نهم مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

به گزارش گروه اخبار استان ها ، به گفته مسوولان وزارت بهداشت و درمان ،در پیک پنجم بیماری کووید ۱۹میزان انتشار و سرایت پذیری ویروس دلتا بسیار بالا است به همین سبب شاهد افزایش بی شمار مبتلایان و همچنین موارد بستری و به تبع آن تعداد فوتی‌ها در کشور هستیم.

به گفته آنان در حال حاضر انجام واکسیناسیون به سرعت برای گروه‌های هدف در حال انجام است اما انتظار می‌رود مردم بیش از گذشته نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی پایبند باشند تا موج پنجم بیماری کنترل شود.

امیدواریم با انجام واکسیناسیون طبق جدول تنظیمی وزارت بهداشت و درمان شاهد کاهش موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح جامعه و به‌تبع کاهش بار مراجعان به بیمارستان باشیم که باعث کاهش آمار فوتی‌ها و تلفات انسانی نیز خواهد شد.

در همین حال سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ۲۹ استان کشور درگیر ویروس کرونا دلتا هستند، گفت:‌ میزان بستری‌ها به شدت رو به افزایش است.

علیرضا رییسی افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه طی هفته آینده درگیر موج سهمگین تری از دلتا کرونا می شویم، گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده و روند شیوع بیماری رو به بالا است.

رییسی اظهار داشت: میزان ورودی های واکسن کرونا به کشور قابل قبول است طی دو روز اخیر ۲ میلیون دز واکسن به کشور وارد شده ، فردا هم یک میلیون دز واکسن می رسد و تا پایان مرداد ماه بطور کلی هفت میلیون دز واکسن به کشور می رسد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سامانه ثبت نام واکسیناسیون افراد بالای ۵۵ سال باز است و سامانه طوری طراحی شده که نیاز به دریافت پیامک نیست و همان لحظه می توان محل، ساعت و روز واکسیناسیون را انتخاب کرد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا افزود: واکسن به اندازه کافی در کشور موجود بوده و همزمان با عید غیر خم واکسیناسیون مشاغل پرخطر شامل اساتید دانشگاه و حوزه، بانک ها، معلمان، زندان ها ، حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی آغاز شده و طی هفته انجام می شود.

رییسی گفت: پیش بینی می کنیم تا پایان شهریورماه فاز ۳ واکسیناسیون به پایان برسد و افراد دیابتی که انسولین تزریق می کنند بانک اطلاعات آنها موجود بوده و از طرف مراکز بهداشتی برای تزریق واکسن به آنها فراخوان داده می شود و عجله از نداشته باشند.
سویه دلتا ویروس کرونا در کشور در حال چرخش است و به همه هموطنان توصیه می‌کنیم که حتی پس از تزریق واکسن کووید ۱۹ نیز از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری را رعایت کنند و در اماکن پرجمعیت حاضر نشوند.

در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 متاسفانه ۲۸۶ نفر دیگر از هموطنانمان در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان باختند و مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ۹۰ هزار و ۶۳۰ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: از دیروز تا امروز ۹ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۸۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۶۲۰ نفر از آنها بستری شدند.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

نهم مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور ، پیشروی کرونا در خراسان رضوی بحرانی و نگران‌کننده اعلام شده و این در حالی است که بررسی‌های میدانی از سطح داروخانه‌های مشهد از کمبود برخی اقلام دارویی ویژه درمان بیماران کووید ۱۹ حکایت دارد.

این در شرایطی است که آمار مبتلایان به کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی هم اکنون در موج پنجم کرونا به طور چشمگیری در حال افزایش است و شمار بیماران بستری در مراکز درمانی استان به حدود ۵۰۰ نفر در روز رسیده است.
در چنین وضعیتی که شمار زیادی از بیماران کرونایی استانهای دیگر نیز به استان سفر کرده و در مشهد بستری و تحت درمان هستند پزشکان و متولیان حوزه درمان نسبت به پر شدن ظرفیت تخت های بیمارستانی، کمبود کیت های تشخیص کرونا و کمیاب بودن برخی اقلام داروهای اختصاصی درمان این بیماری هشدار می دهند.

در همین حال مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با صدور بیانیه‌ای نسبت به عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مقابل ویروس کرونا هشدار دادند و اعلام کردند: حال مشهد از لحاظ ابتلا به کرونا اصلا خوب نیست.

در این اطلاعیه آمده است: شهر مشهد و بیشتر شهرستان‌های استان خراسان رضوی در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار گرفته است و این روزها مدافعان سلامت شاهد صحنه‌های غم انگیز و تاسف باری هستند که بسیاری از هموطنانمان به ویژه جوانان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند و یا در شرایط جسمانی نامناسبی قرار می‌گیرند.

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بسیاری از پزشکان و مدافعان سلامت که از نزدیک شاهد شرایط ناگوار بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز خدمات جامع سلامت ویژه کرونا و افزایش تعداد بیماران بستری، سرپایی و فوتی‌ها هستند از چند روز گذشته هشدارهایی را در خصوص وقوع فاجعه انسانی در شهر مشهد داده اند و اگر مردم خودشان آستین همت را بالا نزنند و به فکر سلامتی شان نباشند به طور قطع با شرایط پیش آمده در روزهای آینده باید شاهد روزهای سخت تر و صحنه های ناگواری از مرگ و میر هموطنانمان باشیم.

رییس بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد نیز از افزایش ۱۰۰ درصدی میزان مراجعه و بستری بیماران با علایم کرونا در این بیمارستان نسبت به ۲ هفته گذشته خبر داد.

دکتر سید محمد موسوی  افزود: در حال حاضر روزانه ۱۸۰ بیمار با علایم کرونا به بیمارستان هاشمی نژاد مشهد مراجعه می کنند. 

از استان اردبیل نیز گزارش شده است که وضعیت قرمز شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان که از دو هفته قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته، شمار مبتلایان جدید ویروس کرونا در این استان به ۱۰۰ نفر افزایش یافت.

دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد که در ادامه روند صعودی موج پنجم شیوع کرونا، شمار مبتلایان همزمان بستری در مراکز درمانی در این استان نیز به ۴۸۵ نفر افزایش یافته است.

این آمارها نشان می‎‌دهد که شمار مبتلایان جدید و بستری همزمان کووید.۱۹ در استان اردبیل نسبت به یک ماه هفته قبل بیش از چهار برابر شده و این بیماری با سرعت بیشتر در حال شیوع گسترده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با ابراز نگرانی از افزایش شمار مبتلایان اعلام کرد: در شبانه‌روز با فوت چهار نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۸۸۷ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره شدت افزایش مبتلایان کرونا در سطح استان ادامه داد: به علت افزایش شمار مراجعان، بیمارستان امام رضا(ع) و سبلان اردبیل نیز به مراکز بستری مبتلایان کرونا اضافه شد.

در همین حال از خلخال گزارش شده که با افزایش سرعت واکسیناسیون و پوشش جمعیت بیشتر، میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خلخال بطور چشمگیری کاهش یافته است.

پرویز وکیلی معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خلخال افزود: در  ۴۵ روز گذشته تنها یک مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در این شهرستان گزارش شده است.

وی بیان کرد:  واکسیناسیون در بین گروه‌های سنی پرخطر جامعه، ضمن  کاهش آمار مرگ و میر باعث شده تا سن درگیری با بیماری کووید ۱۹ در خلخال نیز هم اکنون به میانگین ۵۸ سال برسد.

بر اساس گزارش ها از استان بوشهر نیز افزایش ابتلا و بستری‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها، روزهایی تلخ برای مردم استان بوشهر رقم زده و آژیر خطر فاجعه را در این استان به صدا درآورده است.

شلوغی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و مطب پزشکان، استفاده از ظرفیت ۲ تالار پذیرایی برای درمان بیماران سرپایی و تجهیز حسینیه اعظم برازجان برای بیماران مبتلا به کرونا به دلیل تکمیل ظرفیت بیمارستان این شهرستان تا تعطیلی فعالیت دستگاه‌های اجرایی و تشدید محدودیت‌ها در شهرستان‌های گناوه و دیلم، همه و همه بیانگر این است که استان بوشهر در شرایطی قرار گرفته که دیگر جایی برای سهل انگاری وجود ندارد و هرگونه بی‌توجهی برابر با از دست دادن عزیزانمان است.

رئیس بیمارستان امیرالمومنین (ع) گناوه در این باره گفت: آمار مراجعان مرتبط با کرونا به بیمارستان در پیک پنجم نسبت به مدت مشابه ماه قبل هفت برابر شده است.

دکتر محمدعلی دریانورد افزود: موج پنجم کرونا در شهرستان گناوه  خیزی بسیار بلندتری داشته است و روزانه بیش از ۱۰۰ مراجعه سرپایی داریم که ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها  بستری می‌شوند.

وی اظهارداشت: در موج پنجم بیماری کووید ۱۹ ، آمار مراجعه کنندگان بی سابقه است و  تخت های بیمارستان به طور کامل پر شده است.

سرپرست بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان مرکز شهرستان دشتستان استان بوشهر نیز در این خصوص گفت: آمار روزهای اخیر بیماران کرونایی بستری در این بیمارستان در پیک پنجم افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است.

شهرام جلال پور اعلام کرد: در پیک پنجم کرونا به علت جهش این ویروس که به شکلی خطرناک‌تر و مسری‌تر نمایان شده علاوه بر افراد میان‌سال و مسن، کودکان و اطفال را هم درگیر کرده است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون بیمارستان شهید گنجی برازجان با پذیرش بیشتر از ظرفیت واقعی خود روبرو است و ۱۸۰ بیمار بستری کرونایی و ۶۵ بستری موقت را پوشش داده است و روزانه پذیرش بیماران روند صعودی دارد.

بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز شمار شهرستان‌های قرمز کرونایی استان مرکزی بر اساس آخرین وضعیت اعلامی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به ۹ شهرستان افزایش یافت.

دکتر سید” محمد جمالیان” افزود: بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده در نهم مردادماه، ۹ شهرستان در وضعیت قرمز( خیلی پرخطر) و سه شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار گرفت.

وی بیان کرد: در حال حاضر شهرستان‌های اراک، ساوه، زرندیه، شازند، خمین، تفرش، دلیجان، محلات و آشتیان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: شهرستان‌های فراهان، خنداب و کمیجان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.
جمالیان تاکید کرد: با توجه به عادی انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان، ازدحام در اماکن سربسته شامل رستوران و تالارها و همچنین حجم بالای سفرها اکنون وضعیت بیشتر شهرستان‌های استان مرکزی قرمز شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز با بیان اینکه شرایط بستری‌های کرونا نگران کننده است، گفت: درگیری ریه در مبتلایان جدید بسیار بالاست و جوانان بدلیل مراجعه دیرهنگام با درگیری ۷۰ درصد ریه وارد بیمارستان می‌شوند.

دکتر جمیل صادقی فر اظهار داشت: افرادیکه جزو گروه هدف برای واکسیناسیون هستند، بخصوص افراد بالای ۵۸ سال بلافاصله برای واکسینه مراجعه کنند و بیش از این تعلل برای حضور جهت تزریق واکسن ممکن است هزینه های سنگینی شاید به قیمت از دست دادن زندگیشان به دنبال داشته باشد.

بر اساس گزارش های رسیده از اهواز نیز  تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های خوزستان نسبت به ۲ هفته قبل افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

دکتر فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  اظهار داشت: روند مراجعه و بستری بیماران در اکثر شهرستان‌ها به خصوص در شهرهای قرمز اهواز، آبادان، خرمشهر، بهبهان، شادگان، اندیمشک ، دشت آزادگان، بندر ماهشهر و شوش با شیب تندی در حال افزایش است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شادگان در استان خوزستان نیز روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹در این شهرستان را نگران کننده توصیف کرد و گفت: ظرفیت بستری بیماران کرونایی در بیمارستان شهید معرفی‌زاده شادگان در حال تکمیل شدن است.

نورالله طاهری اظهار داشت: افزایش تعداد بستری کرونایی در شادگان نگران کننده است و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ بیمار جدید در بیمارستان این شهرستان بستری شدند.

وی افزود: ۲۵ تخت از ۱۶۶ تخت بیمارستان شهید معرفی زاده شادگان به بیماران کرونایی اختصاص یافته است ضمن اینکه بخشی از این بیماران به بیمارستان‌های آبادان منتقل می‌شوند.

نماینده مردم شهرستان‌های رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز نگرانی از رشد صعودی آمار بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی گلستان، تصریح کرد که این استان برای خدمات‎‌دهی بهتر به مبتلایان کووید ۱۹ نیازمند تامین فوری برخی تجهیزات پزشکی و دارویی است.

غلامعلی کوهساری اظهارداشت: هم اکنون حدود هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که ۱۶۵ نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند و از این تعداد حال حدود ۵۰ نفر آنها وخیم است.

وی با بیان اینکه حدود هزار بیمار کرونایی دیگر گلستان نیز با نظر کادر پزشکی مراحل درمان خود را در منزل سپری می‌کنند، افزود: شرایط حاد کرونایی استان می‌طلبد تا مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌های متولی اهتمام بیشتری جهت تامین تجهیزات پزشکی و دارویی از جمله مخازن و اکسیژن مایع، انواع سرم، کیت‌های آزمایش کرونا، افزایش تعداد تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه، دستگاه ونتیلاتور و تب سنج، ماسک و دستکش برای بیمارستان‌های دولتی و تامین اجتماعی گلستان داشته باشند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: روند افزایشی بستری بیماران تنفسی و کرونایی در استان خراسان جنوبی از سه روز گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: وضعیت بستری در سه شهرستان بیرجند، زیرکوه‌ و طبس شدیدا افزایشی است و مردم باید توجه بیشتری به رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این باره گفت: با توجه به افزایش تعداد بستری‌ها، تمام شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

ابراهیم سلمانی افزود: هم اکنون  ۸۴۱ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۴۱ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز گفت: روند افزایشی شیوع کرونا در شهرستان‌های استان نگران‌کننده است.

نوید دانایی درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: ۲۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

وی تاکید کرد: شرایط رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابله با کرونا کاهش پیدا کرده و نیاز است تا در این خصوص توجه ها افزایش پیدا کند.

ویروس کرونا دلتا نخستین بار در هند شناسایی و تاکنون در ۸۰ کشور جهان یافت شده است. سازمان جهانی بهداشت گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا را براساس حروف الفبای یونانی نامگذاری و گونه یافت‌شده در هند را دلتا نامیده است.

علائم کرونا دلتا مشابه سرماخوردگی است و عمدتا با آب‌ریزش بینی، تب، گلودرد و سردرد بروز می‌یابد.

error: Content is protected !!