ویروس دلتا به خراسان جنوبی رسید

حمید ملانوری روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که پس از ارتباط تصویری با ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، افزود: کیت‌های آزمایشی نوع دلتا از پنجشنبه گذشته در استان تهیه شده است و پس از بررسی نمونه‌های بیماران استان مشخص شد اکثر نمونه‌ها از نوع دلتا بوده‌اند.

وی تاکید کرد: کرونا باید بر پایه مدیریت بومی و محلی و براساس ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا که در استان بومی‌سازی شده، مدیریت شود. 

استاندار خراسان جنوبی گفت: وضعیت شیوع کرونا در ۲۵ استان افزایشی شده و ویروس جدید با عنوان ویروس دلتا در سراسر کشور در حال خودنمایی است که بیانگر این است بسیاری از استان‌ها در حال ورود به شرایط قرمز کرونایی هستند.

وی افزود: ویروس دلتا در ۵ تا ۱۰ ثانیه از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می‌شود در حالی که این مدت زمان در ویروس هندی ۱۵ دقیقه است لذا مردم باید رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را مورد توجه ویژه قرار دهند.

ملانوری گفت: خراسان جنوبی علیرغم همسایگی با استان سیستان و بلوچستان و ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان تاکنون توانسته با تلاش همه دست‌اندرکاران، حفظ شود.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا فعالیت اصناف خط قرمز مدیریت استان در تامین اقتصاد و معیشت است که محدودیت‌ها در این حوزه باید به حداقل برسد اما نسبت به رعایت پروتکل‌ها تاکید شود.

تعطیلی واحدهای صنفی خسارت بار است

استاندار خراسان جنوبی گفت: علاقه‌مندیم با تدابیر اندیشیده شده محدودیت‌ها کاهش یابد زیرا منع تردد، برگزار نکردن همایش، نرفتن به پارک و عروسی برای مردم خسارت بار نیست ولی تعطیلی واحد صنفی که مانع معیشت و ارتزاق اصناف است، برای بازاریان خسارت به بار می‌آورد.

وی ادامه داد: کسی که همه توان اقتصادی‌اش به یک واحد صنفی وابسته است را نباید محدود کرد بلکه محدودیت باید نسبت به برخی افراد که با عادی‌انگاری‌ها سبب خسارت می‌شوند، تشدید شود.

ملانوری به مصوبه هفته گذشته ستاد استانی مدیریت کرونا مبنی بر ممنوعیت تردد از استان‌های همجوار اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه از دوشنبه هفته قبل تردد از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد به خراسان جنوبی ممنوع شد که این مصوبه همچنان پابرجاست و رایزنی‌های لازم با استانداران این استان‌ها نیز صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه این نوع از مدیریت باید بومی و محلی انجام شود تصریح کرد: منع تردد از استان‌های همجوار باید با جدیت دنبال شود و فرمانداران نسبت به ترددها کوتاه نیایند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: طرح شهید سلیمانی باید به صورت ویژه در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه با سه هدف اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و بیماریابی اجرایی شود و تمامی دستگاه‌ها موظف به همکاری در اجرای این طرح هستند.

وی گفت: از فردا با همکاری بسیج، دانشگاه علوم پزشکی، جمعیت هلال احمر، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و فرمانداری‌ها، طرح شهید سلیمانی با قدرت چند برابر در این دو شهرستان اجرا شود.

ملانوری اضافه کرد: حضور برخی شهروندان در پارک‌ها تا پاسی از شب و بدون رعایت پروتکل‌ها در حالی است که منع تردد شبانه در حال اجراست و دلیلی ندارد خانواده‌ای تا ۲ بامداد در پارک‌ و بوستان‌ باشد و ما نسبت به تعطیلی واحد صنفی اقدام کنیم.

ممنوعیت ورود به مکان‌های تفریحی از ساعت ۱۸

وی گفت: این سهل‌انگاری‌ها و پروتکل‌شکنی‌ها می‌تواند برخی از خانواده‌ها را گرفتار کند لذا با توجه به ابلاغیه مدیریت کشوری مصرف برق و لزوم تعطیل شدن مکان‌های تفریحی، عمومی و پارک‌ها از ساعت ۱۸ این مصوبه از طرف معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری به شهرداری‌های استان ابلاغ می‌شود و با افراد یا مجموعه‌هایی که پروتکل‌شکنی کنند، برخورد قاطع می‌شود. 

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: عادی‌انگاری خانواده‌ها موضوع مهمی است که بار دیگر ما را درگیر پیک جدید کرونا می‌کند و متاسفانه برخی بوستان‌ها حتی دستگاه‌های بازی را تا پاسی از شب روشن دارند که باید به شهرداران نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها تاکید شود.

وی درباره واکسیناسیون کرونا گفت: دانشگاه علوم پزشکی با تمام توان وارد عمل شود زیرا تزریق واکسن کرونا در مدیریت بسیاری از موارد به ما کمک خواهد کرد.

ملانوری افزود: مدیریت مرز به قوت خود باقی است و تمامی متولیان باید مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا را در دستور کار قرار دهند تا مشکلی در مرز به لحاظ بهداشتی نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: هیچ مصوبه‌ای نمی‌تواند مصوبات ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا را نقض کند و برای تمامی دستگاه‌ها لازم الاجرا است که با دستگاه‌های متخلف برخورد جدی داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی بر لزوم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی گسترده درخصوص مقابله با کرونا تاکید کرد و گفت: کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا، صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری باید اطلاع‌رسانی را در زمینه خودمراقبتی در برابر بیماری فراگیرتر کنند تا آحاد مردم با خسارت‌های ویروس کرونا در جنبه‌های مختلف زندگی آشنا شوند.

وی تاکید کرد: ادارات و سازمان‌ها جلسات را به صورت مجازی مدیریت و از برگزاری جلسات در مکان‌های بسته و خارج از پروتکل‌های بهداشتی خودداری کنند.

خراسان جنوبی اردبیهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد و بنابر اعلام مسوولان استانی در تیر ماه جاری وارد خیز جدید بیماری شده است.

در حال حاضر شهرستان نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) است و با اضافه شدن شهرستان طبس شهرستان‌های بیرجند، درمیان، سربیشه، فردوس، طبس و قاینات در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های بشرویه، خوسف، زیرکوه و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

error: Content is protected !!