یا دو روز کش های ارتودنسی کار گذاشته می شوند.


مرحله هفتم: جلسات معاینه در طول درمان ارتودنسی

در این جلسات که عموما هر یک ماه یکبار انجام می شود پزشک به بررسی دندان ها و تنظیمات مرتبط با ارتودنسی می پردازد. به طور مثال در ارتودنسی ثابت شل و سفت بودن سیم های ارتودنسی را چک میکند و تنظیمات کلی برای دستگاه ارتودنسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این جلسات حدودا ۱۵ دقیقه طول میکشند و فاصله بین این جلسات بسته به نوع روش درمانی ارتودنسی متفاوت خواهد بود.


مرحله هشتم: نگهدارنده ارتودنسی

در این مرحله به جهت فیکس شدن دندان ها، پزشک بسته به تشخیص و نوع درمان، برای استفاده از نگهدارنده ها برای بیمار اقدام می کند تا مانع از برگشت دندان ها به حالت اولیه خود شود.


مرحله هشتم: اتمام ارتودنسی

بعد از گذراندن مراحل ارتودنسی بهتر از هر ۳ یا ۶ ماه برای چک کردن و معاینه به پزشک خود مراجعه کنید.


کشیدن دندان در ارتودنسی

اگر پزشک شما بر اساس بررسی های انجام شده، روش مورد نظر برای ارتودنسی و نتایج رادیوگرافی و قالب گیری دندان به این نتیجه برسد که می بایست دندانی کشیده شود، این اطمینان را داشته باشید که خطری شما را تهدید نخواهد کرد. چرا که علم ارتودنسی بعد از صد سال و با وجود پیشرفت روز افزون، هرگونه مشکل یا تهدیدی را رد می کند، پس جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که جای خالی دندان شما با جابجا شدن سایر دندان ها پر میشود و مشکلی بر روی ظاهر و یا غذا خوردن یا تکلم شما ایجاد نخواهد شد. البته همان طور که در بالا هم ذکر شد همه این ها منوط بر این است ک شما ارتودنسی خود را طبق نظر و زیرنظر پزشک باتجربه ای که متخصص ارتودنسی است انجام دهید.

هر آنچه می بایست در رابطه با ارتودنسی بدانید

آیا ارتودنسی درد دارد؟

در طی ارتودنسی و به خصوص در روزهای اول به دلیل فشاری که بر روی دندان ها می آید بیمار دچار درد خواهد شد و در واقع وجود یک شی خارجی در داخل دهان باعث این درد هم خواهد شد. اما برای تسکین درد ارتودنسی چه می توان کرد؟

یک ساعت قبل ار معاینه ارتودنسی از مسکن ایبوپن استفاده کنید همچنین میتوانید بعد از معاینه ماهیانه در طی یک روز، در فاصله زمانی ۴ ساعته از این مسکن استفاده کنید.

از آبگرم به همراه نمک برای قرقره کردن استفاده کنید تا گردش خونی شما تسهیل گردد.

از موم ارتودنسی در محل درد دستگاه ارتودنسی استفاده کنید.

از غذاهای نرم علی الخصوص در روزهای اول ارتودنسی استفاده کنید.

تعذیه در ارتودنسی

در طول ارتودنسی شما می بایست عادت های غذایی خود را تغییر دهید و از غذاهای خیلی سفت و چسبنده و شیرین را اجتناب کنید. در هفته اول ارتودنسی سعی کنید از مایعات، لبنیات و غذاهای نرم استفاده کنید. میوه ها را گاز نزنید و آن ها را خرد کنید.

از مواد غذایی همچون آجیل، هویج خام، شکلات هایی که باید آن ها را بجوید و غذاهای خیلی شیرین، اجتناب کنید تا باعث صدمه زدن به براکت ها نشوند. در صورت خوردن غذاهای شیرین از مسواک و دهانشویه استفاده کنید. همچنین اگر عادت های غلطی مثل جویدن یخ یا جویدن مداد و … را دارید حتما حتما آن ها را کنار بگذارید تا باعث آسیب زدن به درمان ارتودنسی و تحمیل هزینه ارتودنسی بیشتر نشوند.

 

فواید ارتودنسی

ارتودنسی علاوه بر مرتب کردن دندان ها با تغییراتی که بر روی چهره افراد ایجاد میکند میتواند باعث عزت نفس فرد گردد و مشکلات ناشی از فک را نیز پوشش خواهد داد و باعث طول عمر بیشتر دندان ها و رفع مشکلات گوارشی می شود. همچنین ارتودنسی در کودکان می تواند از مشکلات آتی پیشگیری کند تا مشکلات فکی و اسکلتی آن ها در طی رشد برطرف شود.

شاید باور نکنید اما ارتودنسی حتی میتواند بر روی فرم بینی شما نیز تاثیر گذار باشد.

 

هزینه ارتودنسی

برای اعلام هزینه ارتودنسی دندان واقعا نمیتوان عدد مشخصی را اعلام کرد چرا که هر کیسی نیاز به یک نوع درمان مختص به خود خواهد داشت و این مهم ترین گزینه ای است که بر روی هزینه ارتودنسی تاثیرگذار است. اینکه شما نیاز به ارتودنسی ثابت دارید یا ارتودنسی متحرک و یا اینکه از براکت های دیمون و یا براکت های هم رنگ دندان استفاده می کنید مواردی است که هر یک هزینه متفاوتی را می طلبد.

به عنوان مثال چنانچه نوع ناهنجاری شما تنها با ارتودنسی متحرک قابل درمان باشد و تنها نیاز به پلاک متحرک داشته باشید قطعا هزینه ارتودنسی شما کمتر خواهد بود.

ممکن است حین ارتودنسی، نیاز به جراحی فک نیز داشته باشید که در این صورت این مبلغ نیز بر هزینه ارتودنسی شما تاثیر گذار است.

عوامل دیگری همچون سن بیمار، پزشک متخصص، درمانگاه یا مطب و بیمه ارتودنسی نیز میتواند بر روی هزینه ارتودنسی تاثیرگذار باشد.

پزشک متخصص ارتودنسی بعد از معاینه اولیه و انتخاب نوع درمان می تواند هزینه ارتودنسی را برای شما تخمین بزند برای اینکار میتوانید با مراجعه به وب سایت دکتر داوودیان متخصص ارتودنسی در بخش پرسش و پاسخ تصاویر رادیولوژی خود را ارسال کنید تا ایشان نسبت به نوع درمان شما نظر خود را اعلام کنند و هزینه ارتودنسی شما را تخمین بزنند.

error: Content is protected !!