چه زمانی به مشاوره نیاز داریم؟

گاهی شما با مساله‌ای دست به گریبان هستید و تلاش زیادی برای بیرون آمدن از آن موقعیت می‌کنید ولی دست و پا زدن ها کمکی به شما نمی‌کند و ناامیدی‌تان را دوچندان می‌کند. در این صورت یک روانشناس زبده می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند. شاید بپرسید: ” چه زمانی به مشاوره نیاز داریم؟ ” این مقاله کمک می کند تا متوجه شوید چه زمانی و برای چه مسائلی باید به مشاور یا روانشناس مراجعه کنید.

مشاوره در مورد مسائل شخصیتی

گاهی می خواهید خودتان را بیشتر بشناسید، تا بتوانید در کار یا در تحصیلات موفق تر باشید

گاهی می خواهید تیپ شخصیتی خود و طرف مقابلتان را بدانید تا بتوانید در ازدواج یا روابط اجتماعی، ارتباط موثرتری داشته باشید

و گاهی می خواهید بدانید که رسالت زندگی تان چیست و چه هدف هایی را باید دنبال کنید.

در این صورت مراجعه به یک مشاور، گزینه خوبی برای شماست. مشاور، با تجربه و دانش خود می تواند به شما کمک کند. در مواردی هم از تست های شخصیت شناسی از جمله تست آرکتایپهای زنان و مردان، تست نئو، تست کتل و تست های دیگر به بررسی شخصیت شما و نقاط ضعف و استعدادهایتان می پردازد.

چه زمانی به مشاوره نیاز داریم؟

مشاوره قبل از ازدواج

یکی از حوزه هایی که همه افرادی که می خواهند ازدواج کنند نیاز دارند مشاوره ازدواج است. مشاوره قبل از ازدواج، به زوج ها کمک می کند رابطه ای قوی و سالم ایجاد کنند و آماده تشکیل یک زندگی مشترک شوند. همه ما می دانیم که امروزه بسیاری از روابطی که با عشق آتشین شروع شده اند بعد از مدتی به سردی می گرایند. مشاوره قبل از ازدواج می تواند به کسب اطمینان از این که شما و همسرتان رابطه ای سالم و قوی خواهید داشت، کمک کرده و به شما و همسرتان، شانس بیشتری در برخورداری از یک ازدواج رضایت بخش و باثبات بدهد. به علاوه، مشاوره قبل از ازدواج می تواند به زوج ها کمک کند که نقاط ضعف رابطه خود را شناسایی نمایند.

  • در مشاوره قبل از ازدواج موارد زیر بررسی می شوند:
  • تیپ های شخصیتی دو طرف و نحوه تعامل با یکدیگر
  • میزان سازگاری آن ها با هم
  • ملاک های آن ها برای انتخاب همسر
  • مسائل مالی، فرهنگی و خانودگی
  • سوالاتی که باید قبل از ازدواج از همدیگر بپرسند
  • پیشینه خانوادگی هر دو طرف
  • عقاید و دیدگاه های دو طرف در مورد زندگی، ازدواج و…
  • و آموزش لازم برای حل اختلافات زناشویی

مشاوره در مورد مسائل خانوادگی و خانواده درمانی

اختلافات زن و شوهر بسیار زیاد است و در بسیاری از موارد به تنهایی نمی توانند از پس آن ها برآیند. در جلسات مشاوره، می توان سبکهای رفتاری نامناسبی که زن و مرد در ارتباطات خود استفاده می کنند را پیدا کرد، نیازهای همدیگر را گوشزد کرد و روانشناسی زن و مرد را به آن ها آموزش داد. تحقیقات نشان می دهد که زن و مردانی که برای مسائل زناشویی خود به مشاور مراجعه می کنند، زندگی سالم تری تجربه خواهند کرد.

اضطراب، افسردگی و آشفتگی های هیجانی

اخبار، رویدادها و چالش‌های فراوان زندگی باعث می‌شود استرس و به هم ریختگی مردم در جوامع امروزی نسبت به دوره‌های قبل بیشتر شود. در این صورت مغز ما احساس خطر می‌کند؛ در سیستم خطر و فرار قرار می‌گیرد و موادی ترشح می‌کند که هم بدن را تضعیف می‌کند و هم آرامش را به هم می‌ریزد.

سرعت پیشرفت تکنولوژی و از دست رفتن خیلی از شغل ها و تغییراتی که در ارتباط خانوادگی روی داده است باعث ایجاد مشکلات نامبرده شده است. مدیران بسیار پرمشغله شده اند و تمرکز خود را از دست می دهند. ثروتمندان به شدت به دنبال افزایش درآمد هستند و بی توجه به بسیاری از نیازهای درونی خود. اقشار متوسط هم به دنبال پیدا کردن درآمد بیشتر و یا راه های کنترل مخارج زندگی. این موارد باعث می شود که همه به دنبال راهی برای افزایش آرامش درون باشند.

مشاوران موفق با شناسایی آشفتگی های هیجانی سعی می کنند عزت نفس افراد را بالا ببرند. با افزایش عزت نفس استرس، افسردگی و نارآرامی های درونی کاسته می شوند.

مشاوره در مورد ارتباطات اجتماعی

بسیاری از افراد در ارتباط با نامزد، همکار یا دوستان خود با مشکل مواجه می شوند؛ بعضی ها می گویند: ما دو نفر حرف همدیگر را نمی فهمیم، بعضی دیگر می گویند: نمی دانم چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنم، وقتی می بینم دیگران چقدر راحت با همدیگر ارتباط برقرار می کنند از دست خودم ناراحت می شوم.

مشاور سعی می کند، طرح واره ها و تله های ذهنی افراد را بررسی کند و سبک ارتباطی آن ها را پیدا کند و سبکهای ارتباطی نامناسب را اصلاح کند.

چه زمانی به مشاوره نیاز داریم؟

مشاوره برای شکست عشقی و جدایی های عاطفی

شکست عشقی در روابط عاطفی یکی از دردهای جانکاه در روابط انسانی است. زمانی که شما کسی را دوست دارید و به او احساسی پیدا کرده اید ولی بعد می بینید بی دلیل یا بنا به دلیل خاصی شما را رها کرده است، بسیار اذیت می شوید و احساس می کنید دنیا به پایان رسیده است. دیگر هیچ چیزی شما را شاد نمی کند و هر جا می روید خاطره او را احساس می کنید و گویی چیزی به جز او در ذهن شما قرار نمی گیرد. در بسیاری از موارد هم مورد سرزنش دیگران قرار می گیرید و احساس می کنید کسی شما را درک نمی کند.

در این جا مراجعه به یک روانشناس که در زمینه شکست عشقی و عاطفی کار می کند برای شما بسیار ضروری است.

مشاوره شغلی و تحصیلی

گاهی شما می خواهید شغل مناسبی انتخاب کنید یا در شغل خود پیشرفت بیشتری داشته باشید و گاهی هم می خواهید یک رشته دانشگاهی انتخاب کنید. در این موارد هم مراجعه به مشاوره بسیار ضروری است.

امیدوارم مقاله ” چه زمانی باید به مشاور مراجعه کنیم ” برای شما مفید بوده باشد.

 م. خ

error: Content is protected !!