کادر درمان باید واکسن بزنند/واکسن نزدن عوارض بیشتری دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اکبر فتوحی، گفت: تعداد ۱۳ نوع واکسن در سطوح مختلف بین‌المللی تأیید شده و ۴ واکسن در کشور ما مجوز گرفته است.

وی افزود: این واکسن‌ها برای اینکه به تأیید برسند، نیاز به مطالعات پیش بالینی دارند که در این مطالعات کارایی آنها در پیشگیری از عفونت به اثبات رسیده و سپس مراحل ۱ تا ۳ فاز مطالعات بالینی طی شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در فاز ۴ نیز افراد دریافت کننده واکسن مورد ارزیابی نظام سلامت قرار گرفته‌اند تا اگر عوارض نادری رخ دهد مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

وی افزود: همه این واکسن‌ها این مراحل را طی کرده‌اند که نشان‌دهنده کارایی و ایمنی واکسن در پیشگیری از عفونت، بستری و مرگ است.

فتوحی گفت: از آغاز واکسیناسیون عمومی علیه بیماری کووید ۱۹ در جهان، تعداد یک میلیارد دوز واکسن توزیع شده و شواهد نشان می‌دهد در کشورهایی که افراد بیشتری واکسینه شدند بروز بیماری به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: توصیه می‌شود کادر درمان حتماً نسبت به ایمنی و واکسینه کردن خود در برابر بیماری کووید ۱۹ اقدام کنند زیرا عوارض و پیامدهای این واکسن‌ها بسیار نادرتر از خطرات و عوارض ناخوشایند بیماری است.

error: Content is protected !!