۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز؛کرونای هندی در مازندران می‌تازد

به گزارش ایرنا، سامانه ماسک در جدیدترین رنگ‌بندی‌های کرونایی مناطق مختلف کشور که امروز چهارشنبه ۲۳ تیر منتشر شد، رنگ کرونایی دو شهرستان بابلسر و تنکابن را نیز قرمز اعلام کرد. با این حساب در حال حاضر هفت شهرستان مازندران در وضعیت نارنجی و ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

طبق داده‌های این سامانه در حال حاضر شهرستان‌های رامسر، تنکابن، چالوس، نوشهر، نور، محمودآباد، فریدونکنار، بابلسر، بابل، آمل، قائمشهر، جویبار، ساری، سوادکوه و بهشهر در وضعیت قرمز قرار دارند و هفت شهرستان نکا، گلوگاه، میاندورود، سیمرغ، سوادکوه شمالی، کلاردشت و عباس‌آباد نارنجی هستند.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل تا روز چهارشنبه ۲۳ تیر تعداد بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران به یکهزار و ۳۸۹ رسیده که ۲۳۵ نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. این در حالی است که در نخستین روز ماه جاری مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران ۳۱۵ نفر بود و اکنون پس از ۲۲ روز این آمار با رشد ۴/۴ برابری به  یکهزار و ۳۸۵ نفر رسیده است. تعداد بستری‌شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه نیز از ۷۴ نفر در یکم تیر اکنون به ۲۳۵ نفر رسیده است.

آمار نگران‌کننده‌تر ، افزایش مرگ‌های کرونایی در استان از ابتدای دهه سوم تیر در مازندران است. در حالی که تعداد فوتی‌های روزانه مازندران از ابتدای تیر تا روز بیستم بین صفر تا چهار نفر در نوسان بود، دهه سوم تیر با فوت ۹ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۲۱ تیر آغاز شد. دیروز و امروز –سه‌شنبه و چهارشنبه- نیز ۶ نفر در هر ۲۴ ساعت جان خود را از دست دادند. با این حساب تعداد فوتی‌های کرونایی در بیمارستان‌های مازندران از ابتدای تیر تا ظهر روز چهارشنبه ۲۳ تیر به ۶۵ نفر رسید.

روند افزایشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج پنجم پس از حدود یک ماه روند کاهشی، از ۳۰ خرداد آغاز شد و روز هشتم تیر شهرستان آمل نخستین شهرستانی بود که در موج پنجم رنگ قرمز کرونایی گرفت. سه روز بعد سه شهرستان دیگر نیز قرمز شدند و تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به چهار رسید. این روند افزایشی ادامه یافت و در روز ۱۵ تیر تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به ۹ شهرستان و روز ۱۸ تیر هم رنگ قرمز کرونایی بر ۱۳ شهرستان مازندران حاکم شد.

مسئولان حوزه بهداشت و درمان مازندران طی دو هفته اخیر با استناد به وضعیت رعایت پروتکل‌های کرونایی در استان و همچنین رعایت نشدن نکات بهداشتی دوران شیوع کرونا بویژه در روزهای تبلیغات انتخابات بارها هشدار داده بودند که دو هفته پایانی تیر روند مرگ‌های کرونایی در این استان افزایش می‌یابد.

به گفته این مسئولان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران طی یک ماه اخیر به کمتر از ۶۵ درصد و در برخی نقاط به زیر ۵۰ درصد سقوط کرده که از عوامل اصلی رشد آمارهای کرونایی و ورود پرشتاب مازندران در موج پنجم کرونا است.

موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی کرونا یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند.

error: Content is protected !!