وضعیت بحرانی آزمایشگاه ها/واکنش به حذف ارز دولتی

به گزارش خبرنگار مهر، مهران قهرمانی، روز شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ در نشست خبری که در محل انجمن علمی آسیب شناسی ایران برگزار شد، با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰۰ پاتولوژیست در کشور، افزود: ایران در منطقه یکی از کشورهای موفق در این عرصه است.

وی با تاکید بر آمادگی انجمن برای تربیت نیروی متخصص رشته آسیب شناسی، گفت: آزمایشگاه به عنوان بخش هزینه بر در حوزه سلامت به ویژه در اختصاص ارز برای تهیه تجهیزات آزمایشگاهی، نیاز دارد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

قهرمانی به تعرفه‌های آزمایشگاهی اشاره کرد و افزود: لازم است این تعرفه‌ها با توجه به افزایش نرخ ارز و گران شدن تجهیزات مصرفی مثل کیت‌ها و…، اصلاح شوند. همچنین، بیمه‌ها نیز می‌بایست در پرداخت مطالبات آزمایشگاه‌ها، تعامل بهتری داشته باشند. زیرا، در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی حدود ۷ ماه در پرداخت‌های آزمایشگاهی تأخیر دارد.

وی با اشاره به بحران کرونا و کاهش مراجعات مردم برای انجام آزمایش‌های مورد نیاز، گفت: متأسفانه ترس مردم از مراجعه به آزمایشگاه‌ها، باعث شده درآمد آزمایشگاه‌ها به شدت کم شود و در مقابل هزینه‌ها به دلیل نرخ ارز، افزایش چند برابری یافته است.

دبیر انجمن علمی آسیب شناسی ایران به مشکلات تأمین کیت‌های آزمایشگاهی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه مواد اولیه بخشی از تولیدات داخل از خارج می‌آید، ۷۰ تا ۸۰ درصد کیت‌ها به سختی تأمین می‌شود.

قهرمانی ادامه داد: تأمین ارز و تخصیص ارز به مشکل خورده و از همین رو، آزمایشگاه‌ها با سختی می‌توانند خدمات با کیفیت را ارائه بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که موافق حذف ارز دولتی هستید یا خیر؟ گفت: در حال حاضر هم بیمه‌ها برای پرداخت مطالبات آزمایشگاه‌ها که بخشی از آنها با ارز دولتی است، مشکل دارند و اگر قرار باشد ساز و کاری برای جایگزینی حذف ارز دولتی نداشته باشیم، قطعاً وضعیت بدتر خواهد شد.

error: Content is protected !!