چگونه روزه‌داری بهتر از رژیم غذایی میکروبیوم روده را ترمیم می‌کند

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، ۲ مطالعه جدید نشان می دهد که روزه داری نه تنها برای تغییر شکل میکروبیوم مفید است بلکه یک روزه کوتاه مدت قبل از شروع رژیم غذایی جدید می تواند اثرات مفید رژیم غذایی را تقویت کند.

پیش از این تعدادی از مطالعات به جامعه باکتری های ساکن در روده اشاره داشتند که نقش اصلی را در نحوه تغذیه ما بر سلامت عمومی ایفا می کنند به عنوان مثال، ۲ مطالعه در سال گذشته، ارتباط معنی داری میان رژیم غذایی، ترکیب میکروبیوم روده و پیری سالم را برجسته کرد.

اکنون تحقیقات تازه منتشر شده بینش بیشتری را در مورد این روابط ارایه می دهد  و بررسی می کند که چگونه مداخلات رژیم غذایی، به ویژه روزه، می توانند از طریق تغییرات میکروبیوم، بهبود فشار خون را تسریع کنند.

مطالعه اول که در مجله Nature Communications منتشر شده است، نشان داد که چگونه یک روزه کوتاه مدت به دنبال یک رژیم غذایی طولانی مدت مدیترانه ای می تواند فشار خون را بهبود بخشد.

یکی از اولین روش های درمانی که اغلب به بیماران مبتلا به فشار خون بالا ارایه می شود، مداخله در رژیم غذایی است که به عنوان DASH (رویکرد غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا) شناخته می شود.

رژیم DASH یک روش درمانی خط اول موثر برای فشار خون است، اما هنوز دقیقاً مشخص نیست که چگونه مستقیماً فشار خون را بهبود می بخشد. این فرضیه ایجاد شده است که تغییرات رژیم غذایی برای میکروبیوم روده می تواند باعث بهبود فشار خون شود.

برای بررسی این فرضیه، گروهی از محققان ۷۱ نفر بیمار مبتلا به فشار خون بالا را مورد مطالعه قرار دادند. محققان این افراد را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند و هر دو گروه باید رژیم غذایی DASH را به مدت سه ماه دنبال کنند اما از یک گروه خواسته شد که قبل از رژیم غذایی DASH، پنج روز روزه بگیرند.

محققان با ردیابی تغییرات میکروبیوم و نشانگر ایمنی، بهبودهای بیشتری را در فشار خون گروهی پیدا کردند قبل از تغییر رژیم غذایی، روزه گرفته بودند.

جالب توجه است، تغییرات ایمنی و میکروبیوم در گروهی که روزه گرفته بودند  به طور قابل توجهی متفاوت از داوطلبانی بود که تنها رژیم غذایی DASH را رعایت کرده بودند.

محققان فرض می کنند که روزه داری ممکن است به سرعت ترکیب میکروبیوم روده را تغییر داده باشد و میزان ترشح اسیدهای چرب زنجیره کوتاه را افزایش دهند. این تغییر کوتاه مدت می تواند باعث تغییر نحوه واکنش بدن به رژیم غذایی DASH شود.

محققان کالج پزشکی بیلور در مطالعه دیگری که به تازگی منتشر شده است، به دنبال درک بهتر از چگونگی تأثیر میکروب های روده بر فشار خون بودند.

محققان همچنین علاقه مند بودند دریابند که آیا نتیجه را می توان بدون بدون روزه داری و از طریق مصرف یک مکمل غذایی یا با دستکاری مستقیم ترکیب میکروبیوم، بدست آورد یا خیر.

محققان یک سری مطالعات را با استفاده از یک مدل حیوانی خاص که برای مطالعه فشار خون بالا طراحی شده است، معروف به موش های SHRSP انجام دادند.

اولین آزمایش این بود که آیا تغییرات ناشی از روزه داری در میکروبیوم روده باعث بهبود فشار خون می شود یا خیر.   محققان به مدت ۹ هفته به یک گروه از موش های SHRSP فقط یک روز در میان تغذیه می دادند. در پایان این دوره حیواناتی که به صورت یک روز در میان تغذیه می شوند، در مقایسه با حیواناتی که رژیم غذایی معمولی داشتند، فشار خون به طور قابل توجهی پایین تری را نشان دادند.

محققان سپس با استفاده از آزمایش های مدفوع متوجه شدند که میکروبیوم های روده موش هایی که یک روز در میان تغذیه می شدند،  مستقیماً مسوول بهبود فشار خون هستند.

دیوید دورگان یکی از محققان این مطالعه گفت: این نتایج نشان داد که تغییرات ایجاد شده ناشی از روزه داری در میکروبیوم روده  واسطه ای برای کاهش فشار خون هستند.

مشروح مطالعه اول در مجله Nature Communications و مشروح مطالعه دوم در مجله Circulation Research منتشر شده است.

error: Content is protected !!