هر آنچه باید درباره عوارض واکسن کرونا بدانیم

زمان زیادی از واکسن‌هایی که در دنیا برای ایمنی زایی در برابر کرونا استفاده می‌شود نگذشته است و هنوز تمام عوارض آنها به صورت کامل شناخته شده نیست ولی در عین حال فعالیت های تحقیقاتی و بالینی در این زمینه در حال بررسی است.

دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی امروز – چهارشنبه – در گزارشی به بررسی عوارض احتمالی واکسن کرونا پرداخت که در ذیل می خوانید:

عوارض احتمالی واکسن کووید ۱۹

گاهی ممکن است کسانی که واکسن را تزریق می‌کنند دچار عوارض خفیفی مثل تب، سردرد، خستگی، درد عضلانی، مفاصل یا التهاب و قرمزی یا درد در محل تزریق شوند، اکثر این علایم خفیف و گذرا هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

عوارضی مانند درد در محل تزریق، سردرد یا گیجی عوارض جدی محسوب نمی‌شوند، این علائم به معنای این است که سیستم ایمنی بدن شما در حال قدرت گرفتن بوده و واکسن به خوبی عمل کرده و در عین حال اگر چنانچه هیچ عوارضی هم نداشتید نگران نباشید چرا که این مهم به سیستم ایمنی و واکنش بدن برمی گردد و به هیچ عنوان اثرگذاری واکسن را زیر سوال نخواهد برد.

متداول‌ترین عارضه جانبی واکسن های کرونا علایمی شبیه به سرماخوردگی است. از عوارض شدید برخی واکسن ها می توان به موارد نادر لخته شدن خون اشاره کرد. در مواردی نیز ممکن است  واکسن در افراد یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند که به آن “شوک آنافیلاکتیک” هم گفته می‌شود.

افراد با سابقه آلرژی جدی پس از تزریق واکسن ۱۵ دقیقه و در مواردی تا نیم ساعت تحت نظر قرار گیرند، “شوک آنافیلاکتیک”، در صورت بروز با دارو قابل درمان است و لطمه ای به جسم فرد وارد نمی کند.

واکنش‌های شدید آنافیلاکسی پس از تزریق واکسن کرونا گزارش شده که در چنین مواردی از تزریق دوز دوم واکسن باید پرهیز شود.

همچنین شماره تماس محل واکسیناسیون را در نزد خود داشته باشید تا اگر سوالی برایتان به وجود آمد از آنها بپرسید.

error: Content is protected !!