۱۰ خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

 به گفته کارشناسان بهداشتی مهم‌ترین خطر برای شیوع دوباره کرونا در روزهای آینده با توجه به تعطیلات پیش رو  سفر به سایر شهرها و برگزاری دورهمی های خانوادگی است .

براساس دستور ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به پیش بینی های دیده شده در تعطیلات پیش رو و امکان سفر مردم به شهرها بویژه شهرهای مسافرپذیر و شمالی کشور با توجه به وضعیت کرونا، تردد از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه تا ۱۲ روز دوشنبه ۱۷ خرداد ماه به همه استان ها با رنگ بندی قرمز، نارنجی و زرد ممنوع است. پیرو این تصمیم مسوولان استان ها هم اعلام کرده اند که ترددهای بین استانی در این مدت ممنوع است.

البته ناگفته نماند که واکسینه شدن به معنی مبتلا نشدن نیست و ممکن است افراد واکسینه شده نیز به کرونا مبتلا شوند و از همین رو نیز باید این افراد هم پروتکلهای بهداشتی را با دقت هر چه تمام تر رعایت کنند؛ اما در مجموع با واکسیناسیون بیشتر افراد جامعه، آمار فوتی ها و ابتلا کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

در همین رابطه امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسن‌های “پاستور و کوو ایران برکت” را جزو بی‌ضررترین، با کیفیت‌ترین و مطمئن‌ترین واکسن‌ حال حاضر دنیا عنوان کرد و گفت: تزریق عمومی و داوطلبانه واکسن‌های ایرانی از هفته آینده آغاز خواهد شد.

دکتر سعید نمکی در حاشیه افتتاح پروژه های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جمع خبرنگاران در رشت اظهار داشت: فاز یک و ۲ واکسن پاستور و برکت با موفقیت سپری شد و فاز سوم نیز به خوبی پیش می رود.

وی خاطرنشان کرد: قرار بر این بود زمانی که فاز یک و ۲ انسانی با موفقیت سپری شد فاز سوم را آغاز کنیم، همان کاری که کشورهایی از جمله چین، روسیه و هند انجام دادند که البته تزریق داوطلبانه خواهد بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: همانطوری که پیش از این گفته بودم تا پایان بهار واکسن ایرانی برای تزریق مردم آماده است که امیدواریم این کار را از هفته آینده آغاز کنیم.

نمکی با بیان اینکه خود نخستین کسی است که واکسن ایرانی را تزریق خواهد کرد، افزود: با اقدامات و تلاش های انجام شده برای تهیه واکسن ایرانی در کمتر از یک سال توانستیم به مجموعه‌های عظیم تولید کننده واکسن در دنیا بپیوندیم.

در این خصوص نیز امروز کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: باتوجه به موفقیت کارآزمایی بالینی دو واکسن برکت و واکسن مشترک انستیتو پاستور و کوبا، طی روزهای آینده مجوز استفاده وسیع و داوطلبانه از این واکسن ها در کشور صادر می‌شود.

وی افزود: با توجه به موفقیت آمیز بودن نتایج کارآزمایی بالینی فاز یک و دو واکسن کوویران برکت و واکسن مشترک ایران و کوبا که در انستیوپاستور تولید می شود و با توجه به اینکه هر دو این واکسن ها در مراحل نهایی فاز سه کارآزمایی بالینی هستند و نتایج مراحل میانی این مطالعات نیز موفقیت آمیز بوده است. با توجه به ایمنی و اثربخشی این واکسن ها به زودی مجوز مصرف وسیع و داوطلبانه این دو واکسن در ایران صادر می شود.

جهانپور ادامه داد: نتایج به دست آمده از مطالعات بالینی دال بر شرایط مطلوب، ایمنی و اثربخشی مناسب این واکسن هاست بنابراین شرایط برای تولید و استفاده وسیع و البته داوطلبانه این واکسن ها در کشور فراهم است.

۱۰ خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان ها

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در خصوص آخرین وضعیت موجود بیماری کرونا در تهران نیز گفت: هم اکنون ۴۳۰۰ بیمار کرونایی در تهران بستری هستند که از این تعداد ۱۵۰۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند اما در مجموع شرایط کرونا در تهران شکننده است و مردم باید پروتکل های بهداشتی را همچنان رعایت کنند.

زالی در خصوص میزان مراجعان سرپایی ۲۴ ساعت گذشته نیز گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته تاکنون ۵۷۰۰ بیمار کرونایی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده اند که از این تعداد ۶۷۷ بیمار به دلیل شرایط خاص بستری شده اند و حال ۱۳۰ بیمار وخیم گزارش شده است.

وی در خصوص شکل گیری موج پنجم بیماری کرونا نیز اظهار داشت: اگر چه موج کرونا در تهران روبه افول است اما همچنان با رفتارهای فراز و فرودی و سینوسی که از این بیماری در طول ۱۰ روز اخیر مشاهده شده، هنوز با یک شیب ملایم روبه کاهش است.

وی با بیان اینکه افزایش شهرهای قرمز در برخی مناطق جنوب کشور نگران کننده است افزود: در برخی مناطق جنوبی کشور آمار شهرهای قرمز روبه افزایش است، در حال حاضر شهر آبی نداریم و کرونا در کل کشور دارای یک شرایط ناپایدار است که طبیعتا در تهران به دلیل تراکم جمعیت بالای آن  خطرات بیشتری در کمین مردم است.

روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل که در دو هفته اخیر آغاز شده، طی چند روز اخیر با شتاب بیشتر ادامه یافت به طوری که شمار مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ در این استان به پایین‌ترین حد خود در ۲ ماه اخیر رسیده است.

 بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، در ادامه روند کاهشی شیوع موج چهارم کووید.۱۹ در این استان، شمار بستری روزانه مبتلایان کرونا به ۲۹ نفر کاهش یافت که ۹۲ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این زمینه است.

 مجموع افراد مبتلا به کرونای بستری در مراکز درمانی استان اردبیل نیز طی شبانه‌روز گذشته به ۲۰۱ نفر کاهش یافته که ۴۳۲ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در این زمینه است.

شمار روزانه جان‌باختگان کرونا نیز کاهش یافته و با فوت سه فرد بیمار دیگر در شبانه‌روز گذشته، مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان طی ۱۵ ماه گذشته به یک هزار و ۷۹۳ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل کاهش مجموع شمار بستری‌های همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان طی دو هفته اخیر را چشمگیر خواند.

از سوی دیگر استاندار بوشهر گفت: با توجه به درگیری استان‌های همجوار با واریانت‌های جدید هندی و آفریقای جنوبی کرونا، نباید اجازه دهیم این استان با سهل انگاری‌ برخی از افراد دچار پیک پنجم شیوع این ویروس شود.

عبدالکریم گراوند در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا استان بوشهر افزود: این امر نیازمند همکاری مردم و دستگاه‌های مربوطه و رعایت و نظارت جدی بر پروتکل‌های بهداشتی است و کوچکترین سهل انگاری در این زمینه خسارت جبران ناپذیری به همراه دارد.

 گراوند با اشاره به محدودیت‌های تردد بین استانی در تعطیلات نیمه خرداد افزود: بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا، ترددهای بین استانی از ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ۱۲ خرداد تا دوشنبه ۱۷ خرداد ممنوع خواهد بود و تردد به شهرهای زرد هم جریمه ۵۰۰ هزار تومانی به همراه دارد.

دکتر سعید کشمیری دبیر ستاد مقابله باکرونا در استان بوشهر گفت: هرچند موج چهارم رو به کاهش است اما  با توجه به روند افزایشی شیوع ویروس کرونا در برخی استان‌ها از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان و مشاهده نوع جهش یافته آفریقایی و هندی در برخی از آنها، مراقبت‌ها در استان بوشهر باید به دقت انجام و هشدارها درزمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.

کشمیری درباره وضعیت شهرستان‌ها گفت: در زمان حاضر روند کاهشی ابتلا و بستری در شهرستان‌های بوشهر و تنگستان متوقف و این روند در شهرستان‌های جم، دشتستان، دیلم و گناوه به خوبی در حال طی شدن است.

وی تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد شهرستان دشتی روند مطلوبی ندارد و باید تلاش کنیم که این روند کنترل شود همچنین شهرستان دیر نیز بعد از مدت‌ها قرار گرفتن در وضعیت زرد ( متوسط) کرونایی به دلیل افزایش خوشه‌ای و محلی در برخی مناطق به وضعیت قرمز ( خیلی پرخطر) تغییر رنگ داده‌است.

کشمیری با اشاره به وضعیت قرمز کنگان ادامه داد: هرچند شهرستان عسلویه از وضعیت قرمز به نارنجی (پرخطر) تغییررنگ داده‌است اما وجود منطقه صنعتی، رفت و آمد زیاد، آب و هوای گرم و مجاورت با شهرستان پارسیان و با توجه به استقبال کم مردم این شهرستان از واکسن باید مراقبت لازم صورت گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان همچنین در خصوص وضعیت حال حاضر ویروس کرونا نیز در استان افزود: خوشبختانه این بیماری در بخش سرپایی و بستری، روند نزولی دارد و هر هفته روند کاهشی  ۱۵ الی ۲۰ درصد نسبت به هفته قبل در بخش های یاد شده به وقوع می پیوندد.

قزلباش  یادآوری کرد: روند کاهشی بیماری در بخش بستری بصورت قطره‌چکانی بوده اما همچنان گردش ویروس در استان بالا است و رعایت پروتکل های بهداشتی نیز باید جدی گرفته شود.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۴۲ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۷ هزار و ۵۲۴ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۲۱۴ بیمار حاد تنفسی و ۱۰۰ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.  همچنین با فوت ۲ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۳۱ نفر رسید.

وی موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

خبر دیگر اینکه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هم‌اکنون ۲۹۴ فرد مشکوک به بیماری کووید۱۹ در بیمارستان‌ های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۹ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: از ۶۲۸ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به ویروس کرونا در شبانه‌روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۸۵ بیمار جدید در استان شناسایی شدند.

به گفته وی از این تعداد ۲۵ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۶۰ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند و در این مدت نیز سه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.

همچنین ستاد استانی مقابله با کرونا یزد در اطلاعیه شماره ۱۱۳ خود که عصر جمعه هفته گذشته صادر شد از لغو برخی محدودیت‌ها در استان خبر داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۹۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به تخت های بستری استان انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت:  اکنون ۷۰۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز بیمارستانی استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی ادامه داد: هشت بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان البرز جان باختند و شمار کل متوفیان این بیماری در استان به چهارهزار و ۳۶ نفر رسید.

فتحی بیان داشت : ۴۴ هزارو۳۵۳ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اندکه ۳۹ هزارو۶۱۳ بیمار آنان بهبود یافته اند.

در همین رابطه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲ بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته در این استان فوت شدند و شمار جانباختگان به یکهزار و ۸۵۱ نفر رسید.

 دکتر “مریم کوشکی” اعلام کرد: ۲۹۵ بیمار جدید کووید ۱۹ نیز طی شبانه‌روز گذشته در لرستان شناسایی شد و مجموع مبتلایان کرونا به ۱۱۶ هزار و ۵۱۰ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۶۱ هزار و ۸۸۰ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۵۸ هزار و ۲۵۳ مورد پاسخ داده شده و ۲۴۱ هزار و ۷۳۹نمونه آن منفی بوده است.

کوشکی عنوان کرد:  در حال حاضر۴۸۳ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرهای رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد و مابقی شهرهای استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ۴۷ ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۳۸ هزار و ۷۷۳ نفر افزایش یافته است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۷۸۹ نفر است.

وی افزود: ۲۱ بستری جدید در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری های موجود در مراکز استان ۹۰ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: از بستری های جدید ۶ نفر مربوط به ایلام، چهار نفر آبدانان، چهار نفر ایوان، چهار نفر دهلران، ۲ نفر مهران و یک نفر مربوط به چرداول است.

شهرستان های دهلران، دره شهر، مهران، بدره، ملکشاهی، سیروان، چرداول، هلیلان و ایوان در وضعیت زرد قرار دارند.

۱۰ خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان‌ها

دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص واکسیناسیون علیه کرونا افزود: تاکنون ۳۹هزار و ۹۳۸ نفر در این استان واکسن دریافت کرده‌اند که از این جمعیت ۱۷هزار و ۱۹۵ نفر مربوط به فاز نخست و ۲۲هزارو ۷۴۳ نفر در فاز دوم واکسن دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد هفت هزار و ۷۶۱ نفر هر دو دوز واکسن و ۳۲هزار و۱۷۷ نفر تنها یک دوز زده‌‍اند.

خواجه ئیان با بیان اینکه ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی برای تزریق واکسن بالا است گفت: در زمان حاضر ۷۱.۸درصد جمعیت ۸۰ سال به بالا، ۷۳.۲درصد ۷۵تا ۸۰سال  و ۶۳.۲ درصد ۷۰تا ۷۵ سال در استان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی اضافه کرد: در۲ گروه سنی ۸۰ سال به بالا و ۷۵تا ۸۰ سال شهرستان بوشهر به ترتیب با ۸۵ و ۸۳ درصد بیشترین واکسیناسیون انجام شده و در رده سنی ۷۰ تا ۷۵سال شهرستان‌های دشتستان و تنگستان نیز پیشرو هستند.

از سوی دیگر در خراسان رضوی مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون بیش از ۶۳ درصد از گروههای سنی ۷۰ سال به بالا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی واکسن کرونا دریافت کرده اند.

دکتر محمد احمدیان افزود: در حال حاضر حدود ۱۱۵  هزار نفر از جمعیت ۷۰ سال به بالا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد پرونده الکترونیک سلامت دارند.
وی اضافه کرد: هم اکنون واکسیناسیون گروههای سنی ۷۰ تا ۷۵ سال در حال اجراست اما واکسیناسیون گروههای سنی بالاتر که جا مانده‌اند نیز انجام می شود.
۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه این جمعیت توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد و تربت حیدریه و دانشکده های علوم پزشکی تربت جام و نیشابور خدمات رسانی می شود.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا با هدف جلوگیری از عوارض و مرگ و میر ناشی از بیماری است گفت: برای قطع زنجیره کرونا باید ۶۰درصد از جمعیت استان واکسینه شوند.

دکتر پرویز قزلباش درخصوص آخرین وضعیت  واکسیناسیون کرونا در استان افزود: در مجموع در رده سنی بالای ۷۰ سال، حدود ۷۰ درصد واکسیناسیون انجام شده است.
 
وی اضافه کرد: به این مهم باید توجه داشت که واکسیناسیون با هدف جلوگیری از عوارض و مرگ و میر بیماری  انجام می گیرد و بر این اساس برای قطع زنجیره باید از جمعیت بیش از یک میلیون نفری استان حدود ۶۵۰ هزار نفر در ۲ دوز واکسن کرونا دریافت کنند.

 این مسوول ادامه داد:  برای کاهش مرگ و میر و عوارض ناشی از ابتلا به کرونا، باید جمعیت بالای ۶۰ سال واکسینه شوند که حدود ۱۱۱ تا ۱۱۵ هزار نفر را شامل می شود.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی خلخال گفت: طرح واکسیناسیون کرونا در بین ۷۵ درصد از سالمندان بالای ۸۰ سال این شهرستان اجرا شد.

پرویز وکیلی افزود: از زمان اجرای این طرح ۷۰ درصد از سالمندان ۷۰ تا ۷۹ ساله این شهرستان نیز موفق به دریافت این واکسن شدند.

وی اظهارکرد: بدلیل محدودیت اعزام اکیپ‌های پزشکی تزریق واکسن به مناطق روستایی سه درصد از افراد ۶۰ الی ۷۰ سال ساکن روستاهای خلخال نیز از طریق اکیپ‌های اعزامی به روستاها واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

خبر دیگر اینکه کارشناس امور سالمندان دانشگاه علوم پزشکی و حدمات درمانی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۱۶ هزار و ۵۰۴ سالمند از گروه سنی بالای ۶۰ سال در این استان واکسینه شده اند که این آمار با توجه به جمعیت سالمندان استان کم است.

محدثه معصومی گفت: ۴۲۲ سالمند از ۶۰۰ سالمندی که زیر پوشش مراکز بهزیستی هستند نیز واکسینه شده اند. استقبال از واکسن در بین سالمندانی که سن آن ها بیش از ۸۰ سال است خوب نیست و در عین حال در مجموع فقط بین ۴۵ تا ۵۰درصد سالمندان استان که نام آن ها در سامانه سلامت ثبت شده است برای دریافت واکسن مراجعه کرده اند.

۱۰ خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

تازه ترین آمار کرونایی در کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۲۱۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۸۰ هزار و ۱۵۶ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (دهم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۳۸۸ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۱۳ هزار و ۱۳۶ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۴۵۸ هزار و ۶۸۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۱۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۹ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۵۴۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون سه میلیون و ۶۴۳ هزار و ۳۵۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۲۲ هزار و ۷۰۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به چهار میلیون و ۱۶۶ هزار و ۶۳ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۷۰ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۵۴۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!