۱۶۰ پرستار در یک سال گذشته به کادر درمان خراسان جنوبی پیوستند

جلال احمدی روز شنبه در نشست خبری آنلاین افزود: در همین مدت ۱۱۰ پرستار تمدید طرح شده و ۱۸ نفر نیز در آزمون‌های استخدامی پذیرش شده‌اند.

وی گفت: در حوزه پزشک و نیروی پرستار در خراسان جنوبی کمبود نسبی احساس می‌شود زیرا فقط متخصصان داخلی و عفونی در بخش‌های کرونایی فعالیت می‌کنند و با اینکه تعدادی از این پزشکان بیماری زمینه‌ای دارند اما در روند درمان بیماران هیچ کوتاهی صورت نگرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: ۱۵ ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و کادر درمان در چهار موج بیماری که پشت سر گذرانده‌اند و با توجه به اینکه تعداد کادر درمان مطلوب نیست همچنان پای کار هستند و تاکنون هیچ کمبودی در روند درمان وجود نداشته است.

وی به اقدامات انجام شده برای تجهیز بیمارستان‌های استان در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: ۹۰ میلیارد تومان در این مدت لوازم و تجهیزات بیمارستانی خریداری و تحویل بیمارستان‌های خراسان جنوبی شده است.

احمدی بیان کرد: در حال حاضر ۳۵۷ تخت عادی و ۹۴ تخت ویژه را به بیماران کرونایی اختصاص داده‌ایم و این ظرفیت وجود دارد که اگر تعداد بیماران افزایش یابد تعداد تخت‌ها را بیشتر کنیم لذا در موج چهارم دچار کمبود تخت نشدیم.

وی گفت: در موج قبلی (سوم) به غیر از بیمارستان‌های اصلی کرونا از بیمارستان‌های پشتیبان و غیردانشگاهی هم استفاده شد که دلیل اصلی آن کمبود اکسیژن بود اما با تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در خیز چهارم این مشکل رفع شد.

وی افزود: در حال حاضر به غیر از بیمارستان سرایان بقیه شهرستان‌های استان مجهز به دستگاه‌های اکسیژن ساز هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در همین مدت پنج دستگاه سی تی اسکن به استان افزوده شد و در حال حاضر هفت دستگاه سی تی اسکن فعال در خراسان جنوبی داریم و ظرفیت دستگاه‌های مراقبتی ویژه در استان افزایش یافت.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره واکسیناسیون کرونا گفت: واکسیناسیون برنامه دارد و تمامی افراد جامعه در سه دسته اولویت‌دار واکسینه می‌شوند که در اولویت اول کادر درمان و کسانی که مستقیم با بیماران کرونایی سروکار دارند، واکسینه شدند.

احمدی افزود: تاکنون برخی از بیماران خاص، جانبازان، پاکبانان و سالمندان استان نیز واکسینه شدند و اخیرا واکسینه شدن افراد بالای ۸۰ سال در استان همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

وی اظهار داشت: میزان واکسن‌هایی که در کشور توزیع می‌شود براساس اطلاعات جمع‌آوری شده است و وزارت بهداشت واکسن را براساس جمعیت آماری ارایه می‌دهد و حق هیچ استانی ضایع نمی‌شود مگر در موارد خاص مثل استان خوزستان که درصد بالاتری از واکسن را به دلیل افزایش موارد مبتلا دریافت کردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کسی که واکسن می‌زند، ویروس در بدنش نیست زیرا واکسن‌ها ویروس کشته شده هستند و در بدن تکثیر نمی‌شوند.

وی افزود: واکسن‌های کرونا ورودی به استان مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی است و دلیلی برای ترس از تزریق وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هنوز میزان عوارض واکسن‌ها در دسترس نیست و براساس تجربه ممکن است تغییر کند اما با توجه به بررسی‌های صورت گرفته از واکسن‌های وارد شده به کشور ما در کشورهای اروپایی هم استفاده می‌شود.

احمدی گفت: مسلما تزریق واکسن بهتر از نزدن آن است در حالی که هنوز هیچ گونه عوارض جدی از واکسن‌های تزریق شده در استان خراسان جنوبی گزارش نشده و فقط برخی‌ افراد عوارض عادی مانند تب، سرگیجه و بدن درد داشته‌اند که جای نگرانی ندارد.

وی با بیان اینکه عمده واکسن‌های وارد شده به خراسان جنوبی از نوع روسی بوده است تصریح کرد: کسانی که واکسن می‌گیرند اگر علایم ندارند که مشکلی ندارد اما اگر عارضه‌ای رخ دهد فقط نیازمند یک یا ۲ روز استراحت در منزل است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ارتباط با واکسن استرازنکا صحبت‌هایی وجود دارد که باعث لخته شدن خون می‌شود و در برخی کشورها هم تزریق آن ممنوع شد اما با بررسی‌های صورت گرفته تزریق آن در ایران از سرگرفته شده و بیشتر هم کادر درمان از آن استفاده کردند پس جای نگرانی نیست.

وی اظهار داشت: تاکنون در مراحل تزریق واکسن کرونا در خراسان جنوبی تخلفی گزارش نشده است و واکسن‌هایی که توزیع می‌شود براساس دستورالعمل تزریق می‌شود.

احمدی افزود: ویروس کرونا دایما در حال تغییر ماهیت است و کرونای انگلیسی سخت‌تر از نوع ووهان و ویروس هندی بدتر از انگلیسی است پس مردم باید میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را افزایش دهند.

وی گفت: بیشترین آمار مرگ و میر کرونا در افراد با سن بالا بوده و ۸۰ درصد موارد فوت برای افراد بالای ۶۰ سال به ثبت رسیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درخصوص انتقال اتوبوس آمبولانس از شهرستان فردوس به نهبندان گفت: همه تجهیزات درمانی براساس نیاز توزیع می‌شود و در حال حاضر با اینکه فردوس از اورژانس خوبی برخوردار است وضعیت اورژانس نهبندان مناسب نیست و با تکمیل اورژانس نهبندان اتوبوس آمبولانس به فردوس برگردانده می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی را زیر پوشش دارد.

error: Content is protected !!