نکات مهم آزمون‌های حضوری دانش آموزان در دوران کرونا

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر کامبیز نعمتی اظهار داشت: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا امتحانات نهایی پایه های نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار می شود و تا ۲۴ خردادماه پایان می یابد.

وی تاکید کرد: دانش آموزان در تمام مدت حضور در محل امتحان حتما باید از ماسک استفاده کرده و رعایت اصول بهداشت فردی را مورد توجه قرار دهند. همچنین دانش آموزان و همراهان آنان باید از تجمع در حوزه های برگزاری امتحانات اجتناب کنند.

این مسوول دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استفاده از ماسک سه لایه معمولی (بدون فیلتر) توسط ناظران و دانش آموزان از ابتدای ورود به حوزه امتحانی تا پایان برگزاری امتحان را الزامی دانست.

نعمتی به مراقبان توصیه کرد: در صورت داشتن هرگونه علایم مشکوک بیماری از حضور در حوزه اجتناب کرده و عدم حضور خود را به موقع به مسئولان حوزه اعلام کنند.

وی ادامه داد: همچنین در صورت مشاهده دانش آموزان مشکوک به بیماری، با حفظ خونسردی و آرامش حوزه، مراتب را سریعاً به مسئولان بهداشتی مستقر در حوزه اطلاع‌ دهند.

نعمتی با تاکید بر انجام غربالگری دانش آموزان و بیماریابی قبل از ورود به محل برگزاری امتحان گفت: درصورت وجود افراد مشکوک به علایم مثبت و عدم تکمیل فرم خوداظهاری سلامت، جداسازی افراد مذکور و امتحان دادن آنان در فضای قرنطینه محل برگزاری امتحان الزامی است.

رییس گروه سلامت نوجوان، جوانان و مدارس معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از ازدحام، بعد از بررسی مدارک دانش آموز، راهنمایی لازم برای پیدا کردن صندلی و استقرار در آن انجام شود. رعایت گندزدایی و چگونگی استفاده از مواد گندزدا باید طبق پروتکل های وزارت بهداشت عمل شود.

نعمتی در نظر گرفتن فضایی مجزا در حوزه های امتحانی را برای قرنطینه افراد مشکوک به کرونا ویروس الزامی برشمرد.

به گفته وی مشخصات تمامی نفرات خدمات دهنده در حوزه های امتحانی برای انجام غربالگری و کنترل بهداشتی به ناظر بهداشتی داده شده است. کارکنان خدماتی نیز باید برای انجام نظافت و گندزدایی فضاهای مختلف در حوزه های امتحانی از لباس و حفاظت فردی استفاده کنند.

این مسوول دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: آموزش ­های بهداشتی به صورت مجازی یا در قالب دستورالعمل برای مراقبان ارایه می شود و بر شیوه صحیح استفاده از وسایل حفاظت فردی نیز نظارت صورت می گیرد.

وی کاهش تعداد افراد در محل برگزاری امتحان را یکی از بهترین راهها برای تأمین فاصله اجتماعی ایمن و کاهش خطر انتقال ویروس عنوان کرد و گفت: فاصله بین دانش آموزان از هر طرف حداقل ۲ متر الزامی است.

رییس گروه سلامت نوجوان، جوانان و مدارس معاونت امور بهداشتی با تاکید بر وجود پنحره های باز در حداقل ۲۰ درصد از مساحت محل برگزاری امتحان گفت: بیشترین تهویه طبیعی در زمانی که پنجره ها در ۲ طرف کلاس باز باشند، فراهم می شود.

به گفته وی جهت جریان هوا در ساختمان باید از محیط های تمیز به سمت محیط آلوده تر باشد. هوای تمیز باید به طور مؤثر وارد هرکلاس شده و آلاینده های تولید شده در هر اتاق را به نحو مؤثری خارج شود، به گونه ای که مانع از انتشار عفونت های منتقله از هوا بین افراد حاضر در فضای داخلی شود.

نعمتی تاکید کرد: شرایط باید به گونه ای فراهم شود که امکان حداقل ۶ بار تعویض هوا در فضای برگزاری امتحان دانش آموزان فراهم شود. افزایش تهویه با استفاده از هوای بیرون باعث کاهش انتقال بیماری با کاهش غلظت ذرات عفونی در هوا می شود.

وی تعبیه فن های مکانیکی به تعداد و توان مناسب را یکی از راهکارهای موثر در خروج هوای داخل محل برگزاری امتحان ذکر کرد و گفت: تعداد فن های مکشی باید متناسب با مساحت سطح محل برگزاری امتحان باشد. فن ها می توانند به طور مستقیم در پنجره ها یا دیوارها، یا در کانال هوا برای تأمین هوا یا خروج هوا از اتاق نصب شوند.

نعمتی توزیع مواد خوراکی در محل امتحان را ممنوع دانست و افزود: در صورت استفاده از کولر آبی و گازی در حوزه های امتحانی باید پنجره ها و درب ها به میزان ۲۵ درصد برای خروج هوا باز باشند. همچنین به منظور افزایش حرکت هوا در داخل اتاق می توان از پنکه یا پنکه سقفی استفاده کرد.

وی با یادآوری این که محل ها و قسمت ­هایی که دانش آموزان در طول مسیر از درب اصلی تا محل نشستن در صندلی خود، احتمالا لمس خواهند کرد و صندلی دانش آموزان باید گندزدایی شوند افزود: بسته بهداشتی شامل ماسک سه لایه، محلول ضدعفونی به تمامی مراقبین ارائه شود تا در صورت نیاز دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

رییس گروه سلامت نوجوان، جوانان و مدارس معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به دانش آموزان توصیه کرد: از بلند شدن و صحبت کردن با سایر دانش آموزان قبل از شروع امتحان و حضور سر صندلی سایر دانش آموزان خودداری کنند.

error: Content is protected !!