هشدار صلیب سرخ جهانی نسبت به بروز فاجعه انسانی در جنوب آسیا

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در حالیکه آمار کلی مبتلایان ویروس کرونا از مرز ۲۰ میلیون نفر در هند عبور کرده است، سازمان جهانی صلیب سرخ بر تسریع کمکهای بین المللی برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در جنوب آسیا تاکید کرده است.

به گزارش این سازمان ،ظرفیت بسیاری از بیمارستان های نپال برای بیماران کرونا تکمیل شده است. شهرهای جنوبی نزدیک مرز هند نیز دیگر قادر به رسیدگی به  تعداد رو به افزایش بیماران نیستند . شمار مبتلایان به ویروس کرونا در نپال ۵۷ برابر در مقایسه با ماه گذشته گزارش شده است. 

کشورهای جنوب آسیا مانند  نپال، بنگلادش و پاکستان بالاترین رکورد مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا را ثبت کردند.  ظرفیت بیمارستان ها و مراکز درمانی  در بسیاری مناطقِ بنگلادش و پاکستان کامل شده است. 

به گفته مقام های رسمی دولت نپال، ۴۴ درصد تست‌های شناسایی کرونا تا آخر هفته گذشته مثبت بوده است که نشان می دهد هزاران نفر ناقل بدون علامت هستند.

« نترا پراساد تیمسینا» رئیس صلیب سرخ نپال اعلام کرد: « در صورتی که نتوانیم موج ابتلا به کرونا را کنترل کنیم ،آینده ای مانند هند در انتظار نپال است. تیم های داوطلب صلیب سرخ نپال در حال کمک رسانی به مبتلایان کرونا هستند.
واکسیناسیون کرونا برای افراد پر خطر در بسیاری از کشورهای جنوب آسیا شروع شده است ولی در نپال تنها یک درصد از جمعیت دو دوز واکسن دریافت کرده اند.

« الکساندر متیو » رئیس انجمن های فدراسیون جهانی صلیب سرخ  و هلال احمر  در آسیا و اقیانوسیه اعلام کرد: « اکنون زمان اقدام است.  امیدواریم بتوانیم جلوی این فاجعه انسانی را بگیریم. این ویروس مرزها را در می نوردد و انواع جهش یافته‌اش در سراسر آسیا پخش می شود. باید جلوی فاجعه در هند و دیگر کشورهای جنوب آسیا گرفته شود. طی هفته گذشته دنیا به هند چشم دوخته است. نپال نیز به کمک فوری برای نجات جان مردم نیاز دارد.»

هند با ثبت ۳ هزار و ۷۸۰ مورد مرگ در بیست و چهار ساعت گذشته به بالاترین رکورد خود از ابتدای همه گیری ویروس کرونا رسیده است. این در حالی ست که شمار مبتلایان جدید به این ویروس ۳۸۲ هزار و ۳۱۵ نفر گزارش شده است. 
به این ترتیب بیش از ۲۰ میلیون نفر در کشور یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری هند به این ویروس همه گیر مبتلا شده‌اند. در سه ماه گذشته آمار ابتلا به این ویروس در هند سه برابر شده است درحالی که قربانیان آن نیز به ۲۲۰ هزار نفر رسیده است. 

صندوق کودکان ملل متحد «یونیسف » در گزارش روز سه شنبه اعلام کرد: « موج تازه همه گیری ویروس کرونا در جنوب آسیا  تاثیر نامطلوبی بر کودکان خواهد گذاشت و این مساله باید در جهان کنترل شود. دولت ها باید از قدرت شان برای متوقف کردن این فاجعه انسانی استفاده کنند و نهادهای بین المللی نیز باید بدون فوت وفت دست به کار شوند. موج جدید افزایش کرونا در جنوب آسیا جهان  را تهدید می‌کند.»

از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در جنوب آسیا  ۲۲۸ هزار کودک و ۱۱ هزار مادر جان خود را از دست داده اند. 

یونیسف همچنان از روند کند واکسیناسیون در جنوب آسیا  انتقاد می کند. به گفته این سازمان در بیشتر کشورهای این منطقه به جز مالدیو و بوتان از هر ۱۰ نفر یک نفر واکسینه شده است. 

error: Content is protected !!